Práce se zabývá fenoménem moderního pirátství v Guinejském zálivu. Pro analýzu pirátství byly vybrány tři země: Nigérie, Togo a Benin. Hlavní důraz je kladen právě na Nigérii, protože se tato země jeví jako ohnisko pirátstké činnosti v celém regionu a je zároveň největším exportérem energetických surovin, což je velmi důležité pro stabilitu světových cen na ropu.
Primárním cílem práce je tedy analýza dopadů pirátské činnosti na lodní přepravu v oblasti a na ekonomiku postižených států. V průběhu jsou řešeny otázky vzniku pirátství v regionu, současná situace a to, zda vybrané země řeší složitou bezpečnostní situaci.
Výsledkem analýzy je konstatování, že piráti mají výzanmný negativní vliv na ekonomiky vybraných států a na námořní přepravní společnosti působící v regionu.
Anotace v angličtině
This thesis attempts to shed light on the growing threat maritime piracy has on the economies of Nigeria, Togo and Benin and also on shipping companies operating in this region. The Gulf of Guinea was chosen because in the twenty first century it has become one of the major hubs of operations for maritime pirates.
One of the most important and least understood impacts of piracy is its financial cost. This thesis seeks to answer the questions, what are the overall financial impacts that piracy has on regional economies and shipping companies in the chosen region. It assumes that piracy increases the cost of international maritime transport through an increase in insecurity regarding goods deliveries and as a result regional economies are losing money and competitiveness as well.
The first part of this paper deals with definition of maritime piracy and maritime terrorism. It also outlines types of piracy. Subjects of the second part are the history perspective of piracy and chosen countries, the development of piracy in the Gulf of Guinea in the recent time and initiatives that are being implemented by the regional economies and third parties to combat piracy. The third and the final part of this paper sets out the possible effects of maritime piracy in the chosen region (insurance rates, loss of ship and cargo, ransom money etc.). It also provides the financial costs of piracy to the shipping companies and chosen countries. According to the financial estimation, total costs of direct and indirect effects are at least several hundred million USD. Therefore the paper concludes that pirates have significant negative impact on regional economies and shipping companies in the region.
Klíčová slova
námořní pirátství, námořní terorismus, Guinejský záliv, námořní přepravní společnosti, Nigérie, Togo, Benin, západní Afrika, námořní bezpečnost
Klíčová slova v angličtině
maritime piracy, maritime terrorism, shipping companies, West Africa, Gulf of Guinea, Nigeria, Togo, Benin, maritime security
Rozsah průvodní práce
58 s. (92 273 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá fenoménem moderního pirátství v Guinejském zálivu. Pro analýzu pirátství byly vybrány tři země: Nigérie, Togo a Benin. Hlavní důraz je kladen právě na Nigérii, protože se tato země jeví jako ohnisko pirátstké činnosti v celém regionu a je zároveň největším exportérem energetických surovin, což je velmi důležité pro stabilitu světových cen na ropu.
Primárním cílem práce je tedy analýza dopadů pirátské činnosti na lodní přepravu v oblasti a na ekonomiku postižených států. V průběhu jsou řešeny otázky vzniku pirátství v regionu, současná situace a to, zda vybrané země řeší složitou bezpečnostní situaci.
Výsledkem analýzy je konstatování, že piráti mají výzanmný negativní vliv na ekonomiky vybraných států a na námořní přepravní společnosti působící v regionu.
Anotace v angličtině
This thesis attempts to shed light on the growing threat maritime piracy has on the economies of Nigeria, Togo and Benin and also on shipping companies operating in this region. The Gulf of Guinea was chosen because in the twenty first century it has become one of the major hubs of operations for maritime pirates.
One of the most important and least understood impacts of piracy is its financial cost. This thesis seeks to answer the questions, what are the overall financial impacts that piracy has on regional economies and shipping companies in the chosen region. It assumes that piracy increases the cost of international maritime transport through an increase in insecurity regarding goods deliveries and as a result regional economies are losing money and competitiveness as well.
The first part of this paper deals with definition of maritime piracy and maritime terrorism. It also outlines types of piracy. Subjects of the second part are the history perspective of piracy and chosen countries, the development of piracy in the Gulf of Guinea in the recent time and initiatives that are being implemented by the regional economies and third parties to combat piracy. The third and the final part of this paper sets out the possible effects of maritime piracy in the chosen region (insurance rates, loss of ship and cargo, ransom money etc.). It also provides the financial costs of piracy to the shipping companies and chosen countries. According to the financial estimation, total costs of direct and indirect effects are at least several hundred million USD. Therefore the paper concludes that pirates have significant negative impact on regional economies and shipping companies in the region.
Klíčová slova
námořní pirátství, námořní terorismus, Guinejský záliv, námořní přepravní společnosti, Nigérie, Togo, Benin, západní Afrika, námořní bezpečnost
Klíčová slova v angličtině
maritime piracy, maritime terrorism, shipping companies, West Africa, Gulf of Guinea, Nigeria, Togo, Benin, maritime security
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce podle projektu schváleného Oborovou radou studia
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce podle projektu schváleného Oborovou radou studia
Seznam doporučené literatury
2003. Security in Maritime Transport: Risk Factors and Economic Impact. Maritime Transport Committee.
2012. Piracy and Armed Robbery Against Ships ? Report for the Period 1 January ? 31 December 2011. ICC International Maritime Bureau.
Baldauf, Scott: 2010. Pirates take new territory: West African Gulf of Guinea. Christian Science Monitor. January 15 2010.
Englebert, Pierre: 2008. Oil and Politics in the Gulf of Guinea. Political Science Quarterly. 123+ 3/2008, s. 546-547.
Heller-Roazen, Daniel: 2009. The Enemy of All: Piracy and the Law of Nations. New York: Zone Books.
Leeson, T. Peter: 2009. The Invisible Hook: The Hidden Economics of Pirates. New Jersey: Princeton University Press.
Lehr, Peter edt.: 2007. Violence at Sea: Piracy in the Age of Global Terrorism. London: Routledge.
Konstam, Angus: 2011. Pirátství: Úplné dějiny. Praha: Mladá fronta.
Kraska, James: 2010. Freakonomics of Maritime Piracy. Brown Journal of World Affairs. 16+2/2010.
Kraska, James: 2011. Contemporary Maritime Piracy: International Law, Strategy, and Diplomacy at Sea. Oxford: Praeger.
Seznam doporučené literatury
2003. Security in Maritime Transport: Risk Factors and Economic Impact. Maritime Transport Committee.
2012. Piracy and Armed Robbery Against Ships ? Report for the Period 1 January ? 31 December 2011. ICC International Maritime Bureau.
Baldauf, Scott: 2010. Pirates take new territory: West African Gulf of Guinea. Christian Science Monitor. January 15 2010.
Englebert, Pierre: 2008. Oil and Politics in the Gulf of Guinea. Political Science Quarterly. 123+ 3/2008, s. 546-547.
Heller-Roazen, Daniel: 2009. The Enemy of All: Piracy and the Law of Nations. New York: Zone Books.
Leeson, T. Peter: 2009. The Invisible Hook: The Hidden Economics of Pirates. New Jersey: Princeton University Press.
Lehr, Peter edt.: 2007. Violence at Sea: Piracy in the Age of Global Terrorism. London: Routledge.
Konstam, Angus: 2011. Pirátství: Úplné dějiny. Praha: Mladá fronta.
Kraska, James: 2010. Freakonomics of Maritime Piracy. Brown Journal of World Affairs. 16+2/2010.
Kraska, James: 2011. Contemporary Maritime Piracy: International Law, Strategy, and Diplomacy at Sea. Oxford: Praeger.