Cílem této diplomové práce bylo přiblížit téma životní spokojenosti učitelů základních škol.
V teoretické části se práce zabývá duševní hygienou a jejími pravidly, které je třeba dodržovat k navození duševní rovnováhy. Dodržováním těchto pravidel můžeme také omezit výskyt psychosomatických onemocnění. Dále se v teoretické části rozebírá syndrom vyhoření, který se v dnešní době vyskytuje stále více a je zde popsáno, jak jeho výskytu předcházet. Klíčové dovednosti učitele a relaxace spolu s meditačními cvičeními jsou také součástí teoretické části práce.
V praktické části se pak pomocí metody sběru dat dotazováním zabýváme hodnocením životní spokojenosti učitelů na základních školách. V závěru práce nechybí zhodnocení výsledků výzkumu.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis was to introduce the topic of life satisfaction of elementary school teachers.
The theoretical part deals with the mental hygiene and its rules that must be followed to induce mental balance. By following these rules the incidence of psychosomatic illness can be reduced. In the next section of the theoretical part the burnout syndrom which is nowadays more and more present is described together with how to prevent its occurrence. Key skills of teachers and exercises for relaxation along with meditation are also included in the theoretical part.
The practical part of this diploma thesis is using method of data collection by questionaire focused on assessment of life satisfaction of teachers in primary schools. Results of research part are discussed in last part of this work.
Klíčová slova
psychosomatika, syndrom vyhoření, životní spokojenost, klíčové dovednosti, duševní hygiena, relaxace a meditace
Klíčová slova v angličtině
psychosomatics, burn-out, life satisfaction, key skills, mental hygiene, relaxation and meditation
Rozsah průvodní práce
75 s. (101 213 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce bylo přiblížit téma životní spokojenosti učitelů základních škol.
V teoretické části se práce zabývá duševní hygienou a jejími pravidly, které je třeba dodržovat k navození duševní rovnováhy. Dodržováním těchto pravidel můžeme také omezit výskyt psychosomatických onemocnění. Dále se v teoretické části rozebírá syndrom vyhoření, který se v dnešní době vyskytuje stále více a je zde popsáno, jak jeho výskytu předcházet. Klíčové dovednosti učitele a relaxace spolu s meditačními cvičeními jsou také součástí teoretické části práce.
V praktické části se pak pomocí metody sběru dat dotazováním zabýváme hodnocením životní spokojenosti učitelů na základních školách. V závěru práce nechybí zhodnocení výsledků výzkumu.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis was to introduce the topic of life satisfaction of elementary school teachers.
The theoretical part deals with the mental hygiene and its rules that must be followed to induce mental balance. By following these rules the incidence of psychosomatic illness can be reduced. In the next section of the theoretical part the burnout syndrom which is nowadays more and more present is described together with how to prevent its occurrence. Key skills of teachers and exercises for relaxation along with meditation are also included in the theoretical part.
The practical part of this diploma thesis is using method of data collection by questionaire focused on assessment of life satisfaction of teachers in primary schools. Results of research part are discussed in last part of this work.
Klíčová slova
psychosomatika, syndrom vyhoření, životní spokojenost, klíčové dovednosti, duševní hygiena, relaxace a meditace
Klíčová slova v angličtině
psychosomatics, burn-out, life satisfaction, key skills, mental hygiene, relaxation and meditation
Zásady pro vypracování
Stanovení názvu, vymezení tématu a cílů
Vytvoření osnovy práce
Studium odborné literatury a její zpracování
Vypracování teoretické části
Vytvoření dotazníku pro učitele
Náslech na školách (kvalitativní výzkum)
Závěr a odevzdání práce
Zásady pro vypracování
Stanovení názvu, vymezení tématu a cílů
Vytvoření osnovy práce
Studium odborné literatury a její zpracování
Vypracování teoretické části
Vytvoření dotazníku pro učitele
Náslech na školách (kvalitativní výzkum)
Závěr a odevzdání práce
Seznam doporučené literatury
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2012. ISBN 178-80-262-005209.
STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. 1.vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3553-5.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozč. a aktuzal. vyd.. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. vyd. 5. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.
MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. Statní pedagogické nakladatelství, 1984. ISBN 14-400-84.
Seznam doporučené literatury
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2012. ISBN 178-80-262-005209.
STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. 1.vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3553-5.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozč. a aktuzal. vyd.. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. vyd. 5. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.
MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. Statní pedagogické nakladatelství, 1984. ISBN 14-400-84.