Práce pojednává o prezidentských volebních kampaních Baracka Obamy. První část díla se věnuje vývoji volebních kampaní, dále vysvětluje volbu prezidenta Spojených států amerických. Další kapitola je věnována osobě Baracka Obamy, současnému americkému prezidentovi. Zabývá se volebními strategiemi, které Obama využil, aby se stal prezidentem Spojených států amerických. Cílem práce je komparace dvou volebních kampaní, hledání jejích společných znaků, i charakteristik rozdílných.
Annotation in English
The aim of this work ?Barack Obama´s 2008 and 2012 Presidential Election Campaign? is to compare two campaigns of Barack Obama. His successful triumph presidential election has become milestone in American history, when the African American president has been elected for the first time. Important role had common unpopularity of previous president George W. Bush.
The first part of this work is dedicated to development of the electoral campaigns and to the American system of presidential elections. The second part is about Barack Obama, the most famous character of contemporary American politics. My work is based especially on his character, I have compared his election programmes, funding and personalities support. In the last part of this work Obama?s 2008 and 2012 presidential campaign are compared. The conclusion summarises similar and different factors of Barack Obama?s presidential campaign.
Keywords
Barack Obama, volební kampaň, volby USA, Demokratická strana, volební program
Keywords in English
Barack Obama, election campaign, election in the USA, Democratic Party, party platform
Length of the covering note
51 s. (89 195)
Language
CZ
Annotation
Práce pojednává o prezidentských volebních kampaních Baracka Obamy. První část díla se věnuje vývoji volebních kampaní, dále vysvětluje volbu prezidenta Spojených států amerických. Další kapitola je věnována osobě Baracka Obamy, současnému americkému prezidentovi. Zabývá se volebními strategiemi, které Obama využil, aby se stal prezidentem Spojených států amerických. Cílem práce je komparace dvou volebních kampaní, hledání jejích společných znaků, i charakteristik rozdílných.
Annotation in English
The aim of this work ?Barack Obama´s 2008 and 2012 Presidential Election Campaign? is to compare two campaigns of Barack Obama. His successful triumph presidential election has become milestone in American history, when the African American president has been elected for the first time. Important role had common unpopularity of previous president George W. Bush.
The first part of this work is dedicated to development of the electoral campaigns and to the American system of presidential elections. The second part is about Barack Obama, the most famous character of contemporary American politics. My work is based especially on his character, I have compared his election programmes, funding and personalities support. In the last part of this work Obama?s 2008 and 2012 presidential campaign are compared. The conclusion summarises similar and different factors of Barack Obama?s presidential campaign.
Keywords
Barack Obama, volební kampaň, volby USA, Demokratická strana, volební program
Keywords in English
Barack Obama, election campaign, election in the USA, Democratic Party, party platform
Research Plan
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce/diplomové práce/ podle projektu schváleného Oborovou radou studia
Research Plan
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce/diplomové práce/ podle projektu schváleného Oborovou radou studia
Recommended resources
Bradová, E. (2005): Od lokálních mítinků k politickému marketingu; Teorie a vývoj politické
komunikace a volebních kampaní. Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity:
Brno.
Bradová, E. a kol. (2008): Negativní kampaně a politická reklama ve volbách. Periplum:
Olomouc.
Kubát, M. (2007): Volby a volební systémy. In: Cabada, L.; Kubát, M. a kol.: Úvod do studia
politické vědy, s. 251-301. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o.: Plzeň.
Mackenzie, G. Calvin (1986): American Government: Politics and Public Policy. Random
House: Toronto.
Wilson, K.J. (2008): Barack Obama: Pokus o nemožné. Computer Press, a.s.: Brno.
Elektronické zdroje:
Oficiální stránky Baraka Obamy (http://www.barackobama.com)
Oficiální stránky Demokratiké strany (http://www.democrats.org)
Speeches from the 2008 Presidential campaign
(http://www.presidentialrhetoric.com/campaign2008/index.html)
Volba prezidenta USA 2008 (http://zpravy.idnes.cz/zahranicni.aspx?o=0&klic=64037)
Recommended resources
Bradová, E. (2005): Od lokálních mítinků k politickému marketingu; Teorie a vývoj politické
komunikace a volebních kampaní. Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity:
Brno.
Bradová, E. a kol. (2008): Negativní kampaně a politická reklama ve volbách. Periplum:
Olomouc.
Kubát, M. (2007): Volby a volební systémy. In: Cabada, L.; Kubát, M. a kol.: Úvod do studia
politické vědy, s. 251-301. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o.: Plzeň.
Mackenzie, G. Calvin (1986): American Government: Politics and Public Policy. Random
House: Toronto.
Wilson, K.J. (2008): Barack Obama: Pokus o nemožné. Computer Press, a.s.: Brno.
Elektronické zdroje:
Oficiální stránky Baraka Obamy (http://www.barackobama.com)
Oficiální stránky Demokratiké strany (http://www.democrats.org)
Speeches from the 2008 Presidential campaign
(http://www.presidentialrhetoric.com/campaign2008/index.html)
Volba prezidenta USA 2008 (http://zpravy.idnes.cz/zahranicni.aspx?o=0&klic=64037)