Diplomová práce se věnuje problematice "Neurotické poruchy v dětském věku". V práci jsou analyzovány jednotlivé poruchy, zejména úzkostné poruchy a fobie, které jsou u dětí nejčastější. Pozornost je dále věnována popisu obsedantně-kompulzivní poruchy, reakci na závažný stres a poruchy přizpůsobení, disociačně (kompulzivních) poruch, somatoformním poruchám a poruchám se specifickým vznikem v dětství. U každé kapitoly uvádím příčiny vzniku, výskyt a následnou léčbu.
Výzkum mapuje úzkostnost dětí 1. stupně s využitím upravené verze dotazníku CPQ. Tento dotazník byl určen rodičům těchto dětí a sloužil ke zjištění úzkosti a psychosomatických potíží.
V doplňující části je přiložen rozhovor s dětskou psycholožkou, kde se bavíme o četnosti výskytu jednotlivých poruch u dětí a jak probíhá jejich následná léčba.
Anotace v angličtině
This thesis is devoted to the problems of "Neurotic disorders of children´s age". The study analyses the individual disorders, in particular anxiety and phobia, which are most frequently found in children. Attention is also paid to the description of the obsessive-compulsive disorder, somatoform disorders and disorders with a specific inception in childhood. Every chapter includes causes of the inception, occurrence and subsequent therapy.
The investigation surveys anxiety in elementary school children by using a specially adjusted version of the CP Questionnaire. This questionnaire was designed for the parents of such children, in order to identify anxiety and psychosomatic problems.
In the supplementary part of the thesis there is an interview with a psychologist, dealing with the frequency of occurrence of individual disorders in children, together with the progress of the subsequent therapy.
Klíčová slova
dětská psychopatologie, fobie, stres, neurózy
Klíčová slova v angličtině
neurotic disorders, phobia, stress
Rozsah průvodní práce
73 s., 10 s. příl.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje problematice "Neurotické poruchy v dětském věku". V práci jsou analyzovány jednotlivé poruchy, zejména úzkostné poruchy a fobie, které jsou u dětí nejčastější. Pozornost je dále věnována popisu obsedantně-kompulzivní poruchy, reakci na závažný stres a poruchy přizpůsobení, disociačně (kompulzivních) poruch, somatoformním poruchám a poruchám se specifickým vznikem v dětství. U každé kapitoly uvádím příčiny vzniku, výskyt a následnou léčbu.
Výzkum mapuje úzkostnost dětí 1. stupně s využitím upravené verze dotazníku CPQ. Tento dotazník byl určen rodičům těchto dětí a sloužil ke zjištění úzkosti a psychosomatických potíží.
V doplňující části je přiložen rozhovor s dětskou psycholožkou, kde se bavíme o četnosti výskytu jednotlivých poruch u dětí a jak probíhá jejich následná léčba.
Anotace v angličtině
This thesis is devoted to the problems of "Neurotic disorders of children´s age". The study analyses the individual disorders, in particular anxiety and phobia, which are most frequently found in children. Attention is also paid to the description of the obsessive-compulsive disorder, somatoform disorders and disorders with a specific inception in childhood. Every chapter includes causes of the inception, occurrence and subsequent therapy.
The investigation surveys anxiety in elementary school children by using a specially adjusted version of the CP Questionnaire. This questionnaire was designed for the parents of such children, in order to identify anxiety and psychosomatic problems.
In the supplementary part of the thesis there is an interview with a psychologist, dealing with the frequency of occurrence of individual disorders in children, together with the progress of the subsequent therapy.
Klíčová slova
dětská psychopatologie, fobie, stres, neurózy
Klíčová slova v angličtině
neurotic disorders, phobia, stress
Zásady pro vypracování
Shromažďování teoretických poznatků a zpracování teoretických kapitol.
Teorie a koncepce neurotických poruch, etiologie a symptomatologie (projevy a příčiny), charakteristika integrační periody (zaměření na mladší školní věk)
Výzkumné šetření pomocí dotazníku a rozhovoru
Interpretace zjišťovaných výsledků, shrnutí
Závěr, doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Shromažďování teoretických poznatků a zpracování teoretických kapitol.
Teorie a koncepce neurotických poruch, etiologie a symptomatologie (projevy a příčiny), charakteristika integrační periody (zaměření na mladší školní věk)
Výzkumné šetření pomocí dotazníku a rozhovoru
Interpretace zjišťovaných výsledků, shrnutí
Závěr, doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
HORT, Vladimír. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000.
MIŇHOVÁ, Jana. Psychopatologie pro právníky. Plzeň: Aleš Čeněk, s.r.o., 2006.
ZVOLSKÝ, Petr. Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum, 1996.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. Praha: Portál, 1999.
Seznam doporučené literatury
HORT, Vladimír. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000.
MIŇHOVÁ, Jana. Psychopatologie pro právníky. Plzeň: Aleš Čeněk, s.r.o., 2006.
ZVOLSKÝ, Petr. Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum, 1996.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. Praha: Portál, 1999.