Motivem naší práce je pitný režim dětí ve školním prostředí. V teoretické části nalezneme význam pitné vody pro člověka, fyziologii tělesných tekutin a potřebu tekutin v dětském věku. V textu jsou také uvedena rizika dehydratace a hyperhydratace u dětí.
V textu dále rozdělujeme nápoje na vhodné a nevhodné a zaměřujeme se zejména na limonády. Závěr teoretické části cílí na prostředí školských zařízení včetně úryvků platné legislativy.
Výzkumná část mapuje přístup žáků pátých tříd základních škol k pitnému režimu, nápojové zvyklosti a denní příjem tekutin. Závěr práce obsahuje návrh edukačního letáku, který je zaměřen na upevnění vztahu žáků k pitné vodě.
Annotation in English
Theme of our work is fluid intake of children in school enviroment. In theoretical part we can find the meaning of drinking water for man, physiology of body liquids and the need of liquids in children´s age. There are also mentioned some risks of dehydration and hyperhydration of children.
In the text we divide drinks into suitable and non-suitable and we focus especially on lemonades. The conclusion of theoretical part aims at school enviroment of school facilities including some extracts from valid legislation. Researching part shows the attitude of pupils - fifth graders of primary schools to their fluid intake, drinking habits and day fluid intake. Conclusion contains a suggestion of educational leaflet, which is focused on better relationship of pupils to drinking water.
Keywords
pitná voda, fyziologie tekutin, dehydratace, hyperhydratace, vhodné nápoje, nevhodné nápoje, limonády, pitný režim, pitný režim dětí
Keywords in English
drinking water, physiology of liquids, dehydration, hyperhydration, suitable drinks, unsuitable drinks, lemonades, fluid intake, fluid intake of children
Length of the covering note
Číslované 49, nečíslované 20
Language
CZ
Annotation
Motivem naší práce je pitný režim dětí ve školním prostředí. V teoretické části nalezneme význam pitné vody pro člověka, fyziologii tělesných tekutin a potřebu tekutin v dětském věku. V textu jsou také uvedena rizika dehydratace a hyperhydratace u dětí.
V textu dále rozdělujeme nápoje na vhodné a nevhodné a zaměřujeme se zejména na limonády. Závěr teoretické části cílí na prostředí školských zařízení včetně úryvků platné legislativy.
Výzkumná část mapuje přístup žáků pátých tříd základních škol k pitnému režimu, nápojové zvyklosti a denní příjem tekutin. Závěr práce obsahuje návrh edukačního letáku, který je zaměřen na upevnění vztahu žáků k pitné vodě.
Annotation in English
Theme of our work is fluid intake of children in school enviroment. In theoretical part we can find the meaning of drinking water for man, physiology of body liquids and the need of liquids in children´s age. There are also mentioned some risks of dehydration and hyperhydration of children.
In the text we divide drinks into suitable and non-suitable and we focus especially on lemonades. The conclusion of theoretical part aims at school enviroment of school facilities including some extracts from valid legislation. Researching part shows the attitude of pupils - fifth graders of primary schools to their fluid intake, drinking habits and day fluid intake. Conclusion contains a suggestion of educational leaflet, which is focused on better relationship of pupils to drinking water.
Keywords
pitná voda, fyziologie tekutin, dehydratace, hyperhydratace, vhodné nápoje, nevhodné nápoje, limonády, pitný režim, pitný režim dětí
Keywords in English
drinking water, physiology of liquids, dehydration, hyperhydration, suitable drinks, unsuitable drinks, lemonades, fluid intake, fluid intake of children
Research Plan
Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
Stanovit cíl kvalifikační práce
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS
Popsat metodiku praktické části
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS
Dodržet citační normu
Research Plan
Zpracovat seznam odborné literatury na vybrané téma
Stanovit cíl kvalifikační práce
Zpracovat teoretickou a praktickou část práce dle požadavků FZS
Popsat metodiku praktické části
Vypracovat diskuzi a závěr kvalifikační práce
Dodržet formální úpravu kvalifikační práce dle požadavků FZS
Dodržet citační normu
Recommended resources
KUDLOVÁ, Eva, a kol. Hygiena výživy a nutriční epidemiologie. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze ? nakladatelství Karolinum. 2009. 287 s. ISBN 978-80-246-1735-0
MUNTAU, Carolina, Ania. Pediatrie. Vyd. 1., Praha: Grada publishing, spol. s. r. o., 2009. 608 s. ISBN 978-80-247-2525-3
MUŽÍK, Vladislav. Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole, příručka pro učitele. Vyd. 1., Brno: Paido, 2007. 150 s. ISBN 978-80-7315-156-0
HAVLÍK, Bořivoj. Pijeme zdravě?. Vyd. 1. Praha: Sdružení českých spotřebitelů. 2006. 32 s. ISBN 80-239-7677-X
FIALOVÁ, Jana. Stravovací návyky dětí a školní prostředí: implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2012. ISBN 978-80-87474-55-6
D´ANCI, Kristen E., Florence CONSTANT a Irwin H. ROSENBERG. Hydration and Cognitive Function in Children. Nutrition reviews. 2006, roč. 64, č. 10, 457?464. ISSN 1753-4887. Dostupné z: http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&sid=a58f2525-bf55-48ea-8077-6714d09f971c%40sessionmgr115&hid=113
Recommended resources
KUDLOVÁ, Eva, a kol. Hygiena výživy a nutriční epidemiologie. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze ? nakladatelství Karolinum. 2009. 287 s. ISBN 978-80-246-1735-0
MUNTAU, Carolina, Ania. Pediatrie. Vyd. 1., Praha: Grada publishing, spol. s. r. o., 2009. 608 s. ISBN 978-80-247-2525-3
MUŽÍK, Vladislav. Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole, příručka pro učitele. Vyd. 1., Brno: Paido, 2007. 150 s. ISBN 978-80-7315-156-0
HAVLÍK, Bořivoj. Pijeme zdravě?. Vyd. 1. Praha: Sdružení českých spotřebitelů. 2006. 32 s. ISBN 80-239-7677-X
FIALOVÁ, Jana. Stravovací návyky dětí a školní prostředí: implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2012. ISBN 978-80-87474-55-6
D´ANCI, Kristen E., Florence CONSTANT a Irwin H. ROSENBERG. Hydration and Cognitive Function in Children. Nutrition reviews. 2006, roč. 64, č. 10, 457?464. ISSN 1753-4887. Dostupné z: http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&sid=a58f2525-bf55-48ea-8077-6714d09f971c%40sessionmgr115&hid=113