Ve své práci se snažím seznámit s osobnostií Jana Švankmajera, který je považován za jednoho z nejznámějších českách umělců v zahraničí a inspiruje řadu zahraničních filmařských tvůrců. Pokusila jsem se odhalit obsah jeho tvorby a principy, které lze v jeho díle nalézt. Zkoumala jsem cestu jeho experimentů s výrazovými prostředky filmu a postupy s včleňováním animace do hraného filmu.
Anotace v angličtině
In my thesis I try to explore the personality of Jan Svankmajer, who is undoubtedly considered to be one of the most renowned Czech artist abroad inspiring intensely a number of successful foreign filmmakers. I attempted to unveil the content of his artwork and the principles applied. My aim was to observe the path of his experiments with means of expression in film and processes used to incorporate animation into a live-action film.
Klíčová slova
Jan Švankmajer, tvorba, surrealismus, sen, imaginace, loutka, filmy
Klíčová slova v angličtině
Jan Švankmajer, artwork, surrealism, dream, imagination, marionette, movies
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své práci se snažím seznámit s osobnostií Jana Švankmajera, který je považován za jednoho z nejznámějších českách umělců v zahraničí a inspiruje řadu zahraničních filmařských tvůrců. Pokusila jsem se odhalit obsah jeho tvorby a principy, které lze v jeho díle nalézt. Zkoumala jsem cestu jeho experimentů s výrazovými prostředky filmu a postupy s včleňováním animace do hraného filmu.
Anotace v angličtině
In my thesis I try to explore the personality of Jan Svankmajer, who is undoubtedly considered to be one of the most renowned Czech artist abroad inspiring intensely a number of successful foreign filmmakers. I attempted to unveil the content of his artwork and the principles applied. My aim was to observe the path of his experiments with means of expression in film and processes used to incorporate animation into a live-action film.
Klíčová slova
Jan Švankmajer, tvorba, surrealismus, sen, imaginace, loutka, filmy
Klíčová slova v angličtině
Jan Švankmajer, artwork, surrealism, dream, imagination, marionette, movies
Zásady pro vypracování
Zvolené téma se vztauje k předmětu estetika.
1. Cílem práce je charakterizovat osobnost Jana Švankmajera a jeho uměleckou tvorbu.
2. Studium odborné literatury, filmové tvorby a dalších materiálů souvisejících s jeho tvorbou.
3. Při zpracování tématu využít metody kompilace, analýzy, interpretace a komparace.
4. Orientace v tématu, formování vlastních stanovisek.
5. Vytvoření struktury bakalářské práce.
6. Pravidelné konzultace s vedoucím BP.
7. Před odevzdáním práce dát celý text k posouzení vedoucímu práce.
8. BP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Zásady pro vypracování
Zvolené téma se vztauje k předmětu estetika.
1. Cílem práce je charakterizovat osobnost Jana Švankmajera a jeho uměleckou tvorbu.
2. Studium odborné literatury, filmové tvorby a dalších materiálů souvisejících s jeho tvorbou.
3. Při zpracování tématu využít metody kompilace, analýzy, interpretace a komparace.
4. Orientace v tématu, formování vlastních stanovisek.
5. Vytvoření struktury bakalářské práce.
6. Pravidelné konzultace s vedoucím BP.
7. Před odevzdáním práce dát celý text k posouzení vedoucímu práce.
8. BP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
BRETON, André. Manifesty surrealismu. 1. souborné vyd. Praha: Herrmann & synové, 2005. 174 s. ISBN 80-239-5789-9.
DRYJE, František, ed., SOLAŘÍK, Bruno, ed. a SOUČEK, Martin, ed. Syrové umění: sbírka Jana a Evy Švankmajerových. Vyd. 1. Praha: Arbor vitae, 2004. 188 s. ISBN 80-85628-52-X.
DUTKA, Edgar. Scenáristika animovaného filmu; Minimum z historie české animace. 2., rozš. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2006. 137 s., [4] s. barev. obr. příl. ISBN 80-7331-069-4.
MARTIN, Tim. Surrealisté. Vyd. 1. [Praha]: Slovart, 2004. 255 s. ISBN 80-7209-609-5.
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 3. 2. vyd. Praha: Idea servis, 2003. 220 s. ISBN 80-85970-47-3.
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 4. 1. vyd. Praha: Idea servis, 2002. 197 s. ISBN 80-85970-32-5.
ŠVANKMAJER, Jan a DRYJE, František, ed. Síla imaginace: režisér o své filmové tvorbě. Vyd. 1. Praha: Dauphin, 2001. 271 s. ISBN 80-7272-045-7.
ŠVANKMAJEROVÁ, Eva. Evašvankmajerjan: anima animus animation: between film and free expression. Prague: Slovart, 1998. 181 s. ISBN 80-901964-4-6.
Seznam doporučené literatury
BRETON, André. Manifesty surrealismu. 1. souborné vyd. Praha: Herrmann & synové, 2005. 174 s. ISBN 80-239-5789-9.
DRYJE, František, ed., SOLAŘÍK, Bruno, ed. a SOUČEK, Martin, ed. Syrové umění: sbírka Jana a Evy Švankmajerových. Vyd. 1. Praha: Arbor vitae, 2004. 188 s. ISBN 80-85628-52-X.
DUTKA, Edgar. Scenáristika animovaného filmu; Minimum z historie české animace. 2., rozš. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2006. 137 s., [4] s. barev. obr. příl. ISBN 80-7331-069-4.
MARTIN, Tim. Surrealisté. Vyd. 1. [Praha]: Slovart, 2004. 255 s. ISBN 80-7209-609-5.
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 3. 2. vyd. Praha: Idea servis, 2003. 220 s. ISBN 80-85970-47-3.
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 4. 1. vyd. Praha: Idea servis, 2002. 197 s. ISBN 80-85970-32-5.
ŠVANKMAJER, Jan a DRYJE, František, ed. Síla imaginace: režisér o své filmové tvorbě. Vyd. 1. Praha: Dauphin, 2001. 271 s. ISBN 80-7272-045-7.
ŠVANKMAJEROVÁ, Eva. Evašvankmajerjan: anima animus animation: between film and free expression. Prague: Slovart, 1998. 181 s. ISBN 80-901964-4-6.