Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku poruch příjmu potravy a její začlenění do školních kurikulárních dokumentů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsáno celé spektrum těchto poruch, které čtenářům vytváří komplexní představu o celé problematice. Čtenáři jsou zde seznámeni se základními pojmy, týkajícími se poruch příjmu potravy. Pozornost je věnována také aspektům vzniku tohoto onemocnění se zaměřením na rizikové období adolescence, ve kterém se tyto poruchy objevují nejčastěji. Důraz je zde kladen na systém prevence a jeho začlenění do vzdělávacího oboru výchova ke zdraví. Součástí praktické části je kvalitativní výzkum, který se skládá z obsahové analýzy školních kurikulárních dokumentů ve vztahu k problematice poruch příjmu potravy a vyhodnocení rozhovorů se školními metodiky prevence. Tento výzkum má za úkol zjistit, do jaké míry a jakým způsobem je téma poruchy příjmu potravy zařazeno ve školních kurikulárních dokumentech. Na základě vyhodnocení výsledků výzkumu byla sepsána praktická doporučení. Práce by měla obohatit povědomí o této problematice a zároveň sloužit k zamyšlení, zda je toto téma dostatečně začleněno ve školním kurikulu.
Annotation in English
This thesis focuses on issue of eating disorders and their integration into the school curriculum documents. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part describes the whole spectrum of disorders and readers create to themselves a comprehensive idea of the whole issue. Readers are introduced to the basic concepts related to eating disorders. Attention is also paid to aspects of the disease origin, with a focus on risk period of adolescence in which these disorders occur most frequently. The emphasis is put on prevention system and its integration into the educational section of Health Education. The practical part contains qualitative research, which consists of a content analysis of documents of school curricula in relation to the issue of eating disorders and evaluation of discussions with the school's methodists of prevention. This research aims to determine the degree and manner of subsumption of the topic of eating disorders into the school curricula. Based on the evaluation results of the research, practical recommendations were drawn up. The thesis should enhance awareness of the issue and also serve to ponder whether this topic is sufficiently incorporated in the school curriculum.
Keywords
poruchy příjmu potravy, adolescence, školní kutikulární dokumenty, prevence, výchova ke zdraví
Keywords in English
eating disorders, adolescence, school curricular documents, prevention, health education
Length of the covering note
71 s. (125 472 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku poruch příjmu potravy a její začlenění do školních kurikulárních dokumentů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsáno celé spektrum těchto poruch, které čtenářům vytváří komplexní představu o celé problematice. Čtenáři jsou zde seznámeni se základními pojmy, týkajícími se poruch příjmu potravy. Pozornost je věnována také aspektům vzniku tohoto onemocnění se zaměřením na rizikové období adolescence, ve kterém se tyto poruchy objevují nejčastěji. Důraz je zde kladen na systém prevence a jeho začlenění do vzdělávacího oboru výchova ke zdraví. Součástí praktické části je kvalitativní výzkum, který se skládá z obsahové analýzy školních kurikulárních dokumentů ve vztahu k problematice poruch příjmu potravy a vyhodnocení rozhovorů se školními metodiky prevence. Tento výzkum má za úkol zjistit, do jaké míry a jakým způsobem je téma poruchy příjmu potravy zařazeno ve školních kurikulárních dokumentech. Na základě vyhodnocení výsledků výzkumu byla sepsána praktická doporučení. Práce by měla obohatit povědomí o této problematice a zároveň sloužit k zamyšlení, zda je toto téma dostatečně začleněno ve školním kurikulu.
Annotation in English
This thesis focuses on issue of eating disorders and their integration into the school curriculum documents. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part describes the whole spectrum of disorders and readers create to themselves a comprehensive idea of the whole issue. Readers are introduced to the basic concepts related to eating disorders. Attention is also paid to aspects of the disease origin, with a focus on risk period of adolescence in which these disorders occur most frequently. The emphasis is put on prevention system and its integration into the educational section of Health Education. The practical part contains qualitative research, which consists of a content analysis of documents of school curricula in relation to the issue of eating disorders and evaluation of discussions with the school's methodists of prevention. This research aims to determine the degree and manner of subsumption of the topic of eating disorders into the school curricula. Based on the evaluation results of the research, practical recommendations were drawn up. The thesis should enhance awareness of the issue and also serve to ponder whether this topic is sufficiently incorporated in the school curriculum.
Keywords
poruchy příjmu potravy, adolescence, školní kutikulární dokumenty, prevence, výchova ke zdraví
Keywords in English
eating disorders, adolescence, school curricular documents, prevention, health education
Research Plan
Prostudování literatury
Analýza a komparace odborných informací
Stanovení cíle diplomové práce
Vypracování osnovy
Zpracování diplomové práce, teoreticko-aplikačně výzkumný charakter
Závěry a doporučení
Research Plan
Prostudování literatury
Analýza a komparace odborných informací
Stanovení cíle diplomové práce
Vypracování osnovy
Zpracování diplomové práce, teoreticko-aplikačně výzkumný charakter
KRCH, František, David. Poruchy příjmu potravy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-627-7.
POLEDŇÁKOVÁ, Ivana. Sebepojetí dětí a dospívajících v kontextu školy. Brno: Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny, 2009. ISBN 978-80-210-5085-3.
MACHOVÁ, Jitka, KUBÁTOVÁ, Dagmar. Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Výchova ke zdraví z pohledu české kurikulární reformy. In: Psychologia Cassoviensis 2008: zborník z konferencie. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2010. ISBN 978-80-7097-793-4.
KRCH, František, David. Poruchy příjmu potravy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-627-7.
POLEDŇÁKOVÁ, Ivana. Sebepojetí dětí a dospívajících v kontextu školy. Brno: Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny, 2009. ISBN 978-80-210-5085-3.
MACHOVÁ, Jitka, KUBÁTOVÁ, Dagmar. Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Výchova ke zdraví z pohledu české kurikulární reformy. In: Psychologia Cassoviensis 2008: zborník z konferencie. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2010. ISBN 978-80-7097-793-4.