Tématem této práce je britská organizace British Broadcasting Corporation (BBC) a její vzdělávací a kulturní role, především ve Spojeném království.
První část práce stručně představuje historii BBC a události, které pomáhaly tuto korporaci formovat do současné podoby. Druhá část je pak věnována kanálům a službám BBC, jejich pravomocem, závazkům a jejich profilům. Ve třetí kapitole jsou porovnávány programy vysílání vybraných televizních a radiových kanálů BBC s programy komerčních konkurenčních stanic. Čtvrtá část představuje další kulturní a vzdělávací přínosy korporace společnosti. V poslední části jsou původní hypotézy a otázky potvrzeny nebo vyvráceny a zodpovězeny.
Annotation in English
The topic of this thesis is the British Broadcasting Corporation (BBC) and its educational and cultural role, mainly in the United Kingdom.
The first part of the thesis briefly introduces BBC's history and the events that helped to shape the Corporation into its current form. The second part is then dedicated to BBC's channels and services, their remits, bonds and their profiles. In the third chapter the broadcast schedules of chosen BBC television and radio stations are compared with those of commercial competition services. The fourth part presents other cultural and educational contributions of the Corporation to the society. In the last part, the initial hypotheses and questions are confirmed or denied and answered.
Keywords
British Broadcasting Corporation, BBC, britská média, rozhlasové vysílání, televizní vysílání
Keywords in English
British Broadcasting Corporation, BBC, British media, radio broadcast, television broadcast
Length of the covering note
65 s. (77 958 znaků)
Language
AN
Annotation
Tématem této práce je britská organizace British Broadcasting Corporation (BBC) a její vzdělávací a kulturní role, především ve Spojeném království.
První část práce stručně představuje historii BBC a události, které pomáhaly tuto korporaci formovat do současné podoby. Druhá část je pak věnována kanálům a službám BBC, jejich pravomocem, závazkům a jejich profilům. Ve třetí kapitole jsou porovnávány programy vysílání vybraných televizních a radiových kanálů BBC s programy komerčních konkurenčních stanic. Čtvrtá část představuje další kulturní a vzdělávací přínosy korporace společnosti. V poslední části jsou původní hypotézy a otázky potvrzeny nebo vyvráceny a zodpovězeny.
Annotation in English
The topic of this thesis is the British Broadcasting Corporation (BBC) and its educational and cultural role, mainly in the United Kingdom.
The first part of the thesis briefly introduces BBC's history and the events that helped to shape the Corporation into its current form. The second part is then dedicated to BBC's channels and services, their remits, bonds and their profiles. In the third chapter the broadcast schedules of chosen BBC television and radio stations are compared with those of commercial competition services. The fourth part presents other cultural and educational contributions of the Corporation to the society. In the last part, the initial hypotheses and questions are confirmed or denied and answered.
Keywords
British Broadcasting Corporation, BBC, britská média, rozhlasové vysílání, televizní vysílání
Keywords in English
British Broadcasting Corporation, BBC, British media, radio broadcast, television broadcast
Research Plan
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce podle projektu schváleného Oborovou radou studia.
Research Plan
Zpracování materiálu a vypracování bakalářské práce podle projektu schváleného Oborovou radou studia.
Recommended resources
BBC (2013). About the BBC (http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/, 26.3.2013).
BBC (1998). BBC English Magazine - The Magazine for Learning English (London: BBC World Service).
Biagi, Shirley (2005). Media/Impact : an introduction to mass media (Belmont: Thomson/Wadsworth).
Boyd-Barrett, Oliver - Newbold, Chris (1995). Approaches to media : a reader (London: Arnold).
Burton, Graeme - Jirák, Jan ed. (2001). Úvod do studia médií (Brno: Barrister & Principal).
Fiske, John (1987). Television culture (London: Routledge).
Hanson, Ralph E. (2008). Mass communication : living in a media world (Washington: CQ Press).
Hartley, John (2004). Communication, cultural and media studies : the key concepts (London: Routledge).
Kraus, Jiří (2008). Jazyk v proměnách komunikačních médií (Praha: Karolinum).
Musil, Josef (2003). Elektronická média v informační společnosti (Praha: Votobia).
Recommended resources
BBC (2013). About the BBC (http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/, 26.3.2013).
BBC (1998). BBC English Magazine - The Magazine for Learning English (London: BBC World Service).
Biagi, Shirley (2005). Media/Impact : an introduction to mass media (Belmont: Thomson/Wadsworth).
Boyd-Barrett, Oliver - Newbold, Chris (1995). Approaches to media : a reader (London: Arnold).
Burton, Graeme - Jirák, Jan ed. (2001). Úvod do studia médií (Brno: Barrister & Principal).
Fiske, John (1987). Television culture (London: Routledge).
Hanson, Ralph E. (2008). Mass communication : living in a media world (Washington: CQ Press).
Hartley, John (2004). Communication, cultural and media studies : the key concepts (London: Routledge).
Kraus, Jiří (2008). Jazyk v proměnách komunikačních médií (Praha: Karolinum).
Musil, Josef (2003). Elektronická média v informační společnosti (Praha: Votobia).