Tato bakalářská práce se zabývá podporou soběstačnosti u dětí se středně těžkou mentální retardací. Práce je rozdělena na teoretickou část zaměřující se na klasifikaci, etiologii a diagnostiku mentální retardace. Popisuje motorický vývoj u dětí bez zdravotního postižení. Praktická část se zabývá rozdílností schopností jedinců v jednotlivých skupinách a i rozdílností obou skupin. Na konci autorka srovnává názory a výsledky s jinými autory.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the support of self-sufficiency in children with moderate mental retardation. The work is divided into a theoretical part focused on the classification, etiology and diagnosis of mental retardation. Describes how motor development in children with moderate mental retardation and children without disabilities. The practical part deals with the diversity of skills of individuals in each group, and even differences between the groups. At the end the author compares the ideas and results with other authors.
Klíčová slova
ergoterapie, mentální retardace, soběstačnost, etiologie, diagnostika, klasifikace, augmentivní a alternativní komunikace
Klíčová slova v angličtině
occupational therapy, mental retardation, self- sufficienci, etiology, diagnosis, classification, augmentative and alternative communication
Rozsah průvodní práce
45 s. (55 417 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá podporou soběstačnosti u dětí se středně těžkou mentální retardací. Práce je rozdělena na teoretickou část zaměřující se na klasifikaci, etiologii a diagnostiku mentální retardace. Popisuje motorický vývoj u dětí bez zdravotního postižení. Praktická část se zabývá rozdílností schopností jedinců v jednotlivých skupinách a i rozdílností obou skupin. Na konci autorka srovnává názory a výsledky s jinými autory.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the support of self-sufficiency in children with moderate mental retardation. The work is divided into a theoretical part focused on the classification, etiology and diagnosis of mental retardation. Describes how motor development in children with moderate mental retardation and children without disabilities. The practical part deals with the diversity of skills of individuals in each group, and even differences between the groups. At the end the author compares the ideas and results with other authors.
Klíčová slova
ergoterapie, mentální retardace, soběstačnost, etiologie, diagnostika, klasifikace, augmentivní a alternativní komunikace
Klíčová slova v angličtině
occupational therapy, mental retardation, self- sufficienci, etiology, diagnosis, classification, augmentative and alternative communication
Zásady pro vypracování
1. Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
2. Stanovit cíl kvalifikační práce
3. Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS
4. Popsat metodiku praktické části
5. Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
6. Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS
7. Dodržet citační normu
Zásady pro vypracování
1. Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
2. Stanovit cíl kvalifikační práce
3. Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS
4. Popsat metodiku praktické části
5. Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
6. Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS
7. Dodržet citační normu
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. Eileen, MAROTZ, Lyn R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha. Portál, 2002. 187 s. ISBN 80- 7178- 614- 4
BARTOŇOVÁ, Miroslava. BAZALOVÁ Barbora, PIPEKOVÁ, Jarmila. Psychopedie. Brno: 2007. 150 s. ISBN 978- 80- 7315- 161- 4
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2009. 408 s. ISBN -10.80-7367- 040- 2
JEDLIČKA, Ivan. ŠKODOVÁ, Eva. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. 612 s. ISBN 80- 7178- 546- 6
JELÍNKOVÁ, Jana- KŘIVOŠÍKOVÁ, Maria- ŠAJTAROVÁ, Ludmila. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009. 272 s. ISBN 978- 80- 7367- 583- 7
KLUSOŇOVÁ, Eva. Ergoterapie v praxi.1. vydání Brno, 2011. 264 s. ISBN 978- 80- 7013- 535-8
KOMÁREK, Vladimír, ZUMROVÁ, Alena. Dětská neurologie. Praha: Galén, 2008. 195 s. ISBN 978- 80- 7262- 492- 8
KŘIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011. 368 s. ISBN:978-80-247-2699-1
LEČBYCH, Martin. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc: 2008. 248 s. ISBN 978- 80- 244- 2071- 4
MATULAY, Karol. Mentálna retardácia. Martin, Osvěta, 1986. 336 s.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: 2006. 234 s. ISBN 80- 7315- 120- 0
SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál 2010. 155 s. ISBN 978-80-7367-691-9
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. 160 s. ISBN 13 978- 80- 247- 1733- 3
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2000. 224 s. ISBN 978- 80- 7367- 889- 0
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2002. 872 s. ISBN 80-7178-678-0
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie 1.:dětství a dospívání. Praha: Univerzita Karlova, 2005. 467 s. ISBN 80- 246- 0956- 8
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. Eileen, MAROTZ, Lyn R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha. Portál, 2002. 187 s. ISBN 80- 7178- 614- 4
BARTOŇOVÁ, Miroslava. BAZALOVÁ Barbora, PIPEKOVÁ, Jarmila. Psychopedie. Brno: 2007. 150 s. ISBN 978- 80- 7315- 161- 4
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2009. 408 s. ISBN -10.80-7367- 040- 2
JEDLIČKA, Ivan. ŠKODOVÁ, Eva. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. 612 s. ISBN 80- 7178- 546- 6
JELÍNKOVÁ, Jana- KŘIVOŠÍKOVÁ, Maria- ŠAJTAROVÁ, Ludmila. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009. 272 s. ISBN 978- 80- 7367- 583- 7
KLUSOŇOVÁ, Eva. Ergoterapie v praxi.1. vydání Brno, 2011. 264 s. ISBN 978- 80- 7013- 535-8
KOMÁREK, Vladimír, ZUMROVÁ, Alena. Dětská neurologie. Praha: Galén, 2008. 195 s. ISBN 978- 80- 7262- 492- 8
KŘIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011. 368 s. ISBN:978-80-247-2699-1
LEČBYCH, Martin. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc: 2008. 248 s. ISBN 978- 80- 244- 2071- 4
MATULAY, Karol. Mentálna retardácia. Martin, Osvěta, 1986. 336 s.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: 2006. 234 s. ISBN 80- 7315- 120- 0
SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál 2010. 155 s. ISBN 978-80-7367-691-9
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. 160 s. ISBN 13 978- 80- 247- 1733- 3
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2000. 224 s. ISBN 978- 80- 7367- 889- 0
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2002. 872 s. ISBN 80-7178-678-0
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie 1.:dětství a dospívání. Praha: Univerzita Karlova, 2005. 467 s. ISBN 80- 246- 0956- 8