Thesis info Interkulturní komunikace v Evropské unii na příkladu česko-německé komunikace v oblasti obchodních vztahů: Současné problémy a jejich příčiny
Předložená diplomová práce se zabývá aktuálním tématem problematiky česko-německé obchodní komunikace na pozadí obecných znalostí z oblasti interkulturní komunikace, přičemž jsou analyzovány rozličné aspekty, které nejvíce ovlivňují vzájemné vztahy mezi českými a německými podnikateli či zaměstnanci českých a německých firem, které vstupují do vzájemné obchodní interakce. Mezi tyto aspekty se řadí např. úroveň interkulturní kompetence (zejména jazykové schopnosti) či znalost kulturních standardů. Teoretické poznatky jsou doplněny výpověďmi respondentů českých a německých firem, kteří mají dlouholeté zkušenosti v dané oblasti.
Annotation in English
This diploma thesis covers the topic of intercultural business communication between the Czech Republic and Germany. The following themes, which have the biggest influence on the bilateral business relations in modern history, are addressed. These themes include the intercultural competences such as language skills, knowledge of cultural standards and avoiding of conflict situations. All of the mentioned issues are confirmed or disproved by statements provided by the representatives of the Czech and the German companies.
Keywords
Interkulturní komunikace, interkulturní kompetence, jazyková kompetence, česko-německá spolupráce, obchodní spolupráce, kulturní standardy.
Keywords in English
Intercultural communication, intercultural competences, language competence, czech-german cooperation, business cooperation, cultural standards.
Length of the covering note
102 s.
Language
CZ
Annotation
Předložená diplomová práce se zabývá aktuálním tématem problematiky česko-německé obchodní komunikace na pozadí obecných znalostí z oblasti interkulturní komunikace, přičemž jsou analyzovány rozličné aspekty, které nejvíce ovlivňují vzájemné vztahy mezi českými a německými podnikateli či zaměstnanci českých a německých firem, které vstupují do vzájemné obchodní interakce. Mezi tyto aspekty se řadí např. úroveň interkulturní kompetence (zejména jazykové schopnosti) či znalost kulturních standardů. Teoretické poznatky jsou doplněny výpověďmi respondentů českých a německých firem, kteří mají dlouholeté zkušenosti v dané oblasti.
Annotation in English
This diploma thesis covers the topic of intercultural business communication between the Czech Republic and Germany. The following themes, which have the biggest influence on the bilateral business relations in modern history, are addressed. These themes include the intercultural competences such as language skills, knowledge of cultural standards and avoiding of conflict situations. All of the mentioned issues are confirmed or disproved by statements provided by the representatives of the Czech and the German companies.
Keywords
Interkulturní komunikace, interkulturní kompetence, jazyková kompetence, česko-německá spolupráce, obchodní spolupráce, kulturní standardy.
Keywords in English
Intercultural communication, intercultural competences, language competence, czech-german cooperation, business cooperation, cultural standards.
Research Plan
1. Cílem práce je pojmenovat a popsat nejvýraznější aktuální problémy v dané oblasti a to jak na základě studia relevantní odborné literatury, tak na základě informací získaných od kompetentních účastníků daných interkulturních vztahů.
2. Vyhledat a nastudovat relevantní odbornou literaturu, provést rešerše k danému tématu.
3. Vyhledat dostatečný počet subjektů zapojených do dané oblasti (česko-německé obchodní komunikace) a stanovit funkční způsob získání informací od těchto subjektů dle jejich povahy.
4. Vyhodnotit získané informace a data, přehledně a logicky začlenit do DP.
5. Zhodnotit možné příčiny aktuálního stavu dané problematiky a začlenit je do DP.
6. V závěru práce zhodnotit naplnění výchozích hypotéz.
7. Dodržovat harmonogram vypracování DP.
8. Pravidelně konzultovat s vedoucí DP.
9. Před odevzdáním práce dát celý text k posouzení vedoucí práce.
10. DP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Research Plan
1. Cílem práce je pojmenovat a popsat nejvýraznější aktuální problémy v dané oblasti a to jak na základě studia relevantní odborné literatury, tak na základě informací získaných od kompetentních účastníků daných interkulturních vztahů.
2. Vyhledat a nastudovat relevantní odbornou literaturu, provést rešerše k danému tématu.
3. Vyhledat dostatečný počet subjektů zapojených do dané oblasti (česko-německé obchodní komunikace) a stanovit funkční způsob získání informací od těchto subjektů dle jejich povahy.
4. Vyhodnotit získané informace a data, přehledně a logicky začlenit do DP.
5. Zhodnotit možné příčiny aktuálního stavu dané problematiky a začlenit je do DP.
6. V závěru práce zhodnotit naplnění výchozích hypotéz.
7. Dodržovat harmonogram vypracování DP.
8. Pravidelně konzultovat s vedoucí DP.
9. Před odevzdáním práce dát celý text k posouzení vedoucí práce.
10. DP vypracovat v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Recommended resources
Bolten, Jürgen: Einführung in die Interkulturelle Wirtschaftskommunikation. UTB, 2007. ISBN: 382522922X.
Broszinsky-Schwabe, Edith: Interkulturelle Kommunikation. Missverständnisse - Verständigung. VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2011. ISBN: 3531171747.
Heringer, Hans Jürgen: Interkulturelle Kommunikation. Grundlagen und Konzepte. A. Francke Verlag, 2010. ISBN: 3772083943.
Kalínská, Emilie a kol.: Mezinárodní obchod v 21. století. Grada Publishing 2010. ISBN: 9788024733968.
Kuta, Karolina: Der Zusammenhang zwischen interkultureller Wirtschaftskommunikation und Unternehmenserfolg. Ein interdisziplinärer Ländervergleich zwischen Russland, Polen, Tschechien und Deutschland. GRIN Verlag, 2010. ISBN: 364063456X.
Nový, Ivan; Schroll-Machl, Sylvia: Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. Management Press 2003. ISBN: 8072611585.
Průcha, Jan: Interkulturní komunikace. Grada Publishing 2010. ISBN: 9788024730691.
Světlík, Jaroslav: Interkulturní marketing a komunikace v zemích EU. Univerzita Tomáše Bati, 2001. ISBN: 8073180359.
Recommended resources
Bolten, Jürgen: Einführung in die Interkulturelle Wirtschaftskommunikation. UTB, 2007. ISBN: 382522922X.
Broszinsky-Schwabe, Edith: Interkulturelle Kommunikation. Missverständnisse - Verständigung. VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2011. ISBN: 3531171747.
Heringer, Hans Jürgen: Interkulturelle Kommunikation. Grundlagen und Konzepte. A. Francke Verlag, 2010. ISBN: 3772083943.
Kalínská, Emilie a kol.: Mezinárodní obchod v 21. století. Grada Publishing 2010. ISBN: 9788024733968.
Kuta, Karolina: Der Zusammenhang zwischen interkultureller Wirtschaftskommunikation und Unternehmenserfolg. Ein interdisziplinärer Ländervergleich zwischen Russland, Polen, Tschechien und Deutschland. GRIN Verlag, 2010. ISBN: 364063456X.
Nový, Ivan; Schroll-Machl, Sylvia: Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. Management Press 2003. ISBN: 8072611585.
Průcha, Jan: Interkulturní komunikace. Grada Publishing 2010. ISBN: 9788024730691.
Světlík, Jaroslav: Interkulturní marketing a komunikace v zemích EU. Univerzita Tomáše Bati, 2001. ISBN: 8073180359.