Cílem diplomové práce je srovnání nultých ročníků a předškolních zařízení, konkrétně se práce věnuje úrovni připravenosti dětí pro vstup na základní školu. Tato práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část zahrnuje vývojové období dítěte od prenatálního vývoje až po předškolní věk, který je více přiblížen. Je zde popsána školní připravenost a důvody odložení školní docházky. Další část stručně popisuje Rámcově vzdělávací systém pro předškolní vzdělání. Charakterizuje nultý ročník a mateřskou školu a jejich školní vzdělávací program.
Praktická část je zaměřena na testování dětí a vyhodnocení výsledků. Výsledky výzkumu nám ukazují, jak jsou děti z předškolních zařízení připraveny.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is the comparison of the zeroth grades and preschools. Specifically, the thesis studies the level of preparedness of the children to enter grade school. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part covers the developmental stage of the child from the pre-natal development to the pre-school age, which is more carefully described. It describes preparedness for school and reasons for a delayed start. The following part briefly describes the Framework education system for pre-school education. It characterizes the zeroth grade and the kindergarten and their school educational program. The practical part is focused on testing the children and evaluation of the results. The results of the research show us how well prepared by the pre-school facilities the children are.
Klíčová slova
vývoj dítěte, předškolní věk, vliv rodiny, motorika, kognitivní vývoj, školní zralost, školský systém, mateřská škola, nultý ročník, výzkum, test školní zralosti.
Klíčová slova v angličtině
child development, pre-school age, family influence, motor skills, cognitive development, school maturity, school system, kindergarten, zeroth grade, research, test of school maturity.
Rozsah průvodní práce
57 s. (88 563)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je srovnání nultých ročníků a předškolních zařízení, konkrétně se práce věnuje úrovni připravenosti dětí pro vstup na základní školu. Tato práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část zahrnuje vývojové období dítěte od prenatálního vývoje až po předškolní věk, který je více přiblížen. Je zde popsána školní připravenost a důvody odložení školní docházky. Další část stručně popisuje Rámcově vzdělávací systém pro předškolní vzdělání. Charakterizuje nultý ročník a mateřskou školu a jejich školní vzdělávací program.
Praktická část je zaměřena na testování dětí a vyhodnocení výsledků. Výsledky výzkumu nám ukazují, jak jsou děti z předškolních zařízení připraveny.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is the comparison of the zeroth grades and preschools. Specifically, the thesis studies the level of preparedness of the children to enter grade school. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part covers the developmental stage of the child from the pre-natal development to the pre-school age, which is more carefully described. It describes preparedness for school and reasons for a delayed start. The following part briefly describes the Framework education system for pre-school education. It characterizes the zeroth grade and the kindergarten and their school educational program. The practical part is focused on testing the children and evaluation of the results. The results of the research show us how well prepared by the pre-school facilities the children are.
Klíčová slova
vývoj dítěte, předškolní věk, vliv rodiny, motorika, kognitivní vývoj, školní zralost, školský systém, mateřská škola, nultý ročník, výzkum, test školní zralosti.
Klíčová slova v angličtině
child development, pre-school age, family influence, motor skills, cognitive development, school maturity, school system, kindergarten, zeroth grade, research, test of school maturity.
Zásady pro vypracování
Stanovení názvu práce a vymezení tématu práce
Vytvoření osnovy práce
Studium odborné literatury a její zpracování
Diskuze a závěr práce
Dokončení diplomové práce a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Stanovení názvu práce a vymezení tématu práce
Vytvoření osnovy práce
Studium odborné literatury a její zpracování
Diskuze a závěr práce
Dokončení diplomové práce a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
MIKOVÁ, Šárka, STANG, Jiřina. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.
FABER, Adele, MAZLISH, Elaine. Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-1747-7.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
MIKOVÁ, Šárka, STANG, Jiřina. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.
FABER, Adele, MAZLISH, Elaine. Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-1747-7.