Tato diplomová práce pojednává o tom, jakými způsoby lze využít píseň ve výuce francouzského jazyka, a to převážně na středních školách. Jejím cílem je ukázat, že začleněním písně do výuky se hodina nejen zpestří, ale také obohatí o nové možnosti, jak pracovat s jazykem. V teoretické části je prezentováno, jak nejlépe skrze píseň studentům představit francouzský jazyk zábavnější formou a jak rozvíjet jejich slovní zásobu, komunikační dovednosti i znalosti z oblasti francouzské gramatiky a kultury. Teoreticky je zde popsáno, jak se dá při výuce francouzského jazyka detailně pracovat s nahrávkou či s videem.
Praktická část pak nabízí konkrétní použití písní v praxi. Jelikož jsou aktivity určeny mladému publiku, pracuje se zde spíše s moderními písněmi, které jsou studentům bližší.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the different ways how to work with the song in French class in secondary schools. Its objective is to prove that songs can make the lessons more interesting but also more complexes. The theoretical part shows how a song can introduce to students more pleasant kind of French and how teachers can use it to develop the different competences of their students. More precisely, how to increase their vocabulary, develop the communication skills, improve their grammar and get the knowledge of French culture. The practical part offers the concrete examples of work with song. The activities are focused on young students, that is the reason why mostly the modern songs are analyzed which are closer to these students.
Klíčová slova
Hudba, FLE, výuka francouzštiny, práce s písní, práce s videem, žák, učitel
Klíčová slova v angličtině
Music, FLE, teaching of French, work with song, work with video, student, teacher
Rozsah průvodní práce
74 s, (121 998 znaků)
Jazyk
FR
Anotace
Tato diplomová práce pojednává o tom, jakými způsoby lze využít píseň ve výuce francouzského jazyka, a to převážně na středních školách. Jejím cílem je ukázat, že začleněním písně do výuky se hodina nejen zpestří, ale také obohatí o nové možnosti, jak pracovat s jazykem. V teoretické části je prezentováno, jak nejlépe skrze píseň studentům představit francouzský jazyk zábavnější formou a jak rozvíjet jejich slovní zásobu, komunikační dovednosti i znalosti z oblasti francouzské gramatiky a kultury. Teoreticky je zde popsáno, jak se dá při výuce francouzského jazyka detailně pracovat s nahrávkou či s videem.
Praktická část pak nabízí konkrétní použití písní v praxi. Jelikož jsou aktivity určeny mladému publiku, pracuje se zde spíše s moderními písněmi, které jsou studentům bližší.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the different ways how to work with the song in French class in secondary schools. Its objective is to prove that songs can make the lessons more interesting but also more complexes. The theoretical part shows how a song can introduce to students more pleasant kind of French and how teachers can use it to develop the different competences of their students. More precisely, how to increase their vocabulary, develop the communication skills, improve their grammar and get the knowledge of French culture. The practical part offers the concrete examples of work with song. The activities are focused on young students, that is the reason why mostly the modern songs are analyzed which are closer to these students.
Klíčová slova
Hudba, FLE, výuka francouzštiny, práce s písní, práce s videem, žák, učitel
Klíčová slova v angličtině
Music, FLE, teaching of French, work with song, work with video, student, teacher
Zásady pro vypracování
- vypracování podrobné osnovy DP nejpozději do 31.10.2012
- 09-10/2012-studium pramenů a doporučené odborné literatury týkající se dané oblasti
- průběžné vypracování jednotlivých kapitol teoretické a praktické části DP a jejich pravidelná konzultace s vedoucím DP
- dokončení stěžejních kapitol DP do 28.2.2013
- dokončení finální verze DP do 1.4.2013
Zásady pro vypracování
- vypracování podrobné osnovy DP nejpozději do 31.10.2012
- 09-10/2012-studium pramenů a doporučené odborné literatury týkající se dané oblasti
- průběžné vypracování jednotlivých kapitol teoretické a praktické části DP a jejich pravidelná konzultace s vedoucím DP
- dokončení stěžejních kapitol DP do 28.2.2013
- dokončení finální verze DP do 1.4.2013
Seznam doporučené literatury
ADAM, Jean-Michel, Les textes types et prototypes. Paris : Nathan, 1997.
AUTHELAIN, Gérard, L´analyse de chansons, Musurgia, l´analyse des musiques populaires modernes : chanson, rock, rap. Vol. V., n°2, 1998.
BLANCHE-BENVENISTE C., Approches de la langue parlée en français, Ophrys, collection L'essentiel français, 1997.
BOURDIEU, Pierre, Questions de sociologie. Paris : Les éditions de minuit, 1984.
CALVET, Louis-Jean, La chanson dans la classe de français langue étrang?re. Paris : Clé international, 1980.
CUQ, J.P. - GRUCA, I. Cours de didactique du francais langue étrangere et seconde. PUG, 2002.
DEBYSER, Francis, Lettre ouverte sur la chanson, Le français dans le monde n°66, juillet-aout 1969.
DERIVERY N., La phonétique du français, Seuil, Mémo n°64
GIROUX, Robert, Chanson et sémiologie. La chanson française contemporaine. Politique, société,médias. Actes du symposium (12-16 juillet 1993) a l´Université d´Innsbruck. 1995, Innsbruck, pp.41-52.
GREMMO, HOLEC, 1990, La compréhension orale : un processus et un comportement,
Université de Nancy 2, Le Français dans le monde, Recherches et Applications. N° spécial Fév/Mars 1990.
Seznam doporučené literatury
ADAM, Jean-Michel, Les textes types et prototypes. Paris : Nathan, 1997.
AUTHELAIN, Gérard, L´analyse de chansons, Musurgia, l´analyse des musiques populaires modernes : chanson, rock, rap. Vol. V., n°2, 1998.
BLANCHE-BENVENISTE C., Approches de la langue parlée en français, Ophrys, collection L'essentiel français, 1997.
BOURDIEU, Pierre, Questions de sociologie. Paris : Les éditions de minuit, 1984.
CALVET, Louis-Jean, La chanson dans la classe de français langue étrang?re. Paris : Clé international, 1980.
CUQ, J.P. - GRUCA, I. Cours de didactique du francais langue étrangere et seconde. PUG, 2002.
DEBYSER, Francis, Lettre ouverte sur la chanson, Le français dans le monde n°66, juillet-aout 1969.
DERIVERY N., La phonétique du français, Seuil, Mémo n°64
GIROUX, Robert, Chanson et sémiologie. La chanson française contemporaine. Politique, société,médias. Actes du symposium (12-16 juillet 1993) a l´Université d´Innsbruck. 1995, Innsbruck, pp.41-52.
GREMMO, HOLEC, 1990, La compréhension orale : un processus et un comportement,
Université de Nancy 2, Le Français dans le monde, Recherches et Applications. N° spécial Fév/Mars 1990.