Předkládaná diplomová práce se zabývá reflexí první světové války ve filmovém tvůrčím zpracování států Německa, Ruska a Československa během let 1914-1939. Cílem studie je kompaktní analýza rozdílného ideového a tvůrčího pojetí kinematografií třech odlišných států v ohlasové tvorbě o totožném historickém tématu. Pozornost je věnovaná jednotlivým filmům, jejichž interpretační odkaz je uveden do širšího kontextu jak mezinárodních dějin, tak i historického vývoje jednotlivých států včetně rozvojové etapy jejich kinematografií. Zohledněn je specifický historický vývoj všech vytyčených států, jejichž politické zřízení doznalo během vymezených let radikálních proměn. Současně s tím je brán zřetel i na souvislost proměny audiovizuální reflexe první světové války s vnitropolitickými proměnami daných států. Výsledkem této práce je ucelená komparace na základě diferenciace tvůrčích postupů, politických zřízení a ideologií v rámci historických a politických souvislostí v období mezi světovými válkami.
Annotation in English
This magister thesis deals with the audiovisual reflections of the World War I in cinematographies of Germany, Russia and Czechoslovakia during the years 1914-1939. The main aim of this study is to make a compact analysis of different ideological and creative approach of filmmaking in three different states on the basis of same historical theme. Attention is devoted to that particular movies, whose interpretive references is given into general context of the international history and the historical progress of concrete states, including historical develope of their cinematographies. The attention is also aimed on the specific historical internal progress of all appointed states, whose political systems has undergone radical changes through the interwar years.The result of this work is a comprehensive comparison based on the differentiation of creative audiovisual procedures, the political establishment of concrete regimes, and the political ideologies within the historical and political context in the interwar period.
Keywords
První světová válka (1914-1918), kinematografie, Československo, Německo, Rusko, film, meziválečné období (1918-1939), němý film, československá kinematografie, německá kinematografie, ruská kinematografie, filmová propaganda, protiválečný film,
Keywords in English
World War I, Cinematography, Czechoslovakia, Germany, Russia, Movie, Interwar period (1918-1939), silent movie, cinematography of Czechoslovakia, cinematography of Germany, cinematography of Russia, film propaganda, anti-war cinema,
Length of the covering note
195 s. (284 450 znaků).
Language
CZ
Annotation
Předkládaná diplomová práce se zabývá reflexí první světové války ve filmovém tvůrčím zpracování států Německa, Ruska a Československa během let 1914-1939. Cílem studie je kompaktní analýza rozdílného ideového a tvůrčího pojetí kinematografií třech odlišných států v ohlasové tvorbě o totožném historickém tématu. Pozornost je věnovaná jednotlivým filmům, jejichž interpretační odkaz je uveden do širšího kontextu jak mezinárodních dějin, tak i historického vývoje jednotlivých států včetně rozvojové etapy jejich kinematografií. Zohledněn je specifický historický vývoj všech vytyčených států, jejichž politické zřízení doznalo během vymezených let radikálních proměn. Současně s tím je brán zřetel i na souvislost proměny audiovizuální reflexe první světové války s vnitropolitickými proměnami daných států. Výsledkem této práce je ucelená komparace na základě diferenciace tvůrčích postupů, politických zřízení a ideologií v rámci historických a politických souvislostí v období mezi světovými válkami.
Annotation in English
This magister thesis deals with the audiovisual reflections of the World War I in cinematographies of Germany, Russia and Czechoslovakia during the years 1914-1939. The main aim of this study is to make a compact analysis of different ideological and creative approach of filmmaking in three different states on the basis of same historical theme. Attention is devoted to that particular movies, whose interpretive references is given into general context of the international history and the historical progress of concrete states, including historical develope of their cinematographies. The attention is also aimed on the specific historical internal progress of all appointed states, whose political systems has undergone radical changes through the interwar years.The result of this work is a comprehensive comparison based on the differentiation of creative audiovisual procedures, the political establishment of concrete regimes, and the political ideologies within the historical and political context in the interwar period.
Keywords
První světová válka (1914-1918), kinematografie, Československo, Německo, Rusko, film, meziválečné období (1918-1939), němý film, československá kinematografie, německá kinematografie, ruská kinematografie, filmová propaganda, protiválečný film,
Keywords in English
World War I, Cinematography, Czechoslovakia, Germany, Russia, Movie, Interwar period (1918-1939), silent movie, cinematography of Czechoslovakia, cinematography of Germany, cinematography of Russia, film propaganda, anti-war cinema,
Research Plan
Hlavním cílem diplomové práce bude analýza audiovizuální reflexe první světové války vybraných států. Autor se zaměří na rozbor filmů, objasnění jejich historické relevance, umělecké úrovně, komparace na základě doby vzniku, dále komparace na základě diference režimů a ideologií v rámci historického a politického vývoje konkrétních států, diference mezi pojetím konkrétních režisérů i z hlediska jejich další tvorby, základní a ideové rozdíly v kinematografickém zpracování stejných, či obdobných událostí, mezi předem vybranými státy dvou účastnických mocenských bloků. Práce by měla přinést zmapování uměleckých ztvárnění vztahujících se k první světové válce a poukázat na jejich rozdílný umělecký interpretační odkaz. Text bude strukturovaný do několika kapitol, jež budou tematicky děleny na základě chronologického určení, a následně děleny podle států. K vypracování práce bude využito především odborné literatury a relevantních písemných i audiovizuálních pramenů vztahujících se k danému tématu.
Research Plan
Hlavním cílem diplomové práce bude analýza audiovizuální reflexe první světové války vybraných států. Autor se zaměří na rozbor filmů, objasnění jejich historické relevance, umělecké úrovně, komparace na základě doby vzniku, dále komparace na základě diference režimů a ideologií v rámci historického a politického vývoje konkrétních států, diference mezi pojetím konkrétních režisérů i z hlediska jejich další tvorby, základní a ideové rozdíly v kinematografickém zpracování stejných, či obdobných událostí, mezi předem vybranými státy dvou účastnických mocenských bloků. Práce by měla přinést zmapování uměleckých ztvárnění vztahujících se k první světové válce a poukázat na jejich rozdílný umělecký interpretační odkaz. Text bude strukturovaný do několika kapitol, jež budou tematicky děleny na základě chronologického určení, a následně děleny podle států. K vypracování práce bude využito především odborné literatury a relevantních písemných i audiovizuálních pramenů vztahujících se k danému tématu.
Recommended resources
BARTLOVÁ, Milena, et al. Pop History: o historické věrohodnosti románů, filmů, komiksů a počítačových her . 1. Praha : Lidové noviny, 2003. - 164 s. ISBN 80-7106-345-2.
BILÍK, Petr, et al. Panorama českého filmu. 1. Olomouc : Rubico, 2000. 514 s. ISBN 80-85839-54-7.
FERGUSON, Niall. Nešťastná válka. 1. Praha : Dokořán, 2004. 487 s.
ISBN 80-86569-56-X
GHEORGHIU-CERNAT, Manuela. Arms and the film: war-and-peace in european films. Bucharest: Meridiane, 1983. - 322 s.
GILBERT, Martin. První světová válka: úplná historie. 1. Praha : BB art, 2005. 759 s.,
ISBN 80-7341-563-1
KOPAL, Petr, et al. Film a dějiny. 1. Praha : Lidové Noviny, 2004. 406 s. ISBN 80-7106-667-2.
KOPAL, Petr, et al. Film a dějiny 2 : Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. 1. Praha : Casablanca ; Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. 350 s. ISBN 978-80-87211-34-2.
MONACO, James, Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. 1. Praha : Albatros, 2007. 735 s. ISBN 978-80-00-01410-4.
MONK, Claire, SARGEANT, Amy, British historical Cinema: the History, Heritage and Costume Film 1. London : Routledge, 2002. 269 s. ISBN 0-415-23810-2.
ROSENSTONE, A. Robert, Visions of the Past: the Challenge of Film to our Idea of History 3. Cambridge : Harvard University Press, 2000. 271 s. ISBN 0-674-94098-9.
Recommended resources
BARTLOVÁ, Milena, et al. Pop History: o historické věrohodnosti románů, filmů, komiksů a počítačových her . 1. Praha : Lidové noviny, 2003. - 164 s. ISBN 80-7106-345-2.
BILÍK, Petr, et al. Panorama českého filmu. 1. Olomouc : Rubico, 2000. 514 s. ISBN 80-85839-54-7.
FERGUSON, Niall. Nešťastná válka. 1. Praha : Dokořán, 2004. 487 s.
ISBN 80-86569-56-X
GHEORGHIU-CERNAT, Manuela. Arms and the film: war-and-peace in european films. Bucharest: Meridiane, 1983. - 322 s.
GILBERT, Martin. První světová válka: úplná historie. 1. Praha : BB art, 2005. 759 s.,
ISBN 80-7341-563-1
KOPAL, Petr, et al. Film a dějiny. 1. Praha : Lidové Noviny, 2004. 406 s. ISBN 80-7106-667-2.
KOPAL, Petr, et al. Film a dějiny 2 : Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. 1. Praha : Casablanca ; Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. 350 s. ISBN 978-80-87211-34-2.
MONACO, James, Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. 1. Praha : Albatros, 2007. 735 s. ISBN 978-80-00-01410-4.
MONK, Claire, SARGEANT, Amy, British historical Cinema: the History, Heritage and Costume Film 1. London : Routledge, 2002. 269 s. ISBN 0-415-23810-2.
ROSENSTONE, A. Robert, Visions of the Past: the Challenge of Film to our Idea of History 3. Cambridge : Harvard University Press, 2000. 271 s. ISBN 0-674-94098-9.