Základním prvkem práce je seznámit čtenáře s pojetím reálného času tak, jak je chápe v rámci historického exkurzu filozofie, fenomenologie a naproti ní postavit a představit pohled interdisciplinární a scientistický.
Další částí celé práce je představit čtenáři vztah reálného času a času syntetického, který je obsažen v jednotlivých druzích umění. Pro naši práci však bude nejpodstatnější vymezení problematiky času jako rozměru a jeho vyjádření v audiovizuálním umění.
Anotace v angličtině
The basic element of the thesis is to acquaint the reader with the concept of real time as it is understood in the historical excursus within philosophy and phenomenology and on the contrary to present the interdisciplinary and scientific persespective.
The second part of the thesis introduces the concept of time and the synthetic time, which can be found in different types of art.
However, the most vital part of the thesis is the definition of the issue of time as a dimension and its expression in audiovisual art.
Klíčová slova
Čas, kategorie času, reálný čas, syntetický čas, audiovizuální tvorba, fenomenologie času, vnímání času,
Klíčová slova v angličtině
Time, category of time, real time, synthetic time, audiovisual production, phenomenology of time, perception of time,
Rozsah průvodní práce
113 s. (182 192 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Základním prvkem práce je seznámit čtenáře s pojetím reálného času tak, jak je chápe v rámci historického exkurzu filozofie, fenomenologie a naproti ní postavit a představit pohled interdisciplinární a scientistický.
Další částí celé práce je představit čtenáři vztah reálného času a času syntetického, který je obsažen v jednotlivých druzích umění. Pro naši práci však bude nejpodstatnější vymezení problematiky času jako rozměru a jeho vyjádření v audiovizuálním umění.
Anotace v angličtině
The basic element of the thesis is to acquaint the reader with the concept of real time as it is understood in the historical excursus within philosophy and phenomenology and on the contrary to present the interdisciplinary and scientific persespective.
The second part of the thesis introduces the concept of time and the synthetic time, which can be found in different types of art.
However, the most vital part of the thesis is the definition of the issue of time as a dimension and its expression in audiovisual art.
Klíčová slova
Čas, kategorie času, reálný čas, syntetický čas, audiovizuální tvorba, fenomenologie času, vnímání času,
Klíčová slova v angličtině
Time, category of time, real time, synthetic time, audiovisual production, phenomenology of time, perception of time,
Zásady pro vypracování
Zvolené téma se vztahuje k povinně volitelné části státní závěrečné zkoušky z estetiky.
1. Cílem práce je postihnout základní vymezení filozofického, antropologického a fenomenologického chápání reálného času v kontrapozici s teoriemi scientistického přístupu v co možná nejobecnějším abstraktu dané problematiky. Dalším rozměrem je zkoumání vztahu reálného a syntetického času spjatého s uměleckým dílem (v tomto případě s audiovizuálním uměním). Výše uvedeného bude dosaženo prostřednictvím dílčích kroků při práci na BP: vyhledat a zpracovat potřebné materiály k zadanému tématu, samostatně o něm teoreticky a kriticky pojednat a dospět k odůvodněným závěrům.
2. Východiskem práce bude prezentace obecného abstraktu, který bude interpretovat historický přístup k problematice času. Ve druhé fázi bude výchozím bodem při analýze syntetického času psychoanalytická rovina, psychologická estetika, kognitivní estetika, recepční estetika, naratologie a sémiotika audiovizuální tvorby.
3. Na základě pramenů budou prezentovány hlavní myšlenkové proudy v přístupu k vymezení reálného času. V druhé fázi budou představeny jednotlivé historicko-estetické umělecké přístupy audiovizuální tvorby ve vztahu k vymezení a konstituci syntetického času.
4. S oporou literatury bude provedena analýza pojetí reálného. V samém důsledku budou podniknuty stejné kroky i při zkoumání syntetického rozměru času v audiovizuální tvorbě.
5. V závěrečné fázi bakalářské práce bude učiněn pokus o zhodnocení vztahu reálného pojetí času v kontrapozici s pojetím a vyjádřením syntetického rozměru v audiovizuálním umění.
6. Při zpracování budou využity metody kompilace, analýzy, interpretace a komparace.
7. Pravidelné konzultace s vedoucím BP.
8. BP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Zásady pro vypracování
Zvolené téma se vztahuje k povinně volitelné části státní závěrečné zkoušky z estetiky.
1. Cílem práce je postihnout základní vymezení filozofického, antropologického a fenomenologického chápání reálného času v kontrapozici s teoriemi scientistického přístupu v co možná nejobecnějším abstraktu dané problematiky. Dalším rozměrem je zkoumání vztahu reálného a syntetického času spjatého s uměleckým dílem (v tomto případě s audiovizuálním uměním). Výše uvedeného bude dosaženo prostřednictvím dílčích kroků při práci na BP: vyhledat a zpracovat potřebné materiály k zadanému tématu, samostatně o něm teoreticky a kriticky pojednat a dospět k odůvodněným závěrům.
2. Východiskem práce bude prezentace obecného abstraktu, který bude interpretovat historický přístup k problematice času. Ve druhé fázi bude výchozím bodem při analýze syntetického času psychoanalytická rovina, psychologická estetika, kognitivní estetika, recepční estetika, naratologie a sémiotika audiovizuální tvorby.
3. Na základě pramenů budou prezentovány hlavní myšlenkové proudy v přístupu k vymezení reálného času. V druhé fázi budou představeny jednotlivé historicko-estetické umělecké přístupy audiovizuální tvorby ve vztahu k vymezení a konstituci syntetického času.
4. S oporou literatury bude provedena analýza pojetí reálného. V samém důsledku budou podniknuty stejné kroky i při zkoumání syntetického rozměru času v audiovizuální tvorbě.
5. V závěrečné fázi bakalářské práce bude učiněn pokus o zhodnocení vztahu reálného pojetí času v kontrapozici s pojetím a vyjádřením syntetického rozměru v audiovizuálním umění.
6. Při zpracování budou využity metody kompilace, analýzy, interpretace a komparace.
7. Pravidelné konzultace s vedoucím BP.
8. BP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
Benyovszky, Ladislav: Náhlost. Myšlení bytí z času. Praha : Oikoymenh, 2005. ISBN 80-7298-151-X.
Bergson, Henri: Čas a svoboda: O bezprostředních datech vědomí. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-065-X.
Castaneda, Carlos: Aktivní tvář nekonečna, Praha : Volvox Globator, 2000. ISBN 80-7207-521-7.
Cook, David A.: A history of narrative film. New York : Norton, 2004. ISBN 03-9397-868-0.
Doležel, Lubomír: Heterocosmica : fikce a možné světy. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0735-2.
Dubský, Ivan: K dějinám interpretace Augustinova porozumění času. Reflexe 28. Praha : Oikoymenh, 2005. ISBN 0862-6901.
Eco, Umberto: Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2005 ISBN 80-246-0740-9.
Eco, Umberto: Teorie sémiotiky. Praha : Argo, 2009. ISBN 978-80-257-0157-7.
Eliade, Mircea: Mýtus o věčném návratu. Praha : Oikoymenh, 2009. ISBN 978-80-7298-388-9.
Heidegger, Martin: Bytí a čas. Praha : Oikoymenh, 2002. ISBN 80-7298-048-3.
Husserl, Edmund: Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0561-7.
Chatman, Seymour Benjamin: Příběh a diskurs : narativní struktura v literatuře a filmu. Brno : Host, 2008. ISBN 978-80-7294-260-2.
Kant, Immanuel: Kritika čistého rozumu. Praha : Oikoymenh, 2001. ISBN 80-7298-035-1.
Kosík, Karel: Dialektika konkrétního. Studie o problematice člověka a světa. Praha : Nakladatelství ČSAV, 1963.
Lévinas, Emmanuel: Totalita a nekonečno (Esej o exterioritě). Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-20-8.
Plótínos: Věčnost, čas a duch. Praha : Petr Rezek, 1995. ISBN 80-901796-5-7.
Sokol, Jan: Čas a rytmus. Praha : Oikoymenh, 2004. ISBN 80-7298-123-4.
Stam, Robert: Film Theory : an introduction. Malden : Blackwell, 2000. ISBN 0-631-20654-X.
Thompson, Kristin: Breaking the glass armor : neoformalist film analysis. Guildford : Princeton University Press, 1988. ISBN 0-691-06724-4.
Seznam doporučené literatury
Benyovszky, Ladislav: Náhlost. Myšlení bytí z času. Praha : Oikoymenh, 2005. ISBN 80-7298-151-X.
Bergson, Henri: Čas a svoboda: O bezprostředních datech vědomí. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-065-X.
Castaneda, Carlos: Aktivní tvář nekonečna, Praha : Volvox Globator, 2000. ISBN 80-7207-521-7.
Cook, David A.: A history of narrative film. New York : Norton, 2004. ISBN 03-9397-868-0.
Doležel, Lubomír: Heterocosmica : fikce a možné světy. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0735-2.
Dubský, Ivan: K dějinám interpretace Augustinova porozumění času. Reflexe 28. Praha : Oikoymenh, 2005. ISBN 0862-6901.
Eco, Umberto: Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2005 ISBN 80-246-0740-9.
Eco, Umberto: Teorie sémiotiky. Praha : Argo, 2009. ISBN 978-80-257-0157-7.
Eliade, Mircea: Mýtus o věčném návratu. Praha : Oikoymenh, 2009. ISBN 978-80-7298-388-9.
Heidegger, Martin: Bytí a čas. Praha : Oikoymenh, 2002. ISBN 80-7298-048-3.
Husserl, Edmund: Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0561-7.
Chatman, Seymour Benjamin: Příběh a diskurs : narativní struktura v literatuře a filmu. Brno : Host, 2008. ISBN 978-80-7294-260-2.
Kant, Immanuel: Kritika čistého rozumu. Praha : Oikoymenh, 2001. ISBN 80-7298-035-1.
Kosík, Karel: Dialektika konkrétního. Studie o problematice člověka a světa. Praha : Nakladatelství ČSAV, 1963.
Lévinas, Emmanuel: Totalita a nekonečno (Esej o exterioritě). Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-20-8.
Plótínos: Věčnost, čas a duch. Praha : Petr Rezek, 1995. ISBN 80-901796-5-7.
Sokol, Jan: Čas a rytmus. Praha : Oikoymenh, 2004. ISBN 80-7298-123-4.
Stam, Robert: Film Theory : an introduction. Malden : Blackwell, 2000. ISBN 0-631-20654-X.
Thompson, Kristin: Breaking the glass armor : neoformalist film analysis. Guildford : Princeton University Press, 1988. ISBN 0-691-06724-4.