Tato práce se věnuje propojení genderu, médiím a pracovnímu trhu v současné společnosti. Konkrétně je pozornost zaměřena na prezentaci žen ve veřejné sféře, zejména na trhu práce, v lifestylovém časopise Cosmopolitan. Vzhledem k tomu, že média a společnost fungují na základě propojení, kdy se mediální sdělení stávají nositeli ideologií, které jsou společností legitimně přijímané, nám studium mediální prezentace žen na pracovním trhu napomáhá odhalit, jakým způsobem jsou současnou dominantní společností a kulturou, vnímány. Na základě kvantitativního výzkumu byla odhalena četnost daného tématu. Kvalitativním výzkumem, konkrétně obsahovou a obrazovou analýzou jsem se pokusila zjistit zejména způsob, jakým jsou ženy na pracovním trhu a ve vyšších pracovních pozicích prezentovány a jaká nejčastější spojení se v tomto kontextu objevují.
Annotation in English
This thesis deals with the relationship among gender, media, and the labor market in contemporary society. Specifically, the attention is focused on the presentation of women in the public sphere, especially in the labor market in the lifestyle magazine Cosmopolitan. Due to the fact that the media and society are functioning on the basis of interdependence and also that media messages are becoming bearers of ideologies that are legitimately accepted in society, the study of media presentation of women in the labor market helps us reveal in what way women are perceived in the current dominant society and culture. The frequency of the topic was revealed on the basis of quantitative research. With the aid of a qualitative research, namely using content and image analysis, I tried to find out particularly the way women are presented in the labor market and in higher job positions and what are the most common connections appearing in this context.
Keywords
Média, femininita, pracovní trh, emancipace, obsahová analýza
Tato práce se věnuje propojení genderu, médiím a pracovnímu trhu v současné společnosti. Konkrétně je pozornost zaměřena na prezentaci žen ve veřejné sféře, zejména na trhu práce, v lifestylovém časopise Cosmopolitan. Vzhledem k tomu, že média a společnost fungují na základě propojení, kdy se mediální sdělení stávají nositeli ideologií, které jsou společností legitimně přijímané, nám studium mediální prezentace žen na pracovním trhu napomáhá odhalit, jakým způsobem jsou současnou dominantní společností a kulturou, vnímány. Na základě kvantitativního výzkumu byla odhalena četnost daného tématu. Kvalitativním výzkumem, konkrétně obsahovou a obrazovou analýzou jsem se pokusila zjistit zejména způsob, jakým jsou ženy na pracovním trhu a ve vyšších pracovních pozicích prezentovány a jaká nejčastější spojení se v tomto kontextu objevují.
Annotation in English
This thesis deals with the relationship among gender, media, and the labor market in contemporary society. Specifically, the attention is focused on the presentation of women in the public sphere, especially in the labor market in the lifestyle magazine Cosmopolitan. Due to the fact that the media and society are functioning on the basis of interdependence and also that media messages are becoming bearers of ideologies that are legitimately accepted in society, the study of media presentation of women in the labor market helps us reveal in what way women are perceived in the current dominant society and culture. The frequency of the topic was revealed on the basis of quantitative research. With the aid of a qualitative research, namely using content and image analysis, I tried to find out particularly the way women are presented in the labor market and in higher job positions and what are the most common connections appearing in this context.
Keywords
Média, femininita, pracovní trh, emancipace, obsahová analýza
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Práce bude zaměřena na mediální prezentaci žen v řídících pracovních pozicích. Cílem bude poukázat, jakým způsobem je prezentována feminita v mediálním (veřejném) diskurzu v závislosti na pracovním postavení žen v českém prostředí. Mediální diskurz bude zastoupen magazíny o životním stylu, jež jsou primárně určeny pro ženy (Cosmopolitan, Elle, Žena a Život, Vlasta...). Texty budou podrobeny kvantitativní obsahové analýze a kvalitativní diskurzivní analýze. Primárním cílem bude porovnání četnosti výskytu daného tématu a způsob, jakým je ve vybraných magazínech o životním stylu prezentován.
Harmonogram práce:
Červen 2012 - září 2012: Sběr materiálu (získání veškerých publikací potřebných k analýze), sběr a četba sekundární literatury k teoretickému vymezení tématu.
Říjen 2012 - prosinec 2012: Obsahová analýza, teoretická část DP práce.
Leden 2013 - únor 2013: Výsledky, závěry, první verze DP práce.
Březen 2013 - duben 2013: Finální verze DP a její odevzdání.
Research Plan
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Práce bude zaměřena na mediální prezentaci žen v řídících pracovních pozicích. Cílem bude poukázat, jakým způsobem je prezentována feminita v mediálním (veřejném) diskurzu v závislosti na pracovním postavení žen v českém prostředí. Mediální diskurz bude zastoupen magazíny o životním stylu, jež jsou primárně určeny pro ženy (Cosmopolitan, Elle, Žena a Život, Vlasta...). Texty budou podrobeny kvantitativní obsahové analýze a kvalitativní diskurzivní analýze. Primárním cílem bude porovnání četnosti výskytu daného tématu a způsob, jakým je ve vybraných magazínech o životním stylu prezentován.
Harmonogram práce:
Červen 2012 - září 2012: Sběr materiálu (získání veškerých publikací potřebných k analýze), sběr a četba sekundární literatury k teoretickému vymezení tématu.
Říjen 2012 - prosinec 2012: Obsahová analýza, teoretická část DP práce.
Leden 2013 - únor 2013: Výsledky, závěry, první verze DP práce.
Březen 2013 - duben 2013: Finální verze DP a její odevzdání.
Recommended resources
Acker, J. 1990. Hierarchies, Jobs, Bodies: A Theory of Gendered Organizations. Gender Society 4 (2): 139-158.
Bauman, Z. 2002. Tekutá modernita. Praha: Mladá fronta.
Beck, U., Beck-Gernsheim, E. 1995. The Normal Chaos of Love. Cambridge: Polity Press.
Bourdieu, P. 2000. Nadvláda mužů. Praha: Karolinum.
Fairclough, N. 2003. Analysing Discourse. Textual analysis for social research. London: Routledge.
Giddens, A. 1991. Modernity and Self-Identity Self and Society in the Late Modern Age. Camridge: Polity.
Goffman, E. 1999. Všichni hrajeme divadlo. Sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Nakl. Studia Ypsilon.
Hakim, C. 2006. Women, Careers, and Work-life Preferences. British Journal of Guidance and Counselling 34 (3): 279-294.
Křížková, A., Václavíková-Helšusová L. 2002. Sociální kontext života žen pracujících v řídících pozicích. Analýza odlišností životních postojů a názorů mužů a žen v české společnosti v závislosti na jejich pracovním postavení. Sociologický ústav Akademie věd České republiky.
Lipovetsky, G. 2000. Třetí žena. Neměnnost a proměny ženství. Praha: Prostor.
McQuail, Denis. 1999. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
Schulz, Winfried, Hagen, Lutz, Scherer, Helmut & Reifová, Irena. 1998. Analýza obsahu mediálního sdělení. Praha: Karolinum.
Wolf, N. 1991. Mýtus krásy. Praha: Aspekt.
Recommended resources
Acker, J. 1990. Hierarchies, Jobs, Bodies: A Theory of Gendered Organizations. Gender Society 4 (2): 139-158.
Bauman, Z. 2002. Tekutá modernita. Praha: Mladá fronta.
Beck, U., Beck-Gernsheim, E. 1995. The Normal Chaos of Love. Cambridge: Polity Press.
Bourdieu, P. 2000. Nadvláda mužů. Praha: Karolinum.
Fairclough, N. 2003. Analysing Discourse. Textual analysis for social research. London: Routledge.
Giddens, A. 1991. Modernity and Self-Identity Self and Society in the Late Modern Age. Camridge: Polity.
Goffman, E. 1999. Všichni hrajeme divadlo. Sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Nakl. Studia Ypsilon.
Hakim, C. 2006. Women, Careers, and Work-life Preferences. British Journal of Guidance and Counselling 34 (3): 279-294.
Křížková, A., Václavíková-Helšusová L. 2002. Sociální kontext života žen pracujících v řídících pozicích. Analýza odlišností životních postojů a názorů mužů a žen v české společnosti v závislosti na jejich pracovním postavení. Sociologický ústav Akademie věd České republiky.
Lipovetsky, G. 2000. Třetí žena. Neměnnost a proměny ženství. Praha: Prostor.
McQuail, Denis. 1999. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
Schulz, Winfried, Hagen, Lutz, Scherer, Helmut & Reifová, Irena. 1998. Analýza obsahu mediálního sdělení. Praha: Karolinum.
Wolf, N. 1991. Mýtus krásy. Praha: Aspekt.