Tato práce popisuje definici pojmu projektová výuka a také její klíčové elementy. Obsahuje hodnocení českých i zahraničních webů, které se zaměřují na projektovou výuku a které obsahují projekty pro podporu výuky informatiky na základní škole. V této práci hodnotíme školy podle jejich přístupu k projektové výuce, tak jak ho popisují ve svých ŠVP. Součástí této práce jsou také dva nové projekty pro podporu výuky informatiky na ZŠ, které jsme vytvořili.
Anotace v angličtině
This thesis describes definition of a term Project-Based Learning and its key elements. It includes rating of Czech and foreign websites that are focused on PBL and contain projects for ICT classes at Elementary school level. In this thesis, we rate schools according to their attitude towards PBL as they describe it in their School Education Programs. Also two new projects were created by us as a component of this thesis, to support PBL in ICT classes at Elementary schools.
Klíčová slova
projekt, projektová výuka, základní škola, informatika, web, švp, školní vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
project, project-based learning, pbl, elementary school, ict, web, website, school education program
Rozsah průvodní práce
37 s. (74 273)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce popisuje definici pojmu projektová výuka a také její klíčové elementy. Obsahuje hodnocení českých i zahraničních webů, které se zaměřují na projektovou výuku a které obsahují projekty pro podporu výuky informatiky na základní škole. V této práci hodnotíme školy podle jejich přístupu k projektové výuce, tak jak ho popisují ve svých ŠVP. Součástí této práce jsou také dva nové projekty pro podporu výuky informatiky na ZŠ, které jsme vytvořili.
Anotace v angličtině
This thesis describes definition of a term Project-Based Learning and its key elements. It includes rating of Czech and foreign websites that are focused on PBL and contain projects for ICT classes at Elementary school level. In this thesis, we rate schools according to their attitude towards PBL as they describe it in their School Education Programs. Also two new projects were created by us as a component of this thesis, to support PBL in ICT classes at Elementary schools.
Klíčová slova
projekt, projektová výuka, základní škola, informatika, web, švp, školní vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
project, project-based learning, pbl, elementary school, ict, web, website, school education program
Zásady pro vypracování
1. Definujte pojem projektová výuka a specifikujte její klíčové elementy.
2. Vyhledejte weby (české i zahraniční), které se zabývají projektovou výukou
a obsahují projekty použitelné v informatice na ZŠ. Tyto weby poté
zhodnoťte z hlediska počtu dostupných projektů, aktuálnosti webu
a kvality projektů (podle kritérií stanovených v bodu 1).
3. Projděte ŠVP alespoň 30 středních škol v Plzeňském kraji a zhodnoťte,
do jaké míry využívají projektovou výuku obecně
a zda používají projekty v informatice.
4. Vytvořte vzorové projekty pro podporu výuky informatiky na ZŠ.
Tyto projekty zpracujte pomocí již navržených šablon od Kratochvílové
nebo Buckova institutu pro vzdělávání.
Zásady pro vypracování
1. Definujte pojem projektová výuka a specifikujte její klíčové elementy.
2. Vyhledejte weby (české i zahraniční), které se zabývají projektovou výukou
a obsahují projekty použitelné v informatice na ZŠ. Tyto weby poté
zhodnoťte z hlediska počtu dostupných projektů, aktuálnosti webu
a kvality projektů (podle kritérií stanovených v bodu 1).
3. Projděte ŠVP alespoň 30 středních škol v Plzeňském kraji a zhodnoťte,
do jaké míry využívají projektovou výuku obecně
a zda používají projekty v informatice.
4. Vytvořte vzorové projekty pro podporu výuky informatiky na ZŠ.
Tyto projekty zpracujte pomocí již navržených šablon od Kratochvílové
nebo Buckova institutu pro vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň
základní školy. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky.
Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2009.
ISBN 978-80-210-4142-4.
GRECMANOVÁ, Helena; URBANOVSKÁ, Eva. Projektové vyučování
v současné škole. Pedagogika, 1997.
MARKHAM, Thom, John LARMER a Jason RAVITZ.
Project Based Learning Handbook: A Guide to Standards-Focused
Project Based Learning for Middle and High School Teachers.
2nd Rev Spl edition. Novato(California):
Buck Institute for Education, 2003, 190 s. ISBN 10:0974034304.
LARMER, John, David ROSS a John MERGENDOLLER.
PBL Starter Kit: To-the-Point Advice, Tools and Tips for Your First
Project. Novato(California): Buck Institute for Education, 2009, 125 s.
ISBN 10:0974034320.
Seznam doporučené literatury
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň
základní školy. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky.
Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2009.
ISBN 978-80-210-4142-4.
GRECMANOVÁ, Helena; URBANOVSKÁ, Eva. Projektové vyučování
v současné škole. Pedagogika, 1997.
MARKHAM, Thom, John LARMER a Jason RAVITZ.
Project Based Learning Handbook: A Guide to Standards-Focused
Project Based Learning for Middle and High School Teachers.
2nd Rev Spl edition. Novato(California):
Buck Institute for Education, 2003, 190 s. ISBN 10:0974034304.
LARMER, John, David ROSS a John MERGENDOLLER.
PBL Starter Kit: To-the-Point Advice, Tools and Tips for Your First
Project. Novato(California): Buck Institute for Education, 2009, 125 s.
ISBN 10:0974034320.