V této práci se na základě dlouhodobého terénního výzkumu zaměřuji na deskripci strategií dospívajících dívek ze sociálně vyloučeného prostředí v Plzni. V práci je kladen důraz na každodenní jednání dívek (taktiky), které uplatňují, aby se vyrovnaly s hendikepy a dosáhly tak zvolených strategií, které vedou k cíli. Práce je členěna do tří částí teoretické, metodologické a empirické. Teoretická část je věnována zejména užívanému pojmosloví a teoretickým východiskům. To znamená, jakou optikou bylo na dívky nahlíženo a také jak bylo nahlíženo na jejich jednání. Vycházím z obecných teorií, které jsou v souladu s názorovým proudem badatelů působící především na Katedře antropologie, Filozofické fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Dále se na problematiku strategií a taktik dívám skrze optiku významných sociologů, jako byl Robert King Merton, Erving Goffman a Pierre Bourdieu. Metodologická část je zaměřena na problematiku samotného výzkumu, který byl prováděn v rámci mého zaměstnání sociální pracovnice v jedné z neziskových organizací působících v Plzni. Zabývám se především časovou dotací a kontextem výzkumu, mojí rolí výzkumnice v terénu a metodami sběru dat. Nejrozsáhlejší je empirická část, kde je názorně popisovaná problematika strategií a taktik. Věnována je pozornost prostředí, ze kterého dívky pocházejí s důrazem na témata prolínající se popisovanou problematikou strategií a taktik. Empirická část je rozdělena do tří kapitol, dle typu strategií vzdělání, zaměstnání a získání muže. Práce je zakončena popisem každodenních taktik uplatňovaných ve všech typech dlouhodobých strategií.
Annotation in English
In this disertation I focus on strategy description of adolescent girls from socially excluded location in Pilsen, based on long-term streetwork research. In disertation the empasis is on daily girls action (tactics) that apply to cope with handicaps. They want to reach selected strategies leading to the goal.The disertation is divided to the three parts theoretical, methodological and empirical. The theoretical part is especially devoted to used terminology and theoretical bases. It means which lens has been the girls and their action seen.I deduce from the genereal theories that are consistent with an opinion of researches working primarily in the Departement of Anthropology, Faculty of Arts, University of West Bohemia in Pilsen. Further, on a problematics of strategies and tactics I look through the lens of major sociologists like Robert King Merton, Erving Goffman a Pierre Bourdieu.The metodological part is focused on an issue of the research, which was performed within my occupation as a social worker in one of the NGO in Pilsen. I mainly focus on a time allocation, a research context, my researches role in the field and data collection methods. The most extensive is the empirical part, which is clearly described the issue of strategies and tactics. Attention is paid to the environment, from where the gilrs come with an emphasis on topics mingled with described issue of stragegies and tactics. The empirical part is divided to the three chapters by type of strategy education, occupation and a getting man. The disertation ends with a description of everyday tactics applied in all types long-term strategies.
Keywords
sociálně vyloučené prostředí, dospívající dívky, hodnotové cíle, strategie, taktiky
Keywords in English
social exlusion, adolescent girls, value targets, strategy, tactics
Length of the covering note
107 s. (159 756 znaků)
Language
CZ
Annotation
V této práci se na základě dlouhodobého terénního výzkumu zaměřuji na deskripci strategií dospívajících dívek ze sociálně vyloučeného prostředí v Plzni. V práci je kladen důraz na každodenní jednání dívek (taktiky), které uplatňují, aby se vyrovnaly s hendikepy a dosáhly tak zvolených strategií, které vedou k cíli. Práce je členěna do tří částí teoretické, metodologické a empirické. Teoretická část je věnována zejména užívanému pojmosloví a teoretickým východiskům. To znamená, jakou optikou bylo na dívky nahlíženo a také jak bylo nahlíženo na jejich jednání. Vycházím z obecných teorií, které jsou v souladu s názorovým proudem badatelů působící především na Katedře antropologie, Filozofické fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Dále se na problematiku strategií a taktik dívám skrze optiku významných sociologů, jako byl Robert King Merton, Erving Goffman a Pierre Bourdieu. Metodologická část je zaměřena na problematiku samotného výzkumu, který byl prováděn v rámci mého zaměstnání sociální pracovnice v jedné z neziskových organizací působících v Plzni. Zabývám se především časovou dotací a kontextem výzkumu, mojí rolí výzkumnice v terénu a metodami sběru dat. Nejrozsáhlejší je empirická část, kde je názorně popisovaná problematika strategií a taktik. Věnována je pozornost prostředí, ze kterého dívky pocházejí s důrazem na témata prolínající se popisovanou problematikou strategií a taktik. Empirická část je rozdělena do tří kapitol, dle typu strategií vzdělání, zaměstnání a získání muže. Práce je zakončena popisem každodenních taktik uplatňovaných ve všech typech dlouhodobých strategií.
Annotation in English
In this disertation I focus on strategy description of adolescent girls from socially excluded location in Pilsen, based on long-term streetwork research. In disertation the empasis is on daily girls action (tactics) that apply to cope with handicaps. They want to reach selected strategies leading to the goal.The disertation is divided to the three parts theoretical, methodological and empirical. The theoretical part is especially devoted to used terminology and theoretical bases. It means which lens has been the girls and their action seen.I deduce from the genereal theories that are consistent with an opinion of researches working primarily in the Departement of Anthropology, Faculty of Arts, University of West Bohemia in Pilsen. Further, on a problematics of strategies and tactics I look through the lens of major sociologists like Robert King Merton, Erving Goffman a Pierre Bourdieu.The metodological part is focused on an issue of the research, which was performed within my occupation as a social worker in one of the NGO in Pilsen. I mainly focus on a time allocation, a research context, my researches role in the field and data collection methods. The most extensive is the empirical part, which is clearly described the issue of strategies and tactics. Attention is paid to the environment, from where the gilrs come with an emphasis on topics mingled with described issue of stragegies and tactics. The empirical part is divided to the three chapters by type of strategy education, occupation and a getting man. The disertation ends with a description of everyday tactics applied in all types long-term strategies.
Keywords
sociálně vyloučené prostředí, dospívající dívky, hodnotové cíle, strategie, taktiky
Keywords in English
social exlusion, adolescent girls, value targets, strategy, tactics
Research Plan
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Cílem práce bude ukázat a popsat strategie, které využívají dívky ze sociálně vyloučeného prostředí v rámci každodenního života k tomu, aby se vyrovnaly s hendikepy, které jsou dopadem sociálního vyloučení. Studentka se dále pokusí popsat, jaké životní cíle tyto dívky mají a jaké strategie chtějí použít, aby těchto cílů dosáhly. Respondentkami výzkumu budou dívky ve věku 14 až 20 let, které se narodily a vyrostly v prostředí sociálního vyloučení v Plzni. Pro sběr dat bude využita výhoda znalosti tohoto prostředí skrze své zaměstnání v neziskové organizaci jako terénní sociální pracovnice.
Research Plan
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Cílem práce bude ukázat a popsat strategie, které využívají dívky ze sociálně vyloučeného prostředí v rámci každodenního života k tomu, aby se vyrovnaly s hendikepy, které jsou dopadem sociálního vyloučení. Studentka se dále pokusí popsat, jaké životní cíle tyto dívky mají a jaké strategie chtějí použít, aby těchto cílů dosáhly. Respondentkami výzkumu budou dívky ve věku 14 až 20 let, které se narodily a vyrostly v prostředí sociálního vyloučení v Plzni. Pro sběr dat bude využita výhoda znalosti tohoto prostředí skrze své zaměstnání v neziskové organizaci jako terénní sociální pracovnice.
Recommended resources
Brož, M., Kintlová, P., Toušek, L. 2007. Kdo drží Černého Petra. Sociální vyloučení v Liberci, Plzni a Ústí nad Labem. Praha: Člověk v tísni, o.p.s.
Budilová, L.; Jakoubek, M. 2007. Cikánská rodina a příbuzenství. Plzeň : Dryada.
Cohn, Werner. 2009. Cikáni. Sociologické nakladatelství Slon. Praha.
Fraser, Angus.1995. Cikáni. Lidové noviny: Praha.
Goffman, Erving. 1999. Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě. Nakladatelství Studia Ypsilon. Praha.
Guest, G., A. Bunce, and L. Johnson. 2006. "How Many Interviews Are Enough": An Experiment with Data Saturation and Variability. Field Methods 18:59-82.
Hendl, Jan. 2005. Kvalitativní výzkum, základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Hirt, Tomáš, Jakoubek, Marek. eds. 2006. Romové v osidlech sociálního vyloučení. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o. Plzeň.
Jakoubek, Marek 2004. Romové - konec (ne)jednoho mýtu. Socioklub : Praha.
Merton, Robert, K. 2000. Studie ze sociologické teorie. Slon. Praha
Okamura, Jonathan Y. 1981. The situational ethnicity. Ethnic and Racial Studies Vol. 4. No. 4.
Silverman, David. 2005. Ako robiť kvalitatívny vyskum. Praktická príručka. Ikar. Bratislava.
Toušek, Ladislav. 2007. Sociální vyloučení a prostorová segregace. In AntropoWebzin . 2007, vol.3, .2-3, pp.1-9.
Whyte, William Foote. 1993. Street Corner Society. The social structure of an italian slum. The university of Chicago Press. Chicago and London.
Recommended resources
Brož, M., Kintlová, P., Toušek, L. 2007. Kdo drží Černého Petra. Sociální vyloučení v Liberci, Plzni a Ústí nad Labem. Praha: Člověk v tísni, o.p.s.
Budilová, L.; Jakoubek, M. 2007. Cikánská rodina a příbuzenství. Plzeň : Dryada.
Cohn, Werner. 2009. Cikáni. Sociologické nakladatelství Slon. Praha.
Fraser, Angus.1995. Cikáni. Lidové noviny: Praha.
Goffman, Erving. 1999. Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě. Nakladatelství Studia Ypsilon. Praha.
Guest, G., A. Bunce, and L. Johnson. 2006. "How Many Interviews Are Enough": An Experiment with Data Saturation and Variability. Field Methods 18:59-82.
Hendl, Jan. 2005. Kvalitativní výzkum, základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Hirt, Tomáš, Jakoubek, Marek. eds. 2006. Romové v osidlech sociálního vyloučení. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o. Plzeň.
Jakoubek, Marek 2004. Romové - konec (ne)jednoho mýtu. Socioklub : Praha.
Merton, Robert, K. 2000. Studie ze sociologické teorie. Slon. Praha
Okamura, Jonathan Y. 1981. The situational ethnicity. Ethnic and Racial Studies Vol. 4. No. 4.
Silverman, David. 2005. Ako robiť kvalitatívny vyskum. Praktická príručka. Ikar. Bratislava.
Toušek, Ladislav. 2007. Sociální vyloučení a prostorová segregace. In AntropoWebzin . 2007, vol.3, .2-3, pp.1-9.
Whyte, William Foote. 1993. Street Corner Society. The social structure of an italian slum. The university of Chicago Press. Chicago and London.