Čeští klavírní interpreti a pedagogové se zasloužili o utváření české klavírní tradice v době, kdy neexistovaly specializované hudební školy. Díky svému úsilí a lásce k hudbě vychovali mnoho vynikajících žáků, kteří předávali jejich cenné pedagogické metody dalším generacím.
V práci je nastíněn vývoj společnosti v 19. století se zaměřením na romantismus a jeho přední představitele. S rozvojem klavíru se zároveň vyvíjela klavírní pedagogika jak v Evropě, tak v Čechách. Práce se dále zabývá jednotlivými českými osobnostmi, které se věnovaly klavírní hře a jejímu vyučování. Jejich teoretická pojednání byla velmi prospěšná pro začínající i pokročilé hráče na klavír. Položili tak cenné základy současné klavírní pedagogiky.
Tato bakalářská práce může pomoci učitelům hudby a studentům, kteří by chtěli blíže poznat vývoj českého klavírního umění do doby, než vznikly první instituce pro výuku tohoto oboru.
Annotation in English
Czech piano interpreters and pedagogues marited in formation of czech piano tradition in the time when any of music schools did not exist. Thanks to their effort and love for music they educated many excellent students who passed on their rich pedagogical methods to next generations.
This work outlines the evolution of the society in the 19th century with focus on the romantic season and its representatives. With the evolution of piano was developing in the same time the piano pedagogy in Europe and Bohemia. This work is dealing with individual czech personalities who were attending playing and educating the piano. Their theoretical schools were very useful for beginners and advanced piano players. So they laid valuable foundations of contemporary piano pedagogy.
This bachelor work can help the music teachers and students who would like to know more about the evolution of czech piano art of the times before the first arts schools were established.
Čeští klavírní interpreti a pedagogové se zasloužili o utváření české klavírní tradice v době, kdy neexistovaly specializované hudební školy. Díky svému úsilí a lásce k hudbě vychovali mnoho vynikajících žáků, kteří předávali jejich cenné pedagogické metody dalším generacím.
V práci je nastíněn vývoj společnosti v 19. století se zaměřením na romantismus a jeho přední představitele. S rozvojem klavíru se zároveň vyvíjela klavírní pedagogika jak v Evropě, tak v Čechách. Práce se dále zabývá jednotlivými českými osobnostmi, které se věnovaly klavírní hře a jejímu vyučování. Jejich teoretická pojednání byla velmi prospěšná pro začínající i pokročilé hráče na klavír. Položili tak cenné základy současné klavírní pedagogiky.
Tato bakalářská práce může pomoci učitelům hudby a studentům, kteří by chtěli blíže poznat vývoj českého klavírního umění do doby, než vznikly první instituce pro výuku tohoto oboru.
Annotation in English
Czech piano interpreters and pedagogues marited in formation of czech piano tradition in the time when any of music schools did not exist. Thanks to their effort and love for music they educated many excellent students who passed on their rich pedagogical methods to next generations.
This work outlines the evolution of the society in the 19th century with focus on the romantic season and its representatives. With the evolution of piano was developing in the same time the piano pedagogy in Europe and Bohemia. This work is dealing with individual czech personalities who were attending playing and educating the piano. Their theoretical schools were very useful for beginners and advanced piano players. So they laid valuable foundations of contemporary piano pedagogy.
This bachelor work can help the music teachers and students who would like to know more about the evolution of czech piano art of the times before the first arts schools were established.
1. Studium literatury a pramenů.
2. Vypracování tezí bakalářské práce dle osnovy:
- Úvod - důvody volby tématu BP, stručný nástin postupu při jeho zpracování.
- Charakteristika období.
- Romantismus jako umělecký směr a jeho česká specifika.
- Klavírní interpreti.
- Klavírní pedagogika v 19. století.
- České klavírní školy a jejich představitelé.
- Závěr - shrnutí obsahu, problémy, které se vyskytly při zpracování tématu, přínos práce.
3. Na základě studia literatury a pramenů vypracovat jednotlivé kapitoly a průběžně je konzultovat s vedoucí práce.
4. Dokončit jednotlivé kapitoly a předložit práci do 20. března 2013 k závěrečné konzultaci před tiskem.
Research Plan
1. Studium literatury a pramenů.
2. Vypracování tezí bakalářské práce dle osnovy:
- Úvod - důvody volby tématu BP, stručný nástin postupu při jeho zpracování.
- Charakteristika období.
- Romantismus jako umělecký směr a jeho česká specifika.
- Klavírní interpreti.
- Klavírní pedagogika v 19. století.
- České klavírní školy a jejich představitelé.
- Závěr - shrnutí obsahu, problémy, které se vyskytly při zpracování tématu, přínos práce.
3. Na základě studia literatury a pramenů vypracovat jednotlivé kapitoly a průběžně je konzultovat s vedoucí práce.
4. Dokončit jednotlivé kapitoly a předložit práci do 20. března 2013 k závěrečné konzultaci před tiskem.
Recommended resources
BÖHMOVÁ, Zdeňka. Kapitoly z dějin klavírních škol. Vyd. 1. Praha: Supraphon, 1973, 182 s.
BÖHMOVÁ, Z. Slavní čeští klavíristé a klavírní pedagogové 18. a 19. století. Praha: Supraphon, 1986. 172 s. ISBN 09/21-02-003-86.
BUDIŠ, Ratibor. Bedřich Smetana. 2. vyd. Litomyšl: Augusta, 1996, 121 p. ISBN 80-901-8062-0.
GAMMOND, Peter. Velcí skladatelé. Vyd. 2., V nakl. Svojtka. Praha: Svojtka, 2002. ISBN 978-807-2375-905.
PEČMAN, Rudolf. Sloh a hudba 1600-1900: problémy, otázky, odpovědi. Vyd. 2. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 157 s. ISBN 80-210-1424-5.
SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Vyd. 1. Brno: Togga, 2001, 657 s. ISBN 80-902-9120-1.
ŠAFAŘÍK, Jiří. Dějiny hudby. Ve Věrovanech: Jan Piszkiewicz, 2006, 359 s. ISBN 80-867-6816-3.
MICHALÍK, P., ROUB, Z., VRBÍK, V. Zpracování diplomové a bakalářské práce na počítači, 1. vydání, Plzeň: Západočeská univerzita, 2002. 67 s. ISBN 80-7082-921-4.
Recommended resources
BÖHMOVÁ, Zdeňka. Kapitoly z dějin klavírních škol. Vyd. 1. Praha: Supraphon, 1973, 182 s.
BÖHMOVÁ, Z. Slavní čeští klavíristé a klavírní pedagogové 18. a 19. století. Praha: Supraphon, 1986. 172 s. ISBN 09/21-02-003-86.
BUDIŠ, Ratibor. Bedřich Smetana. 2. vyd. Litomyšl: Augusta, 1996, 121 p. ISBN 80-901-8062-0.
GAMMOND, Peter. Velcí skladatelé. Vyd. 2., V nakl. Svojtka. Praha: Svojtka, 2002. ISBN 978-807-2375-905.
PEČMAN, Rudolf. Sloh a hudba 1600-1900: problémy, otázky, odpovědi. Vyd. 2. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 157 s. ISBN 80-210-1424-5.
SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Vyd. 1. Brno: Togga, 2001, 657 s. ISBN 80-902-9120-1.
ŠAFAŘÍK, Jiří. Dějiny hudby. Ve Věrovanech: Jan Piszkiewicz, 2006, 359 s. ISBN 80-867-6816-3.
MICHALÍK, P., ROUB, Z., VRBÍK, V. Zpracování diplomové a bakalářské práce na počítači, 1. vydání, Plzeň: Západočeská univerzita, 2002. 67 s. ISBN 80-7082-921-4.