Bakalářská práce s názvem Výtvarná výchova v bavorských mateřských školách je řazena do tří částí. První teoretická část se zabývá srovnávací pedagogikou, její teorií a metodologií. Druhá část je zaměřena na pojetí výtvarné výchovy v Čechách a v Německu a související kurikulární dokumenty. Závěrečná část je věnována kvalitativnímu výzkumu vycházejícímu ze školní etnografie. Cílem výzkumné části byla realizace studie z oblasti uměleckého vzdělávání praxe bavorských mateřských škol.
Annotation in English
The bachelor work titled "Teaching arts in Bavarian nursery schools" is divided into three parts. The first theoretical part deals with comparative pedagogy, its theory and methodology. The second part is focused on the concept of teaching arts in the Czech Republic and Germany and related curricular documents. The final part includes qualitative research based on school ethnography. The aim of the research part was the realisation of the study in the field of teaching arts practice in Bavarian nursery schools.
Keywords
srovnávací pedagogika, výtvarná výchova, německá pedagogika umění, kurikulární dokumenty, školní etnografie
Keywords in English
comparative pedagogy, teaching arts, German pedagogy of arts, curricular documents, school ethnography
Length of the covering note
82 s. (107 925 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce s názvem Výtvarná výchova v bavorských mateřských školách je řazena do tří částí. První teoretická část se zabývá srovnávací pedagogikou, její teorií a metodologií. Druhá část je zaměřena na pojetí výtvarné výchovy v Čechách a v Německu a související kurikulární dokumenty. Závěrečná část je věnována kvalitativnímu výzkumu vycházejícímu ze školní etnografie. Cílem výzkumné části byla realizace studie z oblasti uměleckého vzdělávání praxe bavorských mateřských škol.
Annotation in English
The bachelor work titled "Teaching arts in Bavarian nursery schools" is divided into three parts. The first theoretical part deals with comparative pedagogy, its theory and methodology. The second part is focused on the concept of teaching arts in the Czech Republic and Germany and related curricular documents. The final part includes qualitative research based on school ethnography. The aim of the research part was the realisation of the study in the field of teaching arts practice in Bavarian nursery schools.
Keywords
srovnávací pedagogika, výtvarná výchova, německá pedagogika umění, kurikulární dokumenty, školní etnografie
Keywords in English
comparative pedagogy, teaching arts, German pedagogy of arts, curricular documents, school ethnography
Research Plan
Studentka se seznámí s východisky komparativní pedagogiky a širším vědním základem řešeného tématu v českém prostředí.
V německém prostředí prostuduje kurikulární dokumenty preprimárního vzdělávání Bavorska, vzdělávací programy konkrétních MŠ, vyhodnotí jejich profil.
Následně realizuje výzkumnou sondu v terénu. Bude hospitovat ve školní praxi alespoň 3 školních zařízení. Na základě poznámek a fotodokumentace zachytí konkrétní vyučovací proces, zaznamenané se pokusí interpretovat v kontextu vzdělávání v dané MŠ za určité období. Porovná realizaci výuky ve vybraném vzorku MŠ s jejich vlastním profilem, ve vztahu k naplňování očekávaných výstupů.
Research Plan
Studentka se seznámí s východisky komparativní pedagogiky a širším vědním základem řešeného tématu v českém prostředí.
V německém prostředí prostuduje kurikulární dokumenty preprimárního vzdělávání Bavorska, vzdělávací programy konkrétních MŠ, vyhodnotí jejich profil.
Následně realizuje výzkumnou sondu v terénu. Bude hospitovat ve školní praxi alespoň 3 školních zařízení. Na základě poznámek a fotodokumentace zachytí konkrétní vyučovací proces, zaznamenané se pokusí interpretovat v kontextu vzdělávání v dané MŠ za určité období. Porovná realizaci výuky ve vybraném vzorku MŠ s jejich vlastním profilem, ve vztahu k naplňování očekávaných výstupů.
Recommended resources
Průcha J.(2012) Srovnávací pedagogika:mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha:Portál ISBN 978-80-262-0191-5
Uhl Skřivanová V. (2011) Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a v Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno:Paido ISBN 978-80-7315-228-4
Kasper T. (2008) Německé a české reformně pedagogické vzdělávací a výchovné koncepty-analýza, komparace. Technická univerzita v Liberci,katedra pedagogiky a psychologie ISBN 978-80-7372397-2
Greger D., Ježková E. (2007) Školní vzdělávání-zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum ISBN 80-246-1313-1
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (2004) Praha:Výzkumný ústav pedagogický
Der Bayrische Bildungs-und Erziehungsplan für Kinder in Tageseinrichtungen bis zu Einschulung (2006) München:Staatsinstitut für Frühpädagogik
Sedláčková H., Syslová Z. (2011) Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha:Wolters Kluwer Česká republika ISBN 978-80-7357-884-8
Knauf H. (2009) Frühe Kindheit gestalten-Perspektiven zeitgemässer Elementarbildung. Stuttgart:W.Kohlammer GmbH ISBN 978-3-17-020539-0
Uždil J. (2002) Čáry, klikiháky, paňáci a auta. Praha:Portál ISBN 80-7158-599-7
Hazuková H. (2011) Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha:Raabe ISBN 978-80-87553-30-5
Uždil J. (1982) Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha:SPN-učebnice pro SŠ
Slavíková V. a kol. (2007) Tvořím,tvoříš, tvoříme. Praha:UK,Fakulta pedagogická ISBN 978-80-7290-341-2
Slavíková V., Slavík J., Eliášová S. (2007) Dívej se, tvoř a povídej. Praha:Portál ISBN 978-80-7367-322-2
Piaget J. (2007) Psychologie dítěte. Praha:Portál ISBN 80-7178-146-0
Recommended resources
Průcha J.(2012) Srovnávací pedagogika:mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha:Portál ISBN 978-80-262-0191-5
Uhl Skřivanová V. (2011) Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a v Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno:Paido ISBN 978-80-7315-228-4
Kasper T. (2008) Německé a české reformně pedagogické vzdělávací a výchovné koncepty-analýza, komparace. Technická univerzita v Liberci,katedra pedagogiky a psychologie ISBN 978-80-7372397-2
Greger D., Ježková E. (2007) Školní vzdělávání-zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum ISBN 80-246-1313-1
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (2004) Praha:Výzkumný ústav pedagogický
Der Bayrische Bildungs-und Erziehungsplan für Kinder in Tageseinrichtungen bis zu Einschulung (2006) München:Staatsinstitut für Frühpädagogik
Sedláčková H., Syslová Z. (2011) Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha:Wolters Kluwer Česká republika ISBN 978-80-7357-884-8
Knauf H. (2009) Frühe Kindheit gestalten-Perspektiven zeitgemässer Elementarbildung. Stuttgart:W.Kohlammer GmbH ISBN 978-3-17-020539-0
Uždil J. (2002) Čáry, klikiháky, paňáci a auta. Praha:Portál ISBN 80-7158-599-7
Hazuková H. (2011) Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha:Raabe ISBN 978-80-87553-30-5
Uždil J. (1982) Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha:SPN-učebnice pro SŠ
Slavíková V. a kol. (2007) Tvořím,tvoříš, tvoříme. Praha:UK,Fakulta pedagogická ISBN 978-80-7290-341-2
Slavíková V., Slavík J., Eliášová S. (2007) Dívej se, tvoř a povídej. Praha:Portál ISBN 978-80-7367-322-2
Piaget J. (2007) Psychologie dítěte. Praha:Portál ISBN 80-7178-146-0