Tato práce se zabývá aktivním pojetím publika v masových médiích, které si dobrovolně volí mediální obsah, jež chce sledovat. Práce je zaměřena na diváky reality show. Teoretická část obsahuje charakteristiku aktivního publika, dále popis pořadu reality show a představuje teorii užívání a uspokojení. Tato teorie je pro tuto práci stěžejní, protože předpokládá aktivitu publika, které si vybírá z nabídky mediálních obsahů pro uspokojení svých individuálních potřeb. Práce také zkoumá motivy, které vedou diváky ke sledování reality show a komunikaci o pořadu. Výzkum pro tuto práci byl proveden mix-method, kombinující kvantitativní a kvalitativní metody.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the active audience of mass media which voluntarily chooses the media content which wants to watch. Work is focused on the viewers of reality shows. Theoretical part contains characteristic of the audience, description of reality show and presents the uses and gratifications theory. This theory is essential for the thesis, because it assumes the activity of audience, which chooses from the offer of media content for satisfaction of its individual needs. The work also examines motives which leads the viewers to watch reality shows and how they communicate about the show. The reasearch is carried out mix-method combining quantitative and qualitative methods.
Klíčová slova
aktivní publikum, mediální obsahy, reality show, teorie užívání a uspokojení, komunikace, mix-method
Klíčová slova v angličtině
active audience, media content, reality show, uses and gratifications theory, communication, mix-method
Rozsah průvodní práce
51 s. (68 577 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá aktivním pojetím publika v masových médiích, které si dobrovolně volí mediální obsah, jež chce sledovat. Práce je zaměřena na diváky reality show. Teoretická část obsahuje charakteristiku aktivního publika, dále popis pořadu reality show a představuje teorii užívání a uspokojení. Tato teorie je pro tuto práci stěžejní, protože předpokládá aktivitu publika, které si vybírá z nabídky mediálních obsahů pro uspokojení svých individuálních potřeb. Práce také zkoumá motivy, které vedou diváky ke sledování reality show a komunikaci o pořadu. Výzkum pro tuto práci byl proveden mix-method, kombinující kvantitativní a kvalitativní metody.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the active audience of mass media which voluntarily chooses the media content which wants to watch. Work is focused on the viewers of reality shows. Theoretical part contains characteristic of the audience, description of reality show and presents the uses and gratifications theory. This theory is essential for the thesis, because it assumes the activity of audience, which chooses from the offer of media content for satisfaction of its individual needs. The work also examines motives which leads the viewers to watch reality shows and how they communicate about the show. The reasearch is carried out mix-method combining quantitative and qualitative methods.
Klíčová slova
aktivní publikum, mediální obsahy, reality show, teorie užívání a uspokojení, komunikace, mix-method
Klíčová slova v angličtině
active audience, media content, reality show, uses and gratifications theory, communication, mix-method
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je zjistit, jak v dnešním moderním světě nahrazují televizní pořady, konkrétně reality show, potřeby a pocity běžných konzumentů, kteří tyto pořady vyhledávají, a zda se na ně dají aplikovat kategorie potřeb teorie užití a uspokojení od Denise McQuaila, nebo zda jsou tyto kategorie v dnešní době již nedostačující. Práce se dále bude snažit zreflektovat, zda musí být pro sledovanost reality show určitá interakce mezi konzumenty pořadu, a jak, kde a s kým tato interakce probíhá. Tento výzkum bude prováděn formou mix-method, kdy v kvalitativní části budou probíhat rozhovory s diváky reality show, kvantitativní část proběhne skrze dotazníky s kombinací otevřených a uzavřených otázek, rozeslané na vybraných internetových fórech, která se věnují samotnému pořadu.
Zásady pro vypracování
Cílem této práce je zjistit, jak v dnešním moderním světě nahrazují televizní pořady, konkrétně reality show, potřeby a pocity běžných konzumentů, kteří tyto pořady vyhledávají, a zda se na ně dají aplikovat kategorie potřeb teorie užití a uspokojení od Denise McQuaila, nebo zda jsou tyto kategorie v dnešní době již nedostačující. Práce se dále bude snažit zreflektovat, zda musí být pro sledovanost reality show určitá interakce mezi konzumenty pořadu, a jak, kde a s kým tato interakce probíhá. Tento výzkum bude prováděn formou mix-method, kdy v kvalitativní části budou probíhat rozhovory s diváky reality show, kvantitativní část proběhne skrze dotazníky s kombinací otevřených a uzavřených otázek, rozeslané na vybraných internetových fórech, která se věnují samotnému pořadu.
Seznam doporučené literatury
BURTON, Graeme. - JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister a Principal, 2001. 392 s. ISBN 80-85947-67-6.
JIRÁK, Jan. - KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost: stručný úvod do studia
médií a mediální komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 208 s. ISBN 80-7178-697-7.
JIRÁK, Jan. - KÖPPLOVÁ, Barbara. Masová média. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 416 s. ISBN 978-80-7367-466-3.
McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 1999.
448 s. ISBN 80-7178-200-9.
KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 307 s. ISBN 80-7184-134-X.
Seznam doporučené literatury
BURTON, Graeme. - JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister a Principal, 2001. 392 s. ISBN 80-85947-67-6.
JIRÁK, Jan. - KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost: stručný úvod do studia
médií a mediální komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 208 s. ISBN 80-7178-697-7.
JIRÁK, Jan. - KÖPPLOVÁ, Barbara. Masová média. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 416 s. ISBN 978-80-7367-466-3.
McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 1999.
448 s. ISBN 80-7178-200-9.
KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 307 s. ISBN 80-7184-134-X.