Diplomová práce pojednává o fenoménu graffiti a street artu a nahlíží jej jako sociální a kulturní fenomén, vizuálně obrazné vyjádření, které má právo na svoji existenci. Práce dokládá, že tento jev může být díky otevřenému objektivnímu přístupu pedagoga i veřejnosti v mnohém inspirací pro vlastní tvorbu, pro utvoření názoru nebo jako námět výukové jednotky výtvarné výchovy. Tato teze je podepřena kvalitativním výzkumem a ten je ještě doplněn výsledky dotazníkového šetření -kvantitativním výzkumem.Text práce je doplněn obrázky, výsledky dotazníkového šetření/výzkumu a kopiemi vybraných žákovských prací.
Anotace v angličtině
The thesis discusses the phenomenon of graffiti and street art, and sees it as a social and cultural phenomenon, visual representation, which has the right to exist. Work demonstrates that this phenomenon may be due to the open access to objective teachers and the public in many ways an inspiration for his own work, for the formation of an opinion or an idea for teaching art unit. This proposition is supported by qualitative research and it is complemented results of the survey -kvantitativním výzkumem.Text work is accompanied by pictures, results of a survey / research, and copies of selected pupils' work.
Klíčová slova
graffti, street art, umění,umělec, pedagog, kultura, subkultura, tvorba, fenomén, sociální, legitimita, ilegalita
Klíčová slova v angličtině
graffti, street art, art, artist, educator, culture, subculture, creating a phenomenon social, legitimacy, illegality
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o fenoménu graffiti a street artu a nahlíží jej jako sociální a kulturní fenomén, vizuálně obrazné vyjádření, které má právo na svoji existenci. Práce dokládá, že tento jev může být díky otevřenému objektivnímu přístupu pedagoga i veřejnosti v mnohém inspirací pro vlastní tvorbu, pro utvoření názoru nebo jako námět výukové jednotky výtvarné výchovy. Tato teze je podepřena kvalitativním výzkumem a ten je ještě doplněn výsledky dotazníkového šetření -kvantitativním výzkumem.Text práce je doplněn obrázky, výsledky dotazníkového šetření/výzkumu a kopiemi vybraných žákovských prací.
Anotace v angličtině
The thesis discusses the phenomenon of graffiti and street art, and sees it as a social and cultural phenomenon, visual representation, which has the right to exist. Work demonstrates that this phenomenon may be due to the open access to objective teachers and the public in many ways an inspiration for his own work, for the formation of an opinion or an idea for teaching art unit. This proposition is supported by qualitative research and it is complemented results of the survey -kvantitativním výzkumem.Text work is accompanied by pictures, results of a survey / research, and copies of selected pupils' work.
Klíčová slova
graffti, street art, umění,umělec, pedagog, kultura, subkultura, tvorba, fenomén, sociální, legitimita, ilegalita
Klíčová slova v angličtině
graffti, street art, art, artist, educator, culture, subculture, creating a phenomenon social, legitimacy, illegality
Zásady pro vypracování
Obsah: Graffiti jako výtvarný a sociální fenomén.
Graffiti jam jako sociálně-kulturní projekt - popis všech fází projektu.
Zapojení výtvarných škol na území města Plzně do projektu Graffiti jam. Jaké školy se zapojily a proč, rozhovory s učiteli, zúčastněnými
i nezúčastněnými žáky.
Graffiti ve výuce výtvarné výchovy- možnosti využití, postoj učitelů, postoj žáků - výzkum.
Návrh výukové jednotky/bloku/projektu s námětem graffiti na střední škole.
Veřejný prostor a komunikační rovina graffiti.
Legitimita versus ilegalita graffiti.
Cílem diplomové práce je zjištění postojů různých sociálncích skupin vůči graffiti zejména pak postojů pedagogů výtvarné výchovy a jejich žáků, analýza těchto postojů, zjištění možností a zapojení fenoménu graffiti do tvůrčího a pedagogického procesu ve výtvarné výchově, podpoření legitimity graffiti kultury akcí graffiti jam.
Zásady pro vypracování
Obsah: Graffiti jako výtvarný a sociální fenomén.
Graffiti jam jako sociálně-kulturní projekt - popis všech fází projektu.
Zapojení výtvarných škol na území města Plzně do projektu Graffiti jam. Jaké školy se zapojily a proč, rozhovory s učiteli, zúčastněnými
i nezúčastněnými žáky.
Graffiti ve výuce výtvarné výchovy- možnosti využití, postoj učitelů, postoj žáků - výzkum.
Návrh výukové jednotky/bloku/projektu s námětem graffiti na střední škole.
Veřejný prostor a komunikační rovina graffiti.
Legitimita versus ilegalita graffiti.
Cílem diplomové práce je zjištění postojů různých sociálncích skupin vůči graffiti zejména pak postojů pedagogů výtvarné výchovy a jejich žáků, analýza těchto postojů, zjištění možností a zapojení fenoménu graffiti do tvůrčího a pedagogického procesu ve výtvarné výchově, podpoření legitimity graffiti kultury akcí graffiti jam.
Seznam doporučené literatury
MACNAUGHTON, Alex. London street art anthology. 1st ed. New York, NY: Prestel Munich Berlin London New York, 2009. ISBN 978-379-1343-167.
518,, Vladimir. Kmeny: [současné městské subkultury. 1. vyd. Editor Karel Veselý. V Praze: Yinachi, 2011, 517 s. ISBN 978-809-0397-323.
BAGSHAW, Stuart. Brighton graffiti. 1st ed. New York, NY: Prestel Pub., 2008. ISBN 978-379-1339-658.
SJÖSTRAND, Editors: Björn Almqvist. Overground 3: Trans Europe express. [English ed.]. ?rsta, Sweden: Dokument Förlag, 2008. ISBN 978-918-5639-120.
OVERSTREET, Martina. In graffiti we trust. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2006, 230 s. ISBN 80-204-1325-1.
KOLOSSA, Alexandra. Keith Haring: 1958-1990 : život pro umění. Praha: Slovart, c2006, 96 s. ISBN 80-720-9762-8.
ROGER GASTMAN, Caleb Neelon a Drawings by Alex LUKAS. Street world: urban culture from five continents. London: Thames, 2007. ISBN 978-050-0513-859.
518,, Vladimir. Bigg Boss: --vás zavede půl miliardy let daleko od vašich myslí-- místo: graffiti Praha = An epic drama of adventure and exploration 2666 Praha Odyssey : --taking you half billion miles from your mind-- destination: graffiti Prague. 1. vyd. Ilustrace Michal Škapa, Jan Kříbek. V Praze: Labyrint, 2006, 144 s. ISBN 80-859-3582-1.
Seznam doporučené literatury
MACNAUGHTON, Alex. London street art anthology. 1st ed. New York, NY: Prestel Munich Berlin London New York, 2009. ISBN 978-379-1343-167.
518,, Vladimir. Kmeny: [současné městské subkultury. 1. vyd. Editor Karel Veselý. V Praze: Yinachi, 2011, 517 s. ISBN 978-809-0397-323.
BAGSHAW, Stuart. Brighton graffiti. 1st ed. New York, NY: Prestel Pub., 2008. ISBN 978-379-1339-658.
SJÖSTRAND, Editors: Björn Almqvist. Overground 3: Trans Europe express. [English ed.]. ?rsta, Sweden: Dokument Förlag, 2008. ISBN 978-918-5639-120.
OVERSTREET, Martina. In graffiti we trust. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2006, 230 s. ISBN 80-204-1325-1.
KOLOSSA, Alexandra. Keith Haring: 1958-1990 : život pro umění. Praha: Slovart, c2006, 96 s. ISBN 80-720-9762-8.
ROGER GASTMAN, Caleb Neelon a Drawings by Alex LUKAS. Street world: urban culture from five continents. London: Thames, 2007. ISBN 978-050-0513-859.
518,, Vladimir. Bigg Boss: --vás zavede půl miliardy let daleko od vašich myslí-- místo: graffiti Praha = An epic drama of adventure and exploration 2666 Praha Odyssey : --taking you half billion miles from your mind-- destination: graffiti Prague. 1. vyd. Ilustrace Michal Škapa, Jan Kříbek. V Praze: Labyrint, 2006, 144 s. ISBN 80-859-3582-1.