Tato diplomová práce se zabývá využitím humorných materiálů či materiálů uvolňující atmofséru ve třídě (poezie, film) k výuce francouzského jazyka. Klíčovou otázkou je, jak prostřednictvím humoru a těchto výukových materiálů studentům přiblížit francouzskou kulturu, a proč je vhodné tyto materiály ve výce používat.
Teoretická část prezentuje čtyři typy materiálů (text, obrázek, komiks a video) a možnosti, jak s takovými materiály ve výuce pracovat. Každý typ materiálu je doplněn tabulkou, která učitelům nabízí aktivity roztříděné dle kompetencí, které žák při práci s daným materiálem rozvíjí.
Praktická část nabízí konkrétní využití těchto materiálů v praxi. Pro každý typ materiálu je v práci představen konkrétní souhrn aktivit a cvičení, která rozvíjejí kompetence komunikativní, lingvistické i kulturní.
Účelem této práce je ukázat, jak s těmito materiály ve výuce pracovat a poukázat na fakt, že humor ve výuce je velice důležitý: studenti se učí snadněji, se zájmem a bez strachu. Praktická část by měla pedagogům sloužit jakožto průvodce souborem cvičení a aktivit ve formě ?mini-manuálu?, ze kterého je odhadnutelné, k jakému kontextu se hodí a jaké kompetence u studentů rozvíjí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the application of the humorous materials or the materials which relax the atmosphere in the class (poetry, movies) during the French teaching. The key question is: How can the teacher familiarize the students with the french culture by these materials and why is it convenient to use them.
The theoretical part presents four kinds of materials (the text, the image, the comic and the video) and the possibilities how to work with them. Each kind of material is followed by the table, which classifies them according to the language competences which are developping.
The practical part offers the concrete application of these materials. For each kind of material there are the concrete exercices and the concrete activities.
The goal of this thesis is to demonstrate the advatages of the application of these materials in education and to show how to work with them. The practical part should serve as a "mini-handbook" for teachers.
Tato diplomová práce se zabývá využitím humorných materiálů či materiálů uvolňující atmofséru ve třídě (poezie, film) k výuce francouzského jazyka. Klíčovou otázkou je, jak prostřednictvím humoru a těchto výukových materiálů studentům přiblížit francouzskou kulturu, a proč je vhodné tyto materiály ve výce používat.
Teoretická část prezentuje čtyři typy materiálů (text, obrázek, komiks a video) a možnosti, jak s takovými materiály ve výuce pracovat. Každý typ materiálu je doplněn tabulkou, která učitelům nabízí aktivity roztříděné dle kompetencí, které žák při práci s daným materiálem rozvíjí.
Praktická část nabízí konkrétní využití těchto materiálů v praxi. Pro každý typ materiálu je v práci představen konkrétní souhrn aktivit a cvičení, která rozvíjejí kompetence komunikativní, lingvistické i kulturní.
Účelem této práce je ukázat, jak s těmito materiály ve výuce pracovat a poukázat na fakt, že humor ve výuce je velice důležitý: studenti se učí snadněji, se zájmem a bez strachu. Praktická část by měla pedagogům sloužit jakožto průvodce souborem cvičení a aktivit ve formě ?mini-manuálu?, ze kterého je odhadnutelné, k jakému kontextu se hodí a jaké kompetence u studentů rozvíjí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the application of the humorous materials or the materials which relax the atmosphere in the class (poetry, movies) during the French teaching. The key question is: How can the teacher familiarize the students with the french culture by these materials and why is it convenient to use them.
The theoretical part presents four kinds of materials (the text, the image, the comic and the video) and the possibilities how to work with them. Each kind of material is followed by the table, which classifies them according to the language competences which are developping.
The practical part offers the concrete application of these materials. For each kind of material there are the concrete exercices and the concrete activities.
The goal of this thesis is to demonstrate the advatages of the application of these materials in education and to show how to work with them. The practical part should serve as a "mini-handbook" for teachers.
- vypracování podrobné osnovy DP nejpozději do 31.10. 2012
- 09-10/2012- studium pramenů a doporučené odborné literatury týkající se dané
oblasti
- průběžné vypracování jednotlivých kapitol teoretické a praktické části DP a
jejich pravidelná konzultace s vedoucím DP
- dokončení stěžejních kapitol DP do 28.2.2013
- dokončení finální verze DP do 1.4.2013
Zásady pro vypracování
- vypracování podrobné osnovy DP nejpozději do 31.10. 2012
- 09-10/2012- studium pramenů a doporučené odborné literatury týkající se dané
oblasti
- průběžné vypracování jednotlivých kapitol teoretické a praktické části DP a
jejich pravidelná konzultace s vedoucím DP
- dokončení stěžejních kapitol DP do 28.2.2013
- dokončení finální verze DP do 1.4.2013
Seznam doporučené literatury
ALLEGRE, Dominique. Les astuces d´Astérix. Tome 1. Agnieres: JMG éditions, 2011, 211 p. ISBN 978-2-919351-18-3.
BLANCHARD, Gérard. La bande dessinée histoire, des histoires en images de la préhistoire ? nos jours. Paris: Marabout, 1969, 295 p.
CORMANSKI, A. ROBERT, J-M. Humour et enseignement des langues. Paris: Clé international, 2002, 191 p. ISBN 0015-9395.
DE SAUVIGNY, G. de Bertier. Histoire de France. Paris: Flammarion, 1977, 521 p. ISBN 2-08-210271-8.
DU CHATENET, Aymar. GUILLOT, Caroline. Goscinny. Faire rire, quel métier! Paris: Gallimard, 2009, 127 p. ISBN 978-2-07-039623-8.
FRESNAULT-DERUELLE, Pierre. La bande dessinée. Paris: Hachette, 1972, 186 p. ISBN 23-01-2035-01.
GOSCINNY, René. UDERZO, Albert. La Serpe d´or. 6e édition. Paris: HACHETTE, 2008, 46 p. ISBN 978-2-01-210134-0.
GOSCINNY, René. UDERZO, Albert. Astérix le Gaulois. Paris: DRAGAUD, 1961, 48 p. ISBN 2-205-00096-9.
KAUFFMANN, Judith. Astérix: les jeux de l´humour et du temps. 2e édition. Ed. Jean Cuisenier et al. Paris: Presses Universitaires de France, 2001, p. 293-375. ISBN 2-13-052334X.
MAGUET, Frédéric. TOUILLIER-FEYRABEND, Henriette. Astérix: un objet d´étude légitime? In Astérix. Un mythe et ses figures. 2e édition. Ed. Jean Cuisenier et al. Paris: Presses Universitaires de France, 2001, p. 293-375. ISBN 2-13-052334X.
ROUVI?RE, Nicolas. Astérix ou la parodie des identités. Paris: Flammarion, 2008, 335 p. ISBN 978-2-0812-0926-8.
ROUVI?RE, Nicolas. Astérix ou les lumi?res de la civilisation. Paris: Presses Universitaires de France, 2006, 228 p. ISBN 978-2-13-055265-9.
UDERZO, Albert. Albert Uderzo se raconte. Paris: Éditions Stock, 2008, 254 p. ISBN 978-2-253-12661-4.
TEE ANDERSON, Pauline. L´humour et les dessins humoristiques dans la didactique des langues vivantes : pourquoi et comment ?. In: MAUROVÁ, Hana. Humor ve výuce cizích jazyků napříč Evropou II. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2004, p. 6-28. ISBN 80-7043-343-4.
Seznam doporučené literatury
ALLEGRE, Dominique. Les astuces d´Astérix. Tome 1. Agnieres: JMG éditions, 2011, 211 p. ISBN 978-2-919351-18-3.
BLANCHARD, Gérard. La bande dessinée histoire, des histoires en images de la préhistoire ? nos jours. Paris: Marabout, 1969, 295 p.
CORMANSKI, A. ROBERT, J-M. Humour et enseignement des langues. Paris: Clé international, 2002, 191 p. ISBN 0015-9395.
DE SAUVIGNY, G. de Bertier. Histoire de France. Paris: Flammarion, 1977, 521 p. ISBN 2-08-210271-8.
DU CHATENET, Aymar. GUILLOT, Caroline. Goscinny. Faire rire, quel métier! Paris: Gallimard, 2009, 127 p. ISBN 978-2-07-039623-8.
FRESNAULT-DERUELLE, Pierre. La bande dessinée. Paris: Hachette, 1972, 186 p. ISBN 23-01-2035-01.
GOSCINNY, René. UDERZO, Albert. La Serpe d´or. 6e édition. Paris: HACHETTE, 2008, 46 p. ISBN 978-2-01-210134-0.
GOSCINNY, René. UDERZO, Albert. Astérix le Gaulois. Paris: DRAGAUD, 1961, 48 p. ISBN 2-205-00096-9.
KAUFFMANN, Judith. Astérix: les jeux de l´humour et du temps. 2e édition. Ed. Jean Cuisenier et al. Paris: Presses Universitaires de France, 2001, p. 293-375. ISBN 2-13-052334X.
MAGUET, Frédéric. TOUILLIER-FEYRABEND, Henriette. Astérix: un objet d´étude légitime? In Astérix. Un mythe et ses figures. 2e édition. Ed. Jean Cuisenier et al. Paris: Presses Universitaires de France, 2001, p. 293-375. ISBN 2-13-052334X.
ROUVI?RE, Nicolas. Astérix ou la parodie des identités. Paris: Flammarion, 2008, 335 p. ISBN 978-2-0812-0926-8.
ROUVI?RE, Nicolas. Astérix ou les lumi?res de la civilisation. Paris: Presses Universitaires de France, 2006, 228 p. ISBN 978-2-13-055265-9.
UDERZO, Albert. Albert Uderzo se raconte. Paris: Éditions Stock, 2008, 254 p. ISBN 978-2-253-12661-4.
TEE ANDERSON, Pauline. L´humour et les dessins humoristiques dans la didactique des langues vivantes : pourquoi et comment ?. In: MAUROVÁ, Hana. Humor ve výuce cizích jazyků napříč Evropou II. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2004, p. 6-28. ISBN 80-7043-343-4.