Disertační práce Interpretace textu na gymnáziu byla vypracována v rámci doktorského studijního programu Specializace v pedagogice, studijní obor Teorie vzdělávání v bohemistice. Předmětem zkoumání se stala interpretace textu jako metoda, která vede k porozumění čtenému textu. Cílem práce bylo posoudit všechny možnosti interpretace textů především v předmětu Český jazyk a literatura a zjistit, jaká je situace přímo ve vyučovacích hodinách na českých gymnáziích. Ve výzkumné části autorka ověřuje, do jaké míry jsou si učitelé vědomi zodpovědnosti, která směřuje ke čtenářské a informační gramotnosti žáků.
Anotace v angličtině
The PhD thesis named Interpretation of Texts in Czech Grammar Schools was written in pursuance of the curriculum The Specialisation in Pedagogy in the study program The Theory of Education in Czech Studies. The object of our research was the interpretation of texts as a method of reading comprehension. The autor took a close look at all the possibilities of interpretation of texts covered in classes of Czech grammar schools and tried to evaluate the current situation in this area. The research is focused on teachers' awareness of their responsibilities in respect to the reading and information literacy of students.
interpretation of text, method of education, pedagogic competences, reading literacy, information literacy
Rozsah průvodní práce
161 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce Interpretace textu na gymnáziu byla vypracována v rámci doktorského studijního programu Specializace v pedagogice, studijní obor Teorie vzdělávání v bohemistice. Předmětem zkoumání se stala interpretace textu jako metoda, která vede k porozumění čtenému textu. Cílem práce bylo posoudit všechny možnosti interpretace textů především v předmětu Český jazyk a literatura a zjistit, jaká je situace přímo ve vyučovacích hodinách na českých gymnáziích. Ve výzkumné části autorka ověřuje, do jaké míry jsou si učitelé vědomi zodpovědnosti, která směřuje ke čtenářské a informační gramotnosti žáků.
Anotace v angličtině
The PhD thesis named Interpretation of Texts in Czech Grammar Schools was written in pursuance of the curriculum The Specialisation in Pedagogy in the study program The Theory of Education in Czech Studies. The object of our research was the interpretation of texts as a method of reading comprehension. The autor took a close look at all the possibilities of interpretation of texts covered in classes of Czech grammar schools and tried to evaluate the current situation in this area. The research is focused on teachers' awareness of their responsibilities in respect to the reading and information literacy of students.
interpretation of text, method of education, pedagogic competences, reading literacy, information literacy
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.
2. Zpracování stavu bádání v dané oblasti.
3. Formulace cílů.
4. Výzkum.
5. Formulace závěrů.
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.
2. Zpracování stavu bádání v dané oblasti.
3. Formulace cílů.
4. Výzkum.
5. Formulace závěrů.
Seznam doporučené literatury
DERRIDA, J. Texty k dekonstrukci. Bratislava : Archa, 1993. ISBN 80-7115-046-0.
ECO, U. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
ECO, U. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislslava : Archa, 1995.
HASSAN, R. The information society. Praha : Polity, 2008. ISBN 978-07456-4180-5.
INGARDEN, R. Umělecké dílo literární. Praha : Odeon, 1989.
JURČO, J.; OBERT, V. Didaktika literatúry. Bratislava : SPN, 1984.
KULKA, J. Psychologie umění. Praha : Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
LIESSMANN, K.P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha : Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1677-5.
MITOSEKOVÁ, Z. Teorie literatury. Historický přehled. Brno : Host, 2010. ISBN 978-80-7294-332-6.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-427-4.
SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060.
TOMAN, J. Teorie dětské literární komunikace a recepce v česko-slovenských souvislostech. Ostrava : Ostravská univerzita, 2004. ISBN 80-86898-01- 5.
TRÁVNÍČEK, J. Čtenáři a internauti. Brno : Host, 2011. ISBN 978-80-7294-515-3.
ZELENKA, M. Literární věda a slavistika. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-1036.
Seznam doporučené literatury
DERRIDA, J. Texty k dekonstrukci. Bratislava : Archa, 1993. ISBN 80-7115-046-0.
ECO, U. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
ECO, U. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislslava : Archa, 1995.
HASSAN, R. The information society. Praha : Polity, 2008. ISBN 978-07456-4180-5.
INGARDEN, R. Umělecké dílo literární. Praha : Odeon, 1989.
JURČO, J.; OBERT, V. Didaktika literatúry. Bratislava : SPN, 1984.
KULKA, J. Psychologie umění. Praha : Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
LIESSMANN, K.P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha : Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1677-5.
MITOSEKOVÁ, Z. Teorie literatury. Historický přehled. Brno : Host, 2010. ISBN 978-80-7294-332-6.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-427-4.
SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060.
TOMAN, J. Teorie dětské literární komunikace a recepce v česko-slovenských souvislostech. Ostrava : Ostravská univerzita, 2004. ISBN 80-86898-01- 5.
TRÁVNÍČEK, J. Čtenáři a internauti. Brno : Host, 2011. ISBN 978-80-7294-515-3.
ZELENKA, M. Literární věda a slavistika. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-1036.