V současné době má kopřivnická Tatra ve svém rozsáhlém portfoliu několik modelových řad nákladních automobilů, bohužel některé z nich přebírají design kabiny řidiče od spolupracujících automobilek, například od dánského výrobce DAF. Jako velký příznivce automobilů Tatra si myslím, že nové modelové řadě Phoenix ubírá na zajímavosti to, že nemá svůj originální design kabiny řidiče. A právě při představení této nové modelové řady nákladního automobilu se pomalu utvářel nápad vytvořit nový a reprezentativní design vzdávající hold kopřivnickému velikánu.
Cílem projektu bylo tedy vytvořit originální a atraktivní design nákladního automobilu, který by zvýšil prodejnost a vzkřísil tak kopřivnickou automobilku. Design, který by do segmentu velkých nákladních automobilů přinesl inovaci s vytříbeným tvaroslovím a s několika technickými novinkami, které zjednoduší a zpříjemní práci řidiče.
Mezi hlavní technické inovace patří pohonná jednotka šesti nezávislých náprav. Pro pohon totiž slouží tři páry výkonných elektromotorů, které jsou součástí každého z kol. Mohlo by se zdát, že výběr této pohonné jednotky je z čistě ekologických důvodů, pravda je však taková, že elektromotory mají více předností. Jedna z nich je například vyšší točivý moment, než jaký dosahuje většina konvečních pohonných jednotek. Tento fakt přispívá k lepším jízdním vlastnostem a lepší akceleraci. Další výhodou této pohonné jednotky jsou nízké náklady na provoz, protože elektřina je levnější než jiné pohonné látky. A v neposlední řadě je to samozřejmě stále se zvyšující trend prosazovat na trh ekologické výrobky a tím automobily poháněné elektřinou bezpochyby jsou.
Anotace v angličtině
The proper topic of my bachelor´s thesis is Design of a Truck. I have chosen it, as I am very keen on automobile design. In my spare time, I enjoy designing sports and family cars, as well as off-road vehicles. Therefore, it has been a welcome change and considerable challenge to design a truck. From the very beginning, I had known that I wanted to devote the design to a product of the Tatra truck manufacturer in Kopřivnice, Czech Republic.
My project, called Tatra Tomcat, is a two-seat truck, with six electro motors running on lithium-ion batteries. Electro motors constitute a part of each wheel, with the batteries hidden in the chassis, behind the driver´s cabin.
Klíčová slova
design nákladního automobilu , Tatra , elektrický pohon
Klíčová slova v angličtině
design of truck , Tatra , electric power
Rozsah průvodní práce
36
Jazyk
CZ
Anotace
V současné době má kopřivnická Tatra ve svém rozsáhlém portfoliu několik modelových řad nákladních automobilů, bohužel některé z nich přebírají design kabiny řidiče od spolupracujících automobilek, například od dánského výrobce DAF. Jako velký příznivce automobilů Tatra si myslím, že nové modelové řadě Phoenix ubírá na zajímavosti to, že nemá svůj originální design kabiny řidiče. A právě při představení této nové modelové řady nákladního automobilu se pomalu utvářel nápad vytvořit nový a reprezentativní design vzdávající hold kopřivnickému velikánu.
Cílem projektu bylo tedy vytvořit originální a atraktivní design nákladního automobilu, který by zvýšil prodejnost a vzkřísil tak kopřivnickou automobilku. Design, který by do segmentu velkých nákladních automobilů přinesl inovaci s vytříbeným tvaroslovím a s několika technickými novinkami, které zjednoduší a zpříjemní práci řidiče.
Mezi hlavní technické inovace patří pohonná jednotka šesti nezávislých náprav. Pro pohon totiž slouží tři páry výkonných elektromotorů, které jsou součástí každého z kol. Mohlo by se zdát, že výběr této pohonné jednotky je z čistě ekologických důvodů, pravda je však taková, že elektromotory mají více předností. Jedna z nich je například vyšší točivý moment, než jaký dosahuje většina konvečních pohonných jednotek. Tento fakt přispívá k lepším jízdním vlastnostem a lepší akceleraci. Další výhodou této pohonné jednotky jsou nízké náklady na provoz, protože elektřina je levnější než jiné pohonné látky. A v neposlední řadě je to samozřejmě stále se zvyšující trend prosazovat na trh ekologické výrobky a tím automobily poháněné elektřinou bezpochyby jsou.
Anotace v angličtině
The proper topic of my bachelor´s thesis is Design of a Truck. I have chosen it, as I am very keen on automobile design. In my spare time, I enjoy designing sports and family cars, as well as off-road vehicles. Therefore, it has been a welcome change and considerable challenge to design a truck. From the very beginning, I had known that I wanted to devote the design to a product of the Tatra truck manufacturer in Kopřivnice, Czech Republic.
My project, called Tatra Tomcat, is a two-seat truck, with six electro motors running on lithium-ion batteries. Electro motors constitute a part of each wheel, with the batteries hidden in the chassis, behind the driver´s cabin.
Klíčová slova
design nákladního automobilu , Tatra , elektrický pohon
Klíčová slova v angličtině
design of truck , Tatra , electric power
Zásady pro vypracování
Minimální rozsah prací:
Počet: 1 model
Formát: v měřítku, které bude upřesněno během práce
Popis realizace: design nákladního automobilu, vytvořený na základě konzultací s vedoucím práce a výrobcem.
Výstup:
- přípravné skici
- model v měřítku upřesněném v průběhu práce
- prezentační panel 100x70cm
Průběžné plnění úkolů dle pokynů vedoucího práce (a příp. konzultanta, je-li stanoven) a pravidelné konzultace do termínu
odevzdání práce 1x týdně v rámci semináře ke kvalifikační práci.
Postup realizace:
1) listopad - Teoretická část práce:
(bod 1. - 3. - uvědomit si, kdo jsem, odkud přicházím, kam směřuji - dříve, nežli začnu pracovat). Z toho vyplývá výběr tématu a
cíl práce.
Praktická práce - sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
2) prosinec - Předložení řady skic a variant řešení.
3) leden - Varianty pracovní verze, volba nejvhodnější varianty,
průběžná práce na praktické části závěrečné práce.
4) únor - Předložení adekvátně rozpracované praktické části závěrečné
práce, předložení rozpracované teoretické části závěrečné práce
v souladu s doporučenou osnovou a dle pokynů konzultanta teoretické části práce.
5) březen - Realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce.
6) duben - Finalizace a odevzdání:
(finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce, příprava prezentace, odevzdání obou částí práce pro udělení
zápočtu).
Obhajoba:
červen obhajoba + prezentace kvalifikační práce na CD/DVD
(v podobě pro tisk)
Zásady pro vypracování
Minimální rozsah prací:
Počet: 1 model
Formát: v měřítku, které bude upřesněno během práce
Popis realizace: design nákladního automobilu, vytvořený na základě konzultací s vedoucím práce a výrobcem.
Výstup:
- přípravné skici
- model v měřítku upřesněném v průběhu práce
- prezentační panel 100x70cm
Průběžné plnění úkolů dle pokynů vedoucího práce (a příp. konzultanta, je-li stanoven) a pravidelné konzultace do termínu
odevzdání práce 1x týdně v rámci semináře ke kvalifikační práci.
Postup realizace:
1) listopad - Teoretická část práce:
(bod 1. - 3. - uvědomit si, kdo jsem, odkud přicházím, kam směřuji - dříve, nežli začnu pracovat). Z toho vyplývá výběr tématu a
cíl práce.
Praktická práce - sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
2) prosinec - Předložení řady skic a variant řešení.
3) leden - Varianty pracovní verze, volba nejvhodnější varianty,
průběžná práce na praktické části závěrečné práce.
4) únor - Předložení adekvátně rozpracované praktické části závěrečné
práce, předložení rozpracované teoretické části závěrečné práce
v souladu s doporučenou osnovou a dle pokynů konzultanta teoretické části práce.
5) březen - Realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce.
6) duben - Finalizace a odevzdání:
(finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce, příprava prezentace, odevzdání obou částí práce pro udělení
zápočtu).
Obhajoba:
červen obhajoba + prezentace kvalifikační práce na CD/DVD
(v podobě pro tisk)
Seznam doporučené literatury
NAUMAN AND GOBEL. 1000 automobilů. Praha: Knižní Klub, 2006. ISBN 80-242-1733-3.
EDSALL, Larry. Prototypy. Dobřejovice: Rebo Productions, 2004. ISBN 80-7234-356-4.
POLSTER, B., NEUMANNOVÁ, C., SCHULER, M., LEVEN, F. Lexikon moderního designu. Praha: Slovrat, 2008. ISBN 978-80-7391-080-8.
Seznam doporučené literatury
NAUMAN AND GOBEL. 1000 automobilů. Praha: Knižní Klub, 2006. ISBN 80-242-1733-3.
EDSALL, Larry. Prototypy. Dobřejovice: Rebo Productions, 2004. ISBN 80-7234-356-4.
POLSTER, B., NEUMANNOVÁ, C., SCHULER, M., LEVEN, F. Lexikon moderního designu. Praha: Slovrat, 2008. ISBN 978-80-7391-080-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Hodnocení z obhajoby práce
Velmi dobře
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Název práce: Design nákladního automobilu
Vedoucí práce: Pelikán František, Doc. akad. soch., navržená známka:
Oponent práce: Ing. Siebert Petr, navržená známka:
V úvodu obhajoby byla představena vysokoškolská kvalifikační práce (nejprve formou prezentace na PC a následně formou instalace díla ve výstavním prostoru).
Poté byla komise podrobně seznámena s hodnocením vedoucího práce a posudkem oponenta včetně navrhovaného hodnocení. Následně byla komise seznámena s teoretickou částí vysokoškolské kvalifikační práce.