Pozemní doprava, která dosahuje rychlostí až 500 km/h musí být levitována. Pro tyto účely se jako pohony využívají lineární motory. V této práci je popsán princip těchto motorů. Ze strukturálního hlediska jsou zjednodušeně popsány nejpoužívanější typy. Levitované dopravní systémy využívají buď přitažlivé nebo odpudivé levitační síly, systémy využívající tyto síly jsou také vysvětleny. Závěrem je shrnut vývoj maglev systémů ve světě.
Anotace v angličtině
Ground transportation system which would reach speeds up to 500 km/h needs to be levitated. For this reason the linear motors are suitable as a propulsion system. The principle of linear motor is explained. The main structural types are briefly described. Then different types of levitation are mentioned. For levitated transportation systems is used attractive or repulsive levitation, these two types are also explained. Finally, the summary of development of the maglev systems in the world is told.
linear induction motor, linear synchronous motor, levitation, maglev
Rozsah průvodní práce
40 s., 3 s. příloh
Jazyk
AN
Anotace
Pozemní doprava, která dosahuje rychlostí až 500 km/h musí být levitována. Pro tyto účely se jako pohony využívají lineární motory. V této práci je popsán princip těchto motorů. Ze strukturálního hlediska jsou zjednodušeně popsány nejpoužívanější typy. Levitované dopravní systémy využívají buď přitažlivé nebo odpudivé levitační síly, systémy využívající tyto síly jsou také vysvětleny. Závěrem je shrnut vývoj maglev systémů ve světě.
Anotace v angličtině
Ground transportation system which would reach speeds up to 500 km/h needs to be levitated. For this reason the linear motors are suitable as a propulsion system. The principle of linear motor is explained. The main structural types are briefly described. Then different types of levitation are mentioned. For levitated transportation systems is used attractive or repulsive levitation, these two types are also explained. Finally, the summary of development of the maglev systems in the world is told.