Diplomová práce navazuje na výzkumné nálezy bakalářské práce a rozšiřuje jejich pole zkoumání o nové otázky.Zabývá se otázkou integrace vizuálních a verbálních výrazových prostředků v předmětu mediální výchova. Zkoumá specifika integrace vizuálních a verbálních výrazových prostředků v rámci školního úkolu mediální výchovy. Pozoruje reakce žáků na vyučování mediální výchovy s mezioborovými úkoly (výtvarně-jazykovými). Zjišťuje, zda jsou naplňovány cíle RVP v hodinách, kde jsou cíleně využívány vizuální a verbální výrazové prostředky. A charakterizuje, jakými způsoby dochází v hodinách mediální výchovy k využívání vizuálních a verbálních výrazových prostředků.
Annotation in English
This thesis builds on the research findings of my bachelor thesis and broadens their field of exploration with new questions. It explores the question of the integration of visual and verbal means of expression in the subject of Media Education. It examines the specifics of the integration of visual and verbal means of expression within the school role of Media Education. It observes the students' responses to the Media Education with interdisciplinary tasks (artistically-language). It determines whether the RVP objectives are being achieved in lessons where the visual and verbal means of expression are used purposefully. It characterizes the ways in which the visual and verbal means of expression are used in the lessons of Media Education.
Keywords
mediální výchova, integrace, integrovaná výuka, průřezová témata, verbální a vizuální komunikace, mezioborový přístup
Keywords in English
Media Education, integration, integrated learning, transversal topic, verbal and visual communication, interdisciplinary approach
Length of the covering note
89 s., XXXVII s. (228 082zn.)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce navazuje na výzkumné nálezy bakalářské práce a rozšiřuje jejich pole zkoumání o nové otázky.Zabývá se otázkou integrace vizuálních a verbálních výrazových prostředků v předmětu mediální výchova. Zkoumá specifika integrace vizuálních a verbálních výrazových prostředků v rámci školního úkolu mediální výchovy. Pozoruje reakce žáků na vyučování mediální výchovy s mezioborovými úkoly (výtvarně-jazykovými). Zjišťuje, zda jsou naplňovány cíle RVP v hodinách, kde jsou cíleně využívány vizuální a verbální výrazové prostředky. A charakterizuje, jakými způsoby dochází v hodinách mediální výchovy k využívání vizuálních a verbálních výrazových prostředků.
Annotation in English
This thesis builds on the research findings of my bachelor thesis and broadens their field of exploration with new questions. It explores the question of the integration of visual and verbal means of expression in the subject of Media Education. It examines the specifics of the integration of visual and verbal means of expression within the school role of Media Education. It observes the students' responses to the Media Education with interdisciplinary tasks (artistically-language). It determines whether the RVP objectives are being achieved in lessons where the visual and verbal means of expression are used purposefully. It characterizes the ways in which the visual and verbal means of expression are used in the lessons of Media Education.
Keywords
mediální výchova, integrace, integrovaná výuka, průřezová témata, verbální a vizuální komunikace, mezioborový přístup
Keywords in English
Media Education, integration, integrated learning, transversal topic, verbal and visual communication, interdisciplinary approach
Research Plan
V návaznosti na bakalářskou práci studentka provede deskripci výzkumných nálezů BP a sestaví typologii školních úkolů, v nichž dochází k mezipředmětovým přesahům českého jazyka, literatury a výtvarné výchovy. Bude sledovat případné uplatňování průřezového tématu "mediální výchovy" v praxi. Vymezí charakteristiky tohoto tématu a pokusí se o navržení a realizaci vlastních námětů na toto téma ve školní praxi. Provede akční výzkum s cílem ověření vlastních zadání.
Research Plan
V návaznosti na bakalářskou práci studentka provede deskripci výzkumných nálezů BP a sestaví typologii školních úkolů, v nichž dochází k mezipředmětovým přesahům českého jazyka, literatury a výtvarné výchovy. Bude sledovat případné uplatňování průřezového tématu "mediální výchovy" v praxi. Vymezí charakteristiky tohoto tématu a pokusí se o navržení a realizaci vlastních námětů na toto téma ve školní praxi. Provede akční výzkum s cílem ověření vlastních zadání.
Recommended resources
ALBRECHTOVÁ, Veronika. Mezioborové přesahy mezi výtvarnou výchovou a českým jazykem: bakalářská práce. Plzeň: Západočeská univerzita, Fakulta pedagogická, 2012, 75 s. Vedoucí bakalářské práce Komzáková Martina, PhDr.
HENDL,Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN80-7367-040-2.
KITZBERGOVÁ, Lenka. O vizuální skutečnosti; komunikativnosti a o přidané hodnotě. Výtvarná výchova; Roč. 38, č.3 (1998), s.4-5.
RVP ZV, G. VÚP. Praha: 2007.
MAŠEK, Jan., SLOBODA, Zdeněk., ZIKMUNDOVÁ, Vladimíra. Mediální pedagogika v teorii a praxi, Plzeň: Fakulta pedagogická ZČU, 2010. 229 s. ISBN 978-80-7043-851-0.
POSPÍŠIL, Jan., ZÁVODNÁ, Lucie Sára. Mediální výchova. 1.vyd. Kraslice na Hané: Computer Media, 2009. 88 s. ISBN 978-80-7402-022-3.
PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník, 6. rozšířené a aktualizované vydaní. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman., ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1.vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra., Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.
Recommended resources
ALBRECHTOVÁ, Veronika. Mezioborové přesahy mezi výtvarnou výchovou a českým jazykem: bakalářská práce. Plzeň: Západočeská univerzita, Fakulta pedagogická, 2012, 75 s. Vedoucí bakalářské práce Komzáková Martina, PhDr.
HENDL,Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN80-7367-040-2.
KITZBERGOVÁ, Lenka. O vizuální skutečnosti; komunikativnosti a o přidané hodnotě. Výtvarná výchova; Roč. 38, č.3 (1998), s.4-5.
RVP ZV, G. VÚP. Praha: 2007.
MAŠEK, Jan., SLOBODA, Zdeněk., ZIKMUNDOVÁ, Vladimíra. Mediální pedagogika v teorii a praxi, Plzeň: Fakulta pedagogická ZČU, 2010. 229 s. ISBN 978-80-7043-851-0.
POSPÍŠIL, Jan., ZÁVODNÁ, Lucie Sára. Mediální výchova. 1.vyd. Kraslice na Hané: Computer Media, 2009. 88 s. ISBN 978-80-7402-022-3.
PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník, 6. rozšířené a aktualizované vydaní. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman., ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1.vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra., Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.