Tato diplomová práce je zaměřena na možnosti, které poskytují informační a komunikační technologie pro tvorbu různých typů jazykových cvičení. Výzkum byl zaměřen na ověření didaktické účinnosti různých typů jazykových cvičení s využitím informačních a komunikačních technologií. Dále práce obsahuje soubor různých typů jazykových cvičení vytvořených v aplikaci SMART Notebook využitelných na interaktivní tabuli i na tabletech iPad.
Z výsledků výzkumného šetření vyplynulo, že různé typy jazykových cvičení s využitím informačních a komunikačních technologií jsou vysoce účinné za předpokladu, že žák bude dobře motivován, a především, že předložená cvičení nebudou obsahovat odborné, ani věcné chyby.
Annotation in English
This thesis is focused on the opportunities provided by information and communication technologies for the production of various types of language exercises. The research was aimed at verifying the educational effectiveness of various types of language exercises using information and communication technologies. The thesis also includes a set of different types of language exercises created in Smart Notebook usable on the interactive white board and also iPad.
The results of the research showed that different types of language exercises using information and communication technologies are highly effective, provided that the student will be well motivated and mainly, that the present exercise will not include technical or factual errors.
Keywords
jazyková cvičení, informační a komunikační technologie, interaktivní tabule, výukové programy, tablety, aplikace, internet, Hot Potatoes, žák, učitel, vyučování
Keywords in English
language exercises, Information and communication technology, interactive whiteboard, tutorials, tablets, application, internet, hot potatoes, pupil, teacher, teaching
Length of the covering note
109+34 s. příloh (167 247 zn.)
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce je zaměřena na možnosti, které poskytují informační a komunikační technologie pro tvorbu různých typů jazykových cvičení. Výzkum byl zaměřen na ověření didaktické účinnosti různých typů jazykových cvičení s využitím informačních a komunikačních technologií. Dále práce obsahuje soubor různých typů jazykových cvičení vytvořených v aplikaci SMART Notebook využitelných na interaktivní tabuli i na tabletech iPad.
Z výsledků výzkumného šetření vyplynulo, že různé typy jazykových cvičení s využitím informačních a komunikačních technologií jsou vysoce účinné za předpokladu, že žák bude dobře motivován, a především, že předložená cvičení nebudou obsahovat odborné, ani věcné chyby.
Annotation in English
This thesis is focused on the opportunities provided by information and communication technologies for the production of various types of language exercises. The research was aimed at verifying the educational effectiveness of various types of language exercises using information and communication technologies. The thesis also includes a set of different types of language exercises created in Smart Notebook usable on the interactive white board and also iPad.
The results of the research showed that different types of language exercises using information and communication technologies are highly effective, provided that the student will be well motivated and mainly, that the present exercise will not include technical or factual errors.
Keywords
jazyková cvičení, informační a komunikační technologie, interaktivní tabule, výukové programy, tablety, aplikace, internet, Hot Potatoes, žák, učitel, vyučování
Keywords in English
language exercises, Information and communication technology, interactive whiteboard, tutorials, tablets, application, internet, hot potatoes, pupil, teacher, teaching
Research Plan
1. Porovnat možnosti, které poskytují jednotlivé typy informačních a komunikačních
technologií k vytvoření různých typů jazykových cvičení.
2. Ověřit výzkumem didaktickou účinnost různých typů jazykových cvičení s využitím
informačních a komunikačních technologií.
3. Vytvořit v aplikaci SMART Notebook soubor jazykových cvičení různých tematických
celků k využití na interaktivní tabuli i na tabletech iPad.
Research Plan
1. Porovnat možnosti, které poskytují jednotlivé typy informačních a komunikačních
technologií k vytvoření různých typů jazykových cvičení.
2. Ověřit výzkumem didaktickou účinnost různých typů jazykových cvičení s využitím
informačních a komunikačních technologií.
3. Vytvořit v aplikaci SMART Notebook soubor jazykových cvičení různých tematických
celků k využití na interaktivní tabuli i na tabletech iPad.
Recommended resources
BANNISTEROVÁ, D. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. Praha : Dům zahraničních služeb, 2010. ISBN 978-80-87335-15-4.
KOPECKÝ, K. Multimédia v hodinách českého jazyka (se zaměřením na výukový software a multimediální encyklopedie). In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. Sborník prací ze semináře konaného 22. března 2002 na Pedagogické fakultě UP v Olomouci. Olomouc, 2003, s. 73-78.
MAREŠOVÁ, H. Dozrál čas pro e-školu?? K využití výpočetní techniky v hodinách českého jazyka. In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. Sborník prací ze semináře konaného 22. března 2002 na Pedagogické fakultě UP v Olomouci. Olomouc, 2003, s. 87-95.
MAREŠOVÁ, H. Internet ve výuce českého jazyka. In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. Sborník prací z mezinárodní konference konané 28. března 2003 na Pedagogické fakultě UP v Olomouci. Olomouc, 2004, s. 67-72.
NEUMAJER, O. Interaktivní tabule - vzdělávací trend i módní záležitost. [14.10.2012] Dostupný z \matsymb{langle}http://ondrej.neumajer.cz/?item=interaktivni-tabule-vzdelavaci-trend-i-modni-zalezitost\matsymb{rangle}. Nové technologie ve vzdělávání : vzdělávací software a interaktivní tabule. [příspěvky vědecko-odborné konference, 11.-15.10.2010 na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci / editor Jiří Dostál]. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2768-3.
ROHLÍKOVÁ, L.; VEJVODOVÁ, J. On-line kurz Práce s interaktivní tabulí Smart Board. In Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2011. Hradec Králové : Gaudeamus, 2011.
Recommended resources
BANNISTEROVÁ, D. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. Praha : Dům zahraničních služeb, 2010. ISBN 978-80-87335-15-4.
KOPECKÝ, K. Multimédia v hodinách českého jazyka (se zaměřením na výukový software a multimediální encyklopedie). In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. Sborník prací ze semináře konaného 22. března 2002 na Pedagogické fakultě UP v Olomouci. Olomouc, 2003, s. 73-78.
MAREŠOVÁ, H. Dozrál čas pro e-školu?? K využití výpočetní techniky v hodinách českého jazyka. In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. Sborník prací ze semináře konaného 22. března 2002 na Pedagogické fakultě UP v Olomouci. Olomouc, 2003, s. 87-95.
MAREŠOVÁ, H. Internet ve výuce českého jazyka. In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. Sborník prací z mezinárodní konference konané 28. března 2003 na Pedagogické fakultě UP v Olomouci. Olomouc, 2004, s. 67-72.
NEUMAJER, O. Interaktivní tabule - vzdělávací trend i módní záležitost. [14.10.2012] Dostupný z \matsymb{langle}http://ondrej.neumajer.cz/?item=interaktivni-tabule-vzdelavaci-trend-i-modni-zalezitost\matsymb{rangle}. Nové technologie ve vzdělávání : vzdělávací software a interaktivní tabule. [příspěvky vědecko-odborné konference, 11.-15.10.2010 na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci / editor Jiří Dostál]. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2768-3.
ROHLÍKOVÁ, L.; VEJVODOVÁ, J. On-line kurz Práce s interaktivní tabulí Smart Board. In Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2011. Hradec Králové : Gaudeamus, 2011.