Bakalářská práce na téma Vizuální zobrazování ženy v současném světovém umění je rozdělena na část teoretickou a empirickou. První část začíná nezbytným teoretickým rámcem k pochopení genderové tématiky, dále je rozvedeno téma zabývající se postavením ženského genderu v historii vizuální kultury a nakonec je blíže uvedena typologie zobrazovaného konceptu feminita, která byla získána umělecko-kritickým rozborem. Podstatou empirické části je analýza dat kvalitativního výzkumu, který byl uskutečněn dotazníkovým šetřením u žáků a studentů 2. stupně ZŠ, SŠ a VŠ. Výzkum je dále ilustrován rozborem obrazového materiálu, který vznikl při výtvarných aktivitách. Téma výtvarných aktivit se zabývalo konceptem feminity a maskulinity.
Anotace v angličtině
The thesis on topic of Visual image of woman in the contemporary world art is divided into the theoretical and empirical part. The first part begins with the necessary theoretical framework for understanding of gender themes, further there is elaborated topic dealing with the status of woman gender in the history of visual culture and finally there is closer brought up typology of displayed concept of femininity which was acquired with an art-critical analysis. The essence of the empirical part is data analysis of qualitative research which was realized with a questionnaire survey among the pupils and students of the 2nd grade of the primary school, secondary school and university. The research is further illustrated by the analysis of visual material which was created during the art activities. The topic of art activities dealt with the concept of femininity and masculinity.
Klíčová slova
umění, zobrazení, gender, tělesnost, identita, stereotyp, role, feminita, maskulinita
Bakalářská práce na téma Vizuální zobrazování ženy v současném světovém umění je rozdělena na část teoretickou a empirickou. První část začíná nezbytným teoretickým rámcem k pochopení genderové tématiky, dále je rozvedeno téma zabývající se postavením ženského genderu v historii vizuální kultury a nakonec je blíže uvedena typologie zobrazovaného konceptu feminita, která byla získána umělecko-kritickým rozborem. Podstatou empirické části je analýza dat kvalitativního výzkumu, který byl uskutečněn dotazníkovým šetřením u žáků a studentů 2. stupně ZŠ, SŠ a VŠ. Výzkum je dále ilustrován rozborem obrazového materiálu, který vznikl při výtvarných aktivitách. Téma výtvarných aktivit se zabývalo konceptem feminity a maskulinity.
Anotace v angličtině
The thesis on topic of Visual image of woman in the contemporary world art is divided into the theoretical and empirical part. The first part begins with the necessary theoretical framework for understanding of gender themes, further there is elaborated topic dealing with the status of woman gender in the history of visual culture and finally there is closer brought up typology of displayed concept of femininity which was acquired with an art-critical analysis. The essence of the empirical part is data analysis of qualitative research which was realized with a questionnaire survey among the pupils and students of the 2nd grade of the primary school, secondary school and university. The research is further illustrated by the analysis of visual material which was created during the art activities. The topic of art activities dealt with the concept of femininity and masculinity.
Klíčová slova
umění, zobrazení, gender, tělesnost, identita, stereotyp, role, feminita, maskulinita
CÍL:
Cílem bakalářské práce je získání poznatků o pojetí konceptu ženy a ženství ve vizuálních zobrazeních v dílech současných světových umělkyň a v kontextu genderových studií je kriticky zhodnotit.
PŘEDMĚT:
Bakalářská práce se bude zabývat konceptem ženy a ženství ve vizuálním zobrazování. Poznatky budou získány metodou umělecko-kritické analýzy výtvarných artefaktů, které budou vybrány z tvorby současných světových umělkyň, jež se zabývají zobrazováním ženy jakožto objektu. Druhou základní metodou bude vyhodnocení dotazníků, jež poslouží jako empirická ilustrace k teoretické části práce. Dotazníky budou zacíleny na určené skupiny respondentů: děti (do věku 14 let, ZŠ), mládež (15 - 19 let) a studenti VŠ (nad 19 let). V každé cílové skupině bude osloveno přibližně 15 až 20 respondentů, při čemž půjde o výběr účelový. Výsledky z dotazníkového šetření u jednotlivých skupin účastníků budou porovnány a následně analyzovány s cílem najít charakteristické a klíčové znaky, které budou mít vypovídající hodnotu z hlediska vývoje věkového vnímání a chápání zkoumané problematiky.
Zásady pro vypracování
CÍL:
Cílem bakalářské práce je získání poznatků o pojetí konceptu ženy a ženství ve vizuálních zobrazeních v dílech současných světových umělkyň a v kontextu genderových studií je kriticky zhodnotit.
PŘEDMĚT:
Bakalářská práce se bude zabývat konceptem ženy a ženství ve vizuálním zobrazování. Poznatky budou získány metodou umělecko-kritické analýzy výtvarných artefaktů, které budou vybrány z tvorby současných světových umělkyň, jež se zabývají zobrazováním ženy jakožto objektu. Druhou základní metodou bude vyhodnocení dotazníků, jež poslouží jako empirická ilustrace k teoretické části práce. Dotazníky budou zacíleny na určené skupiny respondentů: děti (do věku 14 let, ZŠ), mládež (15 - 19 let) a studenti VŠ (nad 19 let). V každé cílové skupině bude osloveno přibližně 15 až 20 respondentů, při čemž půjde o výběr účelový. Výsledky z dotazníkového šetření u jednotlivých skupin účastníků budou porovnány a následně analyzovány s cílem najít charakteristické a klíčové znaky, které budou mít vypovídající hodnotu z hlediska vývoje věkového vnímání a chápání zkoumané problematiky.
Seznam doporučené literatury
BABANOVÁ, A.: Genderově citlivá výchova: Kde začít? Praha: Žába na prameni, 2007. ISBN 978-80-239-8798-0.
BUTLER, J.: Trampoty s rodom. Feminizmus a podrývanie identity. Bratislava: Aspekt, 2003. ISBN 80-85549-41-7.
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha, H a H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
FULKOVÁ, M. Když se řekne gender. Výtvarná výchova. 2004. ISSN 1210-36-91.
FULKOVÁ, M. Když se řekne ... Identita v moderním a postmoderním kontextu. Výtvarná výchova. 2006. ISSN 1210-36-91
KARSTEN, H.: Ženy - muži: genderové role, jejich původ a vývoj. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-145-X.
NAGL-DOCEKAL, H.: Feministická filozofie: výsledky, problémy, perspektivy. Praha: Slon, 2007. ISBN 978-80-86429-68-7.
OAKLEY, A.: Pohlaví gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6.
PACHMANOVÁ, M.: Neviditelná žena: antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha: One Woman Press, 2002. ISBN 80-86356-16-7.
PACHMANOVÁ, M.: Věrnost v pohybu: hovory o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha: One Woman Press, 2001. ISBN 80-86356-10-8.
RENZETTI, C. M.: Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0525-2.
ZÁBRODSKÁ, K.: Variace na gender. Poststrukturalismus, diskursivní analýza a generová identita. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1752-9.
WATTS, A. W. Příroda, muž a žena (Filosofie spontaneity). Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-85885-63-8.
Seznam doporučené literatury
BABANOVÁ, A.: Genderově citlivá výchova: Kde začít? Praha: Žába na prameni, 2007. ISBN 978-80-239-8798-0.
BUTLER, J.: Trampoty s rodom. Feminizmus a podrývanie identity. Bratislava: Aspekt, 2003. ISBN 80-85549-41-7.
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha, H a H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
FULKOVÁ, M. Když se řekne gender. Výtvarná výchova. 2004. ISSN 1210-36-91.
FULKOVÁ, M. Když se řekne ... Identita v moderním a postmoderním kontextu. Výtvarná výchova. 2006. ISSN 1210-36-91
KARSTEN, H.: Ženy - muži: genderové role, jejich původ a vývoj. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-145-X.
NAGL-DOCEKAL, H.: Feministická filozofie: výsledky, problémy, perspektivy. Praha: Slon, 2007. ISBN 978-80-86429-68-7.
OAKLEY, A.: Pohlaví gender a společnost. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6.
PACHMANOVÁ, M.: Neviditelná žena: antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha: One Woman Press, 2002. ISBN 80-86356-16-7.
PACHMANOVÁ, M.: Věrnost v pohybu: hovory o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha: One Woman Press, 2001. ISBN 80-86356-10-8.
RENZETTI, C. M.: Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0525-2.
ZÁBRODSKÁ, K.: Variace na gender. Poststrukturalismus, diskursivní analýza a generová identita. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1752-9.
WATTS, A. W. Příroda, muž a žena (Filosofie spontaneity). Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-85885-63-8.