Tato diplomová práce se zabývá zaváděním informačních technologií na základní školy v ČR. V práci jsou objasněny důvody pro využívání informačních technologií ve výuce AJ. Jsou zde také uvedeny druhy vzdělávacího softwaru, přičemž největší důraz je kladen na využití programů pro výuku AJ na českých základních školách. Praktická část zahrnuje dva výzkumy. První výzkum poskytuje přehled současných programů pro výuku AJ. Výsledly tohoto výzkumu jsou doplněny o krátké popisy programů, které zdůrazňují jejich přednosti. Druhý výzkum, který byl realizován pomocí dotazníku, se zabývá názory, znalostmi a celkovým přístupem a přehledem českých učitelů AJ o jazykových výukových programech. Na základě výsledků obou výzkumů je v závěru práce shrnuto, že existují programy pro všech šest jazykových dovedností a že tyto programy mohou mít velice rozdílné ceny a funkce. Kromě toho bylo zjištěno, že v současnosti využívá jazykové programy při výuce velice malé množství českých učitelů, a to i přesto, že všichni dotázaní učitelé věří, že jsou tyto programy přínosné ve výuce AJ.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the implementation of ICT at Czech elementary schools. Reasons for including ICT in English classes are explained as well as information on types of educational software is given. The greatest importance is put on language learning applications and their use at Czech elementary schools. The presented research consists of two parts. The first part of the research provides an overview of current English language applications and points out the main strengths of such programs. The second part of the research, realized by the means of a questionnaire, explores attitudes, awareness, knowledge and opinions of Czech teachers of English about language teaching applications. Based on the results of both parts of the research, it is concluded that there are language applications for all six language skills and that these programs can have very different pricing and functions. In addition, the results have also shown that not many Czech teachers use language teaching applications in their lessons nowadays even if they think that the use of this kind of software is beneficial for teaching English.
Tato diplomová práce se zabývá zaváděním informačních technologií na základní školy v ČR. V práci jsou objasněny důvody pro využívání informačních technologií ve výuce AJ. Jsou zde také uvedeny druhy vzdělávacího softwaru, přičemž největší důraz je kladen na využití programů pro výuku AJ na českých základních školách. Praktická část zahrnuje dva výzkumy. První výzkum poskytuje přehled současných programů pro výuku AJ. Výsledly tohoto výzkumu jsou doplněny o krátké popisy programů, které zdůrazňují jejich přednosti. Druhý výzkum, který byl realizován pomocí dotazníku, se zabývá názory, znalostmi a celkovým přístupem a přehledem českých učitelů AJ o jazykových výukových programech. Na základě výsledků obou výzkumů je v závěru práce shrnuto, že existují programy pro všech šest jazykových dovedností a že tyto programy mohou mít velice rozdílné ceny a funkce. Kromě toho bylo zjištěno, že v současnosti využívá jazykové programy při výuce velice malé množství českých učitelů, a to i přesto, že všichni dotázaní učitelé věří, že jsou tyto programy přínosné ve výuce AJ.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the implementation of ICT at Czech elementary schools. Reasons for including ICT in English classes are explained as well as information on types of educational software is given. The greatest importance is put on language learning applications and their use at Czech elementary schools. The presented research consists of two parts. The first part of the research provides an overview of current English language applications and points out the main strengths of such programs. The second part of the research, realized by the means of a questionnaire, explores attitudes, awareness, knowledge and opinions of Czech teachers of English about language teaching applications. Based on the results of both parts of the research, it is concluded that there are language applications for all six language skills and that these programs can have very different pricing and functions. In addition, the results have also shown that not many Czech teachers use language teaching applications in their lessons nowadays even if they think that the use of this kind of software is beneficial for teaching English.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu (experiment, dotazování).
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Zásady pro vypracování
Pravidelné schůzky s vedoucí diplomové práce.
Shromáždění a prostudování odborné literatury týkající se tématu.
Příprava podkladů pro výzkum.
Provedení výzkumu (experiment, dotazování).
Shromáždění dat a jejich analýza.
Vyvození závěrů výzkumu a jejich použití v praxi.
Sepsání diplomové práce při dodržení formálních aspektů.
Seznam doporučené literatury
Davidson, Ch. (2005). Information technology and innovation in language education. Hong Kong: Hong Kong University Press.
Smith D., Baber E. (2005). Teaching English with information technology. London: Modern English Publishing.
Erben T. Ban R., Castaneda M. (2009). Teaching English language learners through technology. New York: Routledge.
Brumfit Ch., Philips M., Skehan P. (1985). Computers in English language teaching: a view from the classroom. Oxford: Pergamon Press.
Chambers A., Conacher J., Littlemore J. (2004). ICT and language learning: integrating pedagogy and practice. Birmingham: The University of Birmingham Press.
Černochová M., Komrska T., Novák J. (1998). Využití počítače při vyučování: náměty pro práci dětí s počítačem. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Davidson, Ch. (2005). Information technology and innovation in language education. Hong Kong: Hong Kong University Press.
Smith D., Baber E. (2005). Teaching English with information technology. London: Modern English Publishing.
Erben T. Ban R., Castaneda M. (2009). Teaching English language learners through technology. New York: Routledge.
Brumfit Ch., Philips M., Skehan P. (1985). Computers in English language teaching: a view from the classroom. Oxford: Pergamon Press.
Chambers A., Conacher J., Littlemore J. (2004). ICT and language learning: integrating pedagogy and practice. Birmingham: The University of Birmingham Press.
Černochová M., Komrska T., Novák J. (1998). Využití počítače při vyučování: náměty pro práci dětí s počítačem. Praha: Portál.