Výzkumné šetření je zaměřeno na problematiku výtvarného projevu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základních školách praktických. Zejména na vztah mezi učební úlohou, výtvarnou formou technikou a zdravotním handicapem žáka. Cílovou skupinou jsou žáci šestého a sedmého ročníku na ZŠ praktické a pedagogové, učící na II. stupni ZŠ praktické předmět výtvarná výchova. Práce je rozdělena do čtyř hlavních kapitol. V první kapitole zdůvodňuji výběr tématu své diplomové práce a popisuji její strukturu. V druhé kapitole nalezneme teoretický základ, který slouží v mé diplomové práci jako podklad pro samotný výzkum. Třetí kapitola je již věnována výzkumu. Tato část je zaměřena zejména na seznámení čtenáře s výzkumem a zodpovězení výzkumných otázek. Čtvrtá kapitola obsahuje závěrečnému shrnutí diplomové práce. Informace, důležité pro můj výzkum, jsem získala pomocí dotazníků určených pedagogům a žákům ZŠ praktických. Dále se v průběhu výzkumu zúčastňuji pěti vyučovacích jednotek. V každé pořizuji hospitační záznam. Na základě získaných informací vypracovávám čtyři návrhy výtvarných úloh, které realizuji v pěti výukových hodinách.
Annotation in English
The research is focused on the theme of creative manifestation of pupils with special educational needs in elementary schools which are adapted for this type of pupils. Mainly, it is focused on the relation between the task, method and pupil´s health disability. Pupils of 6th and 7th class and their teachers represent the target group. The thesis is divided into four main chapters. In the first chapter, I justify the reason for choice of this particular theme and I describe the structure of thesis. The research is based on the theory which is presented in the second chapter. Then, the third chapter deals with the research. This part is focused on familiarization of readers with the research and on answering questions related to research. The final summarization of this thesis can be found in the fourth chapter. Information which is essential for my research was gained via questionnaires given to teachers and pupils of elementary schools adapted for pupils with special educational needs. During the research, I participated in five lessons. Later, I wrote down five inspectional records. Thanks to gained information, I prepared four suggestions of creative tasks which were put into practice in five lessons.
Keywords
Výtvarné projevy žáků, výtvarné náměty, výtvarné techniky, základní školy praktické, výtvarná výchova, mentální retardace, handicapy
Keywords in English
Fine speeches pupils , art ideas , art techniques , practical elementary schools , art education , mental retardation , handicaps
Length of the covering note
118 s.
Language
CZ
Annotation
Výzkumné šetření je zaměřeno na problematiku výtvarného projevu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základních školách praktických. Zejména na vztah mezi učební úlohou, výtvarnou formou technikou a zdravotním handicapem žáka. Cílovou skupinou jsou žáci šestého a sedmého ročníku na ZŠ praktické a pedagogové, učící na II. stupni ZŠ praktické předmět výtvarná výchova. Práce je rozdělena do čtyř hlavních kapitol. V první kapitole zdůvodňuji výběr tématu své diplomové práce a popisuji její strukturu. V druhé kapitole nalezneme teoretický základ, který slouží v mé diplomové práci jako podklad pro samotný výzkum. Třetí kapitola je již věnována výzkumu. Tato část je zaměřena zejména na seznámení čtenáře s výzkumem a zodpovězení výzkumných otázek. Čtvrtá kapitola obsahuje závěrečnému shrnutí diplomové práce. Informace, důležité pro můj výzkum, jsem získala pomocí dotazníků určených pedagogům a žákům ZŠ praktických. Dále se v průběhu výzkumu zúčastňuji pěti vyučovacích jednotek. V každé pořizuji hospitační záznam. Na základě získaných informací vypracovávám čtyři návrhy výtvarných úloh, které realizuji v pěti výukových hodinách.
Annotation in English
The research is focused on the theme of creative manifestation of pupils with special educational needs in elementary schools which are adapted for this type of pupils. Mainly, it is focused on the relation between the task, method and pupil´s health disability. Pupils of 6th and 7th class and their teachers represent the target group. The thesis is divided into four main chapters. In the first chapter, I justify the reason for choice of this particular theme and I describe the structure of thesis. The research is based on the theory which is presented in the second chapter. Then, the third chapter deals with the research. This part is focused on familiarization of readers with the research and on answering questions related to research. The final summarization of this thesis can be found in the fourth chapter. Information which is essential for my research was gained via questionnaires given to teachers and pupils of elementary schools adapted for pupils with special educational needs. During the research, I participated in five lessons. Later, I wrote down five inspectional records. Thanks to gained information, I prepared four suggestions of creative tasks which were put into practice in five lessons.
Keywords
Výtvarné projevy žáků, výtvarné náměty, výtvarné techniky, základní školy praktické, výtvarná výchova, mentální retardace, handicapy
Keywords in English
Fine speeches pupils , art ideas , art techniques , practical elementary schools , art education , mental retardation , handicaps
Research Plan
Ve své práci se diplomantka zaměří na výtvarný projev žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílovou skupinou budou žáci 9. třídy (15-17 let) ZŠ praktická, Podmostní Plzeň. Autorka diplomové práce se zaměří na vztah mezi učební úlohou (námět, úkol), výtvarnou formu a technikou, a zdravotním handicapem žáka. Dále při svém výzkumu povede podrobnou dokumentaci a archivaci výtvarných projevů žáků. Šetření bude zahrnovat hospitace v deseti vybraných vyučovacích jednotkách výtvarné výchovy.
Research Plan
Ve své práci se diplomantka zaměří na výtvarný projev žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílovou skupinou budou žáci 9. třídy (15-17 let) ZŠ praktická, Podmostní Plzeň. Autorka diplomové práce se zaměří na vztah mezi učební úlohou (námět, úkol), výtvarnou formu a technikou, a zdravotním handicapem žáka. Dále při svém výzkumu povede podrobnou dokumentaci a archivaci výtvarných projevů žáků. Šetření bude zahrnovat hospitace v deseti vybraných vyučovacích jednotkách výtvarné výchovy.
Recommended resources
Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. null. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
Šenkýřová, R. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1994. ISBN 80-210-0759-1.
Přinosilová, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3354.
McBride, R. Úvod do kvalitativního výzkumu(příručka pro učitele),
Technická univerzita , Liberec, 1995. ISBN 80 - 7083 -183 ? 9.
Davido, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte , Portál ,Praha , 2001. ISBN 80 -7178 -449 -4.
Recommended resources
Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. null. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
Šenkýřová, R. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1994. ISBN 80-210-0759-1.
Přinosilová, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3354.
McBride, R. Úvod do kvalitativního výzkumu(příručka pro učitele),
Technická univerzita , Liberec, 1995. ISBN 80 - 7083 -183 ? 9.
Davido, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte , Portál ,Praha , 2001. ISBN 80 -7178 -449 -4.