Diplomová práce Obraz, slovo a interpretace ve výtvarné výchově se věnuje teoretické oblasti, empirickému popisu a fenomenologické a konceptové analýze interpretací vizuálních artefaktů v rámci výtvarného vzdělávání. Svou koncepcí navazuje na autorčinu bakalářskou práci Obraz, slovo a interpretace, hlavním rozdílem je zaměření na výtvarnou výchovu ve dvou současných pojetích artefiletickém a art-centrickém.
Annotation in English
This diploma thesis Picture, Word, and Interpretation in Art Education is concerned with theoretical area, empirical description, and phenomenological and conceptual analysis of the visual interpretation in terms of art education. In this work the author builds on her previous bachelor thesis: Picture, Word, and Interpretation and focuses primarily on the art education in two modern ways artephiletical and art-centric.
Diplomová práce Obraz, slovo a interpretace ve výtvarné výchově se věnuje teoretické oblasti, empirickému popisu a fenomenologické a konceptové analýze interpretací vizuálních artefaktů v rámci výtvarného vzdělávání. Svou koncepcí navazuje na autorčinu bakalářskou práci Obraz, slovo a interpretace, hlavním rozdílem je zaměření na výtvarnou výchovu ve dvou současných pojetích artefiletickém a art-centrickém.
Annotation in English
This diploma thesis Picture, Word, and Interpretation in Art Education is concerned with theoretical area, empirical description, and phenomenological and conceptual analysis of the visual interpretation in terms of art education. In this work the author builds on her previous bachelor thesis: Picture, Word, and Interpretation and focuses primarily on the art education in two modern ways artephiletical and art-centric.
Cílem diplomové práce je teoreticky popsat, kvalitativně analyzovat a empiricky doložit přínos slovních a expresivních interpretací vybraných vizuálních artefaktů pro výuku výtvarné výchovy.
Součástí práce je výzkum modelových hodin výtvarné výchovy, které povede autorka. Koncept hodin vychází z primárního výzkumu autorčiny bakalářské práce a jejich nedílnou složkou je porovnání žákovských interpretací daného uměleckého díla před a po edukaci. Samotným objektem analýzy je soubor minimálně 50 interpretací od 10 respondentů určených účelovým výběrem, a jejich schopnost zprostředkovat edukační obsah týkající se díla, autora a daného uměleckého období. Vykládané artefakty jsou vybrány tak, aby uspokojivě mapovaly vývoj vybrané etapy dějin umění.
Metodika je založena na kvalitativním výzkumném designu, který vychází z hermeneutiky a využívá konceptové analýzy.
Přínos diplomové práce je očekáván v oblasti teoretické a metodické přípravy současných a budoucích učitelů k interpretaci vizuálních děl v rámci vyučování. Měla by také ukázat interpretace jako jeden z atraktivních a efektivních způsobů, kterak žákům zprostředkovat vzdělávací obsah týkající se dějin umění.
Research Plan
Cílem diplomové práce je teoreticky popsat, kvalitativně analyzovat a empiricky doložit přínos slovních a expresivních interpretací vybraných vizuálních artefaktů pro výuku výtvarné výchovy.
Součástí práce je výzkum modelových hodin výtvarné výchovy, které povede autorka. Koncept hodin vychází z primárního výzkumu autorčiny bakalářské práce a jejich nedílnou složkou je porovnání žákovských interpretací daného uměleckého díla před a po edukaci. Samotným objektem analýzy je soubor minimálně 50 interpretací od 10 respondentů určených účelovým výběrem, a jejich schopnost zprostředkovat edukační obsah týkající se díla, autora a daného uměleckého období. Vykládané artefakty jsou vybrány tak, aby uspokojivě mapovaly vývoj vybrané etapy dějin umění.
Metodika je založena na kvalitativním výzkumném designu, který vychází z hermeneutiky a využívá konceptové analýzy.
Přínos diplomové práce je očekáván v oblasti teoretické a metodické přípravy současných a budoucích učitelů k interpretaci vizuálních děl v rámci vyučování. Měla by také ukázat interpretace jako jeden z atraktivních a efektivních způsobů, kterak žákům zprostředkovat vzdělávací obsah týkající se dějin umění.
Recommended resources
DYTRTOVÁ, K; LUKAVSKÝ, J.; SLAVÍK, J. (2009) Vidět, tvořit a vědět, aneb jak se dělá význam ve výtvarné výchově. O komunikačním zprostředkování vzdělávacího obsahu. Výtvarná výchova, 2009.
ECO, U. (2004) Meze Interpretace. Praha: Karolinum.
HENDL, J. (2005) Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005.
SLAVÍK, Jan. (2001). Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 1. díl. Praha: Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta.
SLAVÍK, J; ŠKALOUDOVÁ B. (2008) Co dělám, když interpretuji: příspěvek na mezinárodní odborné konferenci Muzejní pedagogika dnes. Olomouc, 2008.
SLAVÍK, Jan & WAWROSZ, Petr (2004). Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 2. díl. Praha: Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta.
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ S. (2007) Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007.
Recommended resources
DYTRTOVÁ, K; LUKAVSKÝ, J.; SLAVÍK, J. (2009) Vidět, tvořit a vědět, aneb jak se dělá význam ve výtvarné výchově. O komunikačním zprostředkování vzdělávacího obsahu. Výtvarná výchova, 2009.
ECO, U. (2004) Meze Interpretace. Praha: Karolinum.
HENDL, J. (2005) Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005.
SLAVÍK, Jan. (2001). Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 1. díl. Praha: Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta.
SLAVÍK, J; ŠKALOUDOVÁ B. (2008) Co dělám, když interpretuji: příspěvek na mezinárodní odborné konferenci Muzejní pedagogika dnes. Olomouc, 2008.
SLAVÍK, Jan & WAWROSZ, Petr (2004). Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 2. díl. Praha: Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta.
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ S. (2007) Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007.