Hlavním předmětem této bakalářské práce a výzkumu, který byl v rámci ní proveden, je zkoumání konceptu krajiny a krajinné percepce. Cílem výzkumu je zachytit dětskou percepci krajiny v lokalitě obce Lesná u Tachova a přilehlého okolí skrze současnou konceptualizaci krajiny a její percepce, za použití participačních vizuálních metod a následné kvalitativní a kvantitativní analýzy. Základními otázkami, které jsme si kladli byly: Jaká je dětská percepce krajiny? Z čeho je dětská percepce složena? Jaké elementy a vlivy se v dětské percepci objevují? Nasbíraná data, která odpovídají na tyto otázky, byla získána prostřednictvím participační vizuální metody photovoice. Tento fotoexperiment byl realizován s participanty navštěvujícími základní školu v Lesné. Ze souborů fotografií pořízených participanty a jejich komentářů a zpětných reflexí byly sestaveny témata, která se v nich vyskytovala. Data získaná z fotoexperimentu byla taktéž kvantitativně analyzována prostřednictvím shlukové analýzy a analýzy hlavních komponent. Výsledky byly vizualizovány v prostředí GIS.
Annotation in English
The main subject of this bachelor thesis and research, which was conducted, is the concept of landscape perception and the concept of landscape itself. The aim of our research is to capture the children's perception of landscape in specific area of Lesná village through the contemporary conceptions of landscape and perception of environment, the methods of visual research and the follow qualitative and quantitative analysis. The fundamental questions that we had asked were: What the children's perception of the landscape is? What does it consist of? What elements and influences are emerging in the children's perception of landscape? Data that answer on these questions were gathered in use of participatory visual method called photovoice. This photo-experiment was realized with participants attending Lesná elementary school. The collection of photos which were taken by participants and their comments and reflections of them were analyzed on topics appearing in photos and comments. Data were also quantitatively analyzed with use of cluster analysis and PCA and visialized in GIS.
Keywords
krajina, percepce krajiny, participační vizuální metody, photo-elicitation, photovoice, analýza hlavních komponent, shluková analýza, GIS
Hlavním předmětem této bakalářské práce a výzkumu, který byl v rámci ní proveden, je zkoumání konceptu krajiny a krajinné percepce. Cílem výzkumu je zachytit dětskou percepci krajiny v lokalitě obce Lesná u Tachova a přilehlého okolí skrze současnou konceptualizaci krajiny a její percepce, za použití participačních vizuálních metod a následné kvalitativní a kvantitativní analýzy. Základními otázkami, které jsme si kladli byly: Jaká je dětská percepce krajiny? Z čeho je dětská percepce složena? Jaké elementy a vlivy se v dětské percepci objevují? Nasbíraná data, která odpovídají na tyto otázky, byla získána prostřednictvím participační vizuální metody photovoice. Tento fotoexperiment byl realizován s participanty navštěvujícími základní školu v Lesné. Ze souborů fotografií pořízených participanty a jejich komentářů a zpětných reflexí byly sestaveny témata, která se v nich vyskytovala. Data získaná z fotoexperimentu byla taktéž kvantitativně analyzována prostřednictvím shlukové analýzy a analýzy hlavních komponent. Výsledky byly vizualizovány v prostředí GIS.
Annotation in English
The main subject of this bachelor thesis and research, which was conducted, is the concept of landscape perception and the concept of landscape itself. The aim of our research is to capture the children's perception of landscape in specific area of Lesná village through the contemporary conceptions of landscape and perception of environment, the methods of visual research and the follow qualitative and quantitative analysis. The fundamental questions that we had asked were: What the children's perception of the landscape is? What does it consist of? What elements and influences are emerging in the children's perception of landscape? Data that answer on these questions were gathered in use of participatory visual method called photovoice. This photo-experiment was realized with participants attending Lesná elementary school. The collection of photos which were taken by participants and their comments and reflections of them were analyzed on topics appearing in photos and comments. Data were also quantitatively analyzed with use of cluster analysis and PCA and visialized in GIS.
Keywords
krajina, percepce krajiny, participační vizuální metody, photo-elicitation, photovoice, analýza hlavních komponent, shluková analýza, GIS
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Práce se bude zabývat tím, jak konkrétní krajinu konceptualizují různé skupiny obyvatel. Teoretickým východiskem bude antropologie krajiny (se zřetelem k otázce percepce krajin, respektive k tomu, jak jsou místa v krajině čtena v různých aktérských perspektivách) a vizuální antropologie (ve smyslu zobrazování krajiny). Součástí práce bude terénní výzkum, který by za použití metod výzkumu vizuální antropologie měl podložit teoretická východiska a pracovní hypotézy čerpající z kontextuální podoby percepce krajiny. Obecně se percepce krajiny a s ní související mentální mapa aktéra může lišit dle sociální identity aktéra a účelu využívání krajiny. Tento vztah se může v čase měnit a tím posunovat i aktérskou percepci a mentální mapu. Zvolené skupiny, na nichž bude proveden výzkum, budou navzájem specifické a z historického hlediska s odlišným vztahem k místu, stejně tak využívání a participace na krajině bude pravděpodobně rozdílné. Analýza bude zaměřena na rozdíly a společné rysy percepce krajiny různých skupin. Sběr dat by měl probíhat formou narativních rozhovorů a komentovaných návštěv aktéry důležitých míst v krajině za doprovodu audiovizuální techniky.
Research Plan
viz "Rozhodnutí děkana FF č. 1/2010 ze dne 9. února 2010 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek"
Práce se bude zabývat tím, jak konkrétní krajinu konceptualizují různé skupiny obyvatel. Teoretickým východiskem bude antropologie krajiny (se zřetelem k otázce percepce krajin, respektive k tomu, jak jsou místa v krajině čtena v různých aktérských perspektivách) a vizuální antropologie (ve smyslu zobrazování krajiny). Součástí práce bude terénní výzkum, který by za použití metod výzkumu vizuální antropologie měl podložit teoretická východiska a pracovní hypotézy čerpající z kontextuální podoby percepce krajiny. Obecně se percepce krajiny a s ní související mentální mapa aktéra může lišit dle sociální identity aktéra a účelu využívání krajiny. Tento vztah se může v čase měnit a tím posunovat i aktérskou percepci a mentální mapu. Zvolené skupiny, na nichž bude proveden výzkum, budou navzájem specifické a z historického hlediska s odlišným vztahem k místu, stejně tak využívání a participace na krajině bude pravděpodobně rozdílné. Analýza bude zaměřena na rozdíly a společné rysy percepce krajiny různých skupin. Sběr dat by měl probíhat formou narativních rozhovorů a komentovaných návštěv aktéry důležitých míst v krajině za doprovodu audiovizuální techniky.
Recommended resources
Steward, P., Strathern, A., 2003, Landscape, Memory and History: Anthropological Perspectives, London: Pluto Press.
Hirsch, E., O´Hanlon, M., 1995, The Anthropology of Landscape: Perspectives on Place and Space, London: Clarendon Press.
Rose, G., 2010, Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials, London: Sage.
Emmison, M., Smith, P., 2007, Researching the Visual: Images, Objects, Contexts and Interactions in Social and Cultural Inquiry, London: Sage.
Tilley, C., 1994, A Phenomenology of Landscape: Places, Paths and Monuments, Oxford: Berg.
Banks, M., 2001, Visual Methods in Social Research, Oxford: Sage.
Pole, C., 2004, Seeing is Believing? Approaches to Visual Research, London: Elsevier.
Recommended resources
Steward, P., Strathern, A., 2003, Landscape, Memory and History: Anthropological Perspectives, London: Pluto Press.
Hirsch, E., O´Hanlon, M., 1995, The Anthropology of Landscape: Perspectives on Place and Space, London: Clarendon Press.
Rose, G., 2010, Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials, London: Sage.
Emmison, M., Smith, P., 2007, Researching the Visual: Images, Objects, Contexts and Interactions in Social and Cultural Inquiry, London: Sage.
Tilley, C., 1994, A Phenomenology of Landscape: Places, Paths and Monuments, Oxford: Berg.
Banks, M., 2001, Visual Methods in Social Research, Oxford: Sage.
Pole, C., 2004, Seeing is Believing? Approaches to Visual Research, London: Elsevier.