Práce se zabývá teoretickými východisky a principy humanistické psychologie a jejím praktickým využitím v procesu humanizace vzdělávání v České republice a vybraných zemích Evropské unie. V praktické části sleduje stav procesu humanizace na středních a vysokých školách ve zmíněných zemích, a to díky analýze dat získaných z kvalitativních nestandardizovaných rozhovorů vedených s pěti zahraničními a jedním českým studentem.
Anotace v angličtině
The work deals with the theoretical basis and principles of humanistic psychology and its practical use in the process of humanization of education in Czech Republic and selected EU countries. In the practical part it monitors the status of the process of humanization in secondary schools and universities in these countries, through the analysis of data which were obtained from non-standardized qualitative interviews with five foreign and one Czech student.
Klíčová slova
Humanistická psychologie, vzdělávání, humanizace vzdělávání, vzdělávací proces, přístup zaměřený na člověka, tradiční přístup ke vzdělání
Klíčová slova v angličtině
Humanistic psychology, education, humanization of education, the learning process, people-centered approach, the traditional approach to education
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá teoretickými východisky a principy humanistické psychologie a jejím praktickým využitím v procesu humanizace vzdělávání v České republice a vybraných zemích Evropské unie. V praktické části sleduje stav procesu humanizace na středních a vysokých školách ve zmíněných zemích, a to díky analýze dat získaných z kvalitativních nestandardizovaných rozhovorů vedených s pěti zahraničními a jedním českým studentem.
Anotace v angličtině
The work deals with the theoretical basis and principles of humanistic psychology and its practical use in the process of humanization of education in Czech Republic and selected EU countries. In the practical part it monitors the status of the process of humanization in secondary schools and universities in these countries, through the analysis of data which were obtained from non-standardized qualitative interviews with five foreign and one Czech student.
Klíčová slova
Humanistická psychologie, vzdělávání, humanizace vzdělávání, vzdělávací proces, přístup zaměřený na člověka, tradiční přístup ke vzdělání
Klíčová slova v angličtině
Humanistic psychology, education, humanization of education, the learning process, people-centered approach, the traditional approach to education
Zásady pro vypracování
Nastudování odborné literatury k tématu
Zpracování teoretických východisek a stěžejních pojmů humanistické psychologie
Představitelé humanistické psychologie
Aplikace humanistické psychologie do pedagogické praxe
Empirický výzkum založený na rozhovorech
Kvalitativní zpracování výsledků
Závěry a doporučení
Zásady pro vypracování
Nastudování odborné literatury k tématu
Zpracování teoretických východisek a stěžejních pojmů humanistické psychologie
Představitelé humanistické psychologie
Aplikace humanistické psychologie do pedagogické praxe
Empirický výzkum založený na rozhovorech
Kvalitativní zpracování výsledků
Závěry a doporučení
Seznam doporučené literatury
HOLEČEK, Václav. Aplikovaná psychologie pro učitele I. 1.vydání. Plzeň: Západočeská Univerzita, 2001. ISBN 80-7082-739-4.
NYKL, Ladislav. Pozvání do rogersovské psychologie: Přístup zaměřený na člověka. 1.vydání. Brno: Barrister a Principal, 2004. 137s. ISBN 80-86598-69-1.
ROGERS,C.R. Ako byť sám sebou: Pohlaď psychoterapeuta na psychoterapiu. 1.vydání. Bratislava: IRIS, 1995. 220s.ISBN 80-88778-02-6.
ROGERS, C.R. Způsob bytí: Klíčová témata humanistické psychologie. 1.vydání. Praha: Portál, 1998. 296s. ISBN 80-7178-233-5.
Seznam doporučené literatury
HOLEČEK, Václav. Aplikovaná psychologie pro učitele I. 1.vydání. Plzeň: Západočeská Univerzita, 2001. ISBN 80-7082-739-4.
NYKL, Ladislav. Pozvání do rogersovské psychologie: Přístup zaměřený na člověka. 1.vydání. Brno: Barrister a Principal, 2004. 137s. ISBN 80-86598-69-1.
ROGERS,C.R. Ako byť sám sebou: Pohlaď psychoterapeuta na psychoterapiu. 1.vydání. Bratislava: IRIS, 1995. 220s.ISBN 80-88778-02-6.
ROGERS, C.R. Způsob bytí: Klíčová témata humanistické psychologie. 1.vydání. Praha: Portál, 1998. 296s. ISBN 80-7178-233-5.