V současné době, jsou téměř všichni čeští cestovatelé 19. století zapomenutí, i přesto, že ve své době byli velice váženými a uznávanými osobami. Čeští cestovatelé v 19. století vykonávali objevy po celém světě, zejména i v Africe. Fyzická geografie afrického kontinentu je dnes dobře známá a k této problematice existuje hojně vědeckého materiálu. Výuka fyzické geografie Afriky patří k zcela neodmyslitelnému učivu na středních školách v České republice. Po selekci mezi českými cestovateli v 19. století je na základě nich vytvořena projektová výuka, která je zájmově soustředěna do tématu o fyzické geografii afrického kontinentu. Projekt nese v sobě i nejmodernější prostředky výuky- v podobě využití GIS technologií. Práce je nositelem vytvořeného vědomostního základu o českých cestovatelích, fyzické geografii Afriky , technologiích GIS a o možnostech software Google Earth. Dále také její přísun v didaktické implementaci, již zmiňovaného vědomostního základu, do projektové výuky. Samotná práce se opírá o rozbor a průběh výzkumu, kdy výukový projekt byl úspěšně odzkoušen na dobrovolných žácích.
Annotation in English
Nowadays, the general public has forgotten almost all Czech travellers and explorers of 19th century, even though they were honorable and well respected people. They traveled and explored the world and in particular Africa. At present physical geography of African continent is very well-known topic and great number of scientific texts was written about it. Therefore it is also important part of curriculum og high schools in Czech republic. Selected Czech travellers of 19th century form the basis of projekt education which is mostly concentrated on the topic of physical geography of African continent. The project also offers the possibility to use modern technology such as GIS. The final form of the project contains basic knowledge and information about Czech travellers, physical geography of Africa and also serves as source of information regarding GIS and Google Earth software. This project also contributes to teaching of above mentioned topics. This dissertation is based on analysis and development of research. The project urself was tested by students who volunteered to help.
Keywords
Afrika, fyzická geografie, čeští cestovatele, 19. stol., Google Earth, vzdělávání, projektová výuka, aplikace projektu ve výuce
Keywords in English
Africa, physical geography, Czech travellers, 19th century, project education, use of projects in education
Length of the covering note
137 s. (160 345 znaků)
Language
CZ
Annotation
V současné době, jsou téměř všichni čeští cestovatelé 19. století zapomenutí, i přesto, že ve své době byli velice váženými a uznávanými osobami. Čeští cestovatelé v 19. století vykonávali objevy po celém světě, zejména i v Africe. Fyzická geografie afrického kontinentu je dnes dobře známá a k této problematice existuje hojně vědeckého materiálu. Výuka fyzické geografie Afriky patří k zcela neodmyslitelnému učivu na středních školách v České republice. Po selekci mezi českými cestovateli v 19. století je na základě nich vytvořena projektová výuka, která je zájmově soustředěna do tématu o fyzické geografii afrického kontinentu. Projekt nese v sobě i nejmodernější prostředky výuky- v podobě využití GIS technologií. Práce je nositelem vytvořeného vědomostního základu o českých cestovatelích, fyzické geografii Afriky , technologiích GIS a o možnostech software Google Earth. Dále také její přísun v didaktické implementaci, již zmiňovaného vědomostního základu, do projektové výuky. Samotná práce se opírá o rozbor a průběh výzkumu, kdy výukový projekt byl úspěšně odzkoušen na dobrovolných žácích.
Annotation in English
Nowadays, the general public has forgotten almost all Czech travellers and explorers of 19th century, even though they were honorable and well respected people. They traveled and explored the world and in particular Africa. At present physical geography of African continent is very well-known topic and great number of scientific texts was written about it. Therefore it is also important part of curriculum og high schools in Czech republic. Selected Czech travellers of 19th century form the basis of projekt education which is mostly concentrated on the topic of physical geography of African continent. The project also offers the possibility to use modern technology such as GIS. The final form of the project contains basic knowledge and information about Czech travellers, physical geography of Africa and also serves as source of information regarding GIS and Google Earth software. This project also contributes to teaching of above mentioned topics. This dissertation is based on analysis and development of research. The project urself was tested by students who volunteered to help.
Keywords
Afrika, fyzická geografie, čeští cestovatele, 19. stol., Google Earth, vzdělávání, projektová výuka, aplikace projektu ve výuce
Keywords in English
Africa, physical geography, Czech travellers, 19th century, project education, use of projects in education
Research Plan
Zpracování materiálu a vypracování diplomové práce podle projektu schváleného Oborovou radou studia.
Research Plan
Zpracování materiálu a vypracování diplomové práce podle projektu schváleného Oborovou radou studia.
Recommended resources
Martínek, Jiří. Kdo byl kdo. Naši cestovatelé a geografové. Praha: Libri, 1998. ISBN 80-85983-50-8.
Kunský, Josef. Čeští cestovatelé. 1. vydání. Praha: Orbis, 1961. 491 s.
Kubešová, Markéta. Didaktické možnosti výuky regionální geografie Jižní Ameriky. Plzeň, 2008. diplomová práce. Západočeská univerzita, Fakulta pedagogická. Vedoucí práce Marie Novotná.
Hájek, Jan. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. 2., přeprac. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2003. 116 s. ISBN 80-7082-988-5.
Novotná, Marie, Čechurová, Monika a Bouda, Jakub. Geografické informační systémy ve školách. Plzeň: Aleš Čeněk, 2012. 154 s. ISBN 978-80-7380-385-8.
Wernecke, Josie. The KML Handbook: geographic visualization for the Web. Upper Saddle River: Addison-Wesley, ?2009. 339 s. ISBN 978-0-321-52559-8.
Unwin, David J., ed. et al. Teaching geographic information science and technology in higher education. 1st pub. Chichester: Wiley-Blackwell, 2012. xviii, 478 s. ISBN 978-0-470-74856-5.
Netopil, Rostislav aj. Fyzická geografie I: Celost. vysokošk. učebnice pro pedagog. a přírodověd. fakulty. 1. vyd. Praha: SPN, 1984. 272 s. Učebnice pro vys. školy.
Tola, José. Fyzická geografie. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2005. 96 s. ISBN 80-253-0081-1.
Tomková, Anna, Kašová, Jitka a Dvořáková, Markéta. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 173 s. ISBN 978-80-7367-527-1.
Recommended resources
Martínek, Jiří. Kdo byl kdo. Naši cestovatelé a geografové. Praha: Libri, 1998. ISBN 80-85983-50-8.
Kunský, Josef. Čeští cestovatelé. 1. vydání. Praha: Orbis, 1961. 491 s.
Kubešová, Markéta. Didaktické možnosti výuky regionální geografie Jižní Ameriky. Plzeň, 2008. diplomová práce. Západočeská univerzita, Fakulta pedagogická. Vedoucí práce Marie Novotná.
Hájek, Jan. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. 2., přeprac. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2003. 116 s. ISBN 80-7082-988-5.
Novotná, Marie, Čechurová, Monika a Bouda, Jakub. Geografické informační systémy ve školách. Plzeň: Aleš Čeněk, 2012. 154 s. ISBN 978-80-7380-385-8.
Wernecke, Josie. The KML Handbook: geographic visualization for the Web. Upper Saddle River: Addison-Wesley, ?2009. 339 s. ISBN 978-0-321-52559-8.
Unwin, David J., ed. et al. Teaching geographic information science and technology in higher education. 1st pub. Chichester: Wiley-Blackwell, 2012. xviii, 478 s. ISBN 978-0-470-74856-5.
Netopil, Rostislav aj. Fyzická geografie I: Celost. vysokošk. učebnice pro pedagog. a přírodověd. fakulty. 1. vyd. Praha: SPN, 1984. 272 s. Učebnice pro vys. školy.
Tola, José. Fyzická geografie. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2005. 96 s. ISBN 80-253-0081-1.
Tomková, Anna, Kašová, Jitka a Dvořáková, Markéta. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 173 s. ISBN 978-80-7367-527-1.