Práce se zabývá kognitivní antropologii. Téma bakalářské práce si klade za cíl blíže pochopit a následně popsat logické klasifikační klíče, podle kterých lidé klasifikují divoká zvířata v české společnosti. Práce je rozdělena na dvě části, na část teoretickou, kde je blíže popsána výše zmíněná disciplína. V druhé části práce hovoříme o výzkumu. V rámci výzkumu jsme hledali odpovědi na otázky zda existují rozdílné klasifikační klíče pro divoká zvířata v české společnosti. Podle čeho se lidé během klasifikace řídí.
Anotace v angličtině
The work deals with the cognitive anthropology. The topic of the thesis aims to further understand and then describe a logical classification key by which people classify animals in Czech society. The work is divided into two parts, a theoretical part which is described in the aforementioned discipline. In the second part we talk about research. In the research, we sought answers to the question of whether there are different classification keys for wild animals in Czech society. How are people in the governing classification.
Práce se zabývá kognitivní antropologii. Téma bakalářské práce si klade za cíl blíže pochopit a následně popsat logické klasifikační klíče, podle kterých lidé klasifikují divoká zvířata v české společnosti. Práce je rozdělena na dvě části, na část teoretickou, kde je blíže popsána výše zmíněná disciplína. V druhé části práce hovoříme o výzkumu. V rámci výzkumu jsme hledali odpovědi na otázky zda existují rozdílné klasifikační klíče pro divoká zvířata v české společnosti. Podle čeho se lidé během klasifikace řídí.
Anotace v angličtině
The work deals with the cognitive anthropology. The topic of the thesis aims to further understand and then describe a logical classification key by which people classify animals in Czech society. The work is divided into two parts, a theoretical part which is described in the aforementioned discipline. In the second part we talk about research. In the research, we sought answers to the question of whether there are different classification keys for wild animals in Czech society. How are people in the governing classification.
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Úkolem práce je pochopení logiky, jak lidé v české společnosti klasifikují divoká zvířata. Tématu logiky klasifikace divokých zvířat nebyla dána v české společnosti dostatečná pozornost.
Výzkumné otázky: Podle jaké logiky klasifikují lidé v české společnosti divoká zvířata? Existují rozdíly mezi laiky a profesionály? Které faktory jsou zodpovědné, jak lidé klasifikují divoká zvířata?
Metodologie: Metody při výzkumu budou sběr dat a analýza dat. Sběr dat proběhne pomocí strukturovaných rozhovorů a metody třídění na hromádky (pile-sorting). Metoda třídění na hromádky slouží k mapování objektu kognitivní domény k logickým celkům. Sebraná data budou digitalizována do formy digitálních matic, které budou převedeny do programu ANTHROPAC.
Studentka předloží školiteli projekt (konec června 2012) a předběžné výsledky (konec listopadu 2012).
Do 28.2.2013 studentka předloží první kompletní verzi bakalářské práce včetně literatury, příloh, obsahu a všech dalších náležitostí.
Formát a rozsah bakalářské práce by měl reflektovat obecné požadavky specifikované v oficiálních dokumentech ZČU. Detaily formátu budou řešeny na individuální bázi. Bakalářská práce se může zaměřit na téma, které již bylo v jiné bakalářské, magisterské nebo dizertační práci zpracováno. Není ale možné, aby se jednalo o kopii. Očekává se vlastní invence studentky, která prokáže schopnost samostatně pracovat.
Zásady pro vypracování
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Úkolem práce je pochopení logiky, jak lidé v české společnosti klasifikují divoká zvířata. Tématu logiky klasifikace divokých zvířat nebyla dána v české společnosti dostatečná pozornost.
Výzkumné otázky: Podle jaké logiky klasifikují lidé v české společnosti divoká zvířata? Existují rozdíly mezi laiky a profesionály? Které faktory jsou zodpovědné, jak lidé klasifikují divoká zvířata?
Metodologie: Metody při výzkumu budou sběr dat a analýza dat. Sběr dat proběhne pomocí strukturovaných rozhovorů a metody třídění na hromádky (pile-sorting). Metoda třídění na hromádky slouží k mapování objektu kognitivní domény k logickým celkům. Sebraná data budou digitalizována do formy digitálních matic, které budou převedeny do programu ANTHROPAC.
Studentka předloží školiteli projekt (konec června 2012) a předběžné výsledky (konec listopadu 2012).
Do 28.2.2013 studentka předloží první kompletní verzi bakalářské práce včetně literatury, příloh, obsahu a všech dalších náležitostí.
Formát a rozsah bakalářské práce by měl reflektovat obecné požadavky specifikované v oficiálních dokumentech ZČU. Detaily formátu budou řešeny na individuální bázi. Bakalářská práce se může zaměřit na téma, které již bylo v jiné bakalářské, magisterské nebo dizertační práci zpracováno. Není ale možné, aby se jednalo o kopii. Očekává se vlastní invence studentky, která prokáže schopnost samostatně pracovat.
Seznam doporučené literatury
Bernard, H. R., 1995. Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Methods, 2nd edition. Walnut Creek: Altamira Press.
Boster, J., Brent, B., O´Niell J., 1986. The Correspondence of Jivaroan to Scientific Ornitology. American Antropologist, vol. 88(3), 569-583.
Cohen, H., Lefebvre, C., 2005. Handbook of Categorization in Cognitive Science. Elsevier.
Mithen, S., 2006. Ethnobiology and Evolution of the Human Mind. The Journal of the Royal Anthropological Institute, vol.13, 45-61.
Sillitoe, P., 2006. Ethnobiology and Applied Anthropology: Rapprochement of the Academic with the Practical. The Journal of the Royal Antropological institute. vol. 12, 119-142.
Seznam doporučené literatury
Bernard, H. R., 1995. Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Methods, 2nd edition. Walnut Creek: Altamira Press.
Boster, J., Brent, B., O´Niell J., 1986. The Correspondence of Jivaroan to Scientific Ornitology. American Antropologist, vol. 88(3), 569-583.
Cohen, H., Lefebvre, C., 2005. Handbook of Categorization in Cognitive Science. Elsevier.
Mithen, S., 2006. Ethnobiology and Evolution of the Human Mind. The Journal of the Royal Anthropological Institute, vol.13, 45-61.
Sillitoe, P., 2006. Ethnobiology and Applied Anthropology: Rapprochement of the Academic with the Practical. The Journal of the Royal Antropological institute. vol. 12, 119-142.