Tématem předkládané diplomové práce je přechod z nedemokratického režimu do demokracii v Československu na přelomu 80. a 90. let minulého století. V průběhu půlstoletí od převzetí moci komunistickou stranou následovalo několik typů komunistického režimu v Československu. Každý tento režim má i svůj charakter a ten je zcela zásadní ve chvíli, kdy je odstraňován a dochází tak k přechodu například k demokracii.
V této diplomové práci provedu analýzu režimů a přechodů, jejich klasifikaci a charakteristické rysy. Tato analýza je důležitá pro následné srovnání vývoje komunistického režimu a poté i typu přechodu k demokracii na základě vybraných typologií.
Analýza přechodu k demokracii v Československu však není mým jediným cílem v předkládané práci. Vzhledem k tomu, že studuji učitelský obor pro střední školy, považuji za důležité zjistit, zda se téma přechodu k demokracii v Československu i s jeho momentem zlomu v podobě "sametové revoluce" vyučuje. A pokud ano, jakým způsobem je žákům téma předkládáno. S přechodem od jednoho režimu k druhému samozřejmě, jak jsem již zmínila, souvisí i typ a povaha odstraňovaného režimu. Právě z toho důvodu chci zjistit, jaký prostor je věnován též typům režimu.
Anotace v angličtině
The theme of this thesis is the transition from non-democratic regimes to democracy in Czechoslovakia in the 80s and 90s. During the half-century since the seizure of power by the Communist Party followed several types communist regime in Czechoslovakia. Each function has its own character and it is absolutely crucial when it is removed, thus promoting the transition to democracy, for example.
In this thesis, I will analyze regimes and transitions, their classification and characteristics. This analysis is important for subsequent comparison of the development of the communist regime and then the type of transition to democracy on the basis of selected typologies.
Analysis of the transition to democracy in Czechoslovakia is not my only goal in the present work. Given the scope for studying teaching high school, I consider it important to determine whether the subject of the transition to democracy in Czechoslovakia with its torque peak of a "velvet revolution" teaches. And if so, how is the topic presented to pupils. With the transition from one regime to another, of course, as I already mentioned, it is related to the type and nature of the regime being removed. Precisely for this reason I want to see what space is also dedicated mode type.
Klíčová slova
sametová revoluce, typy režimů, přechod k demokracii, , totalita, komunistická strana, disent, reforma, sjednaný přechod, základy společenských věd, rámcový vzdělávací program, dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
Velvet Revolution, the types of regimes, transition to democracy, totalitarianism, the Communist Party, dissent, reform, negotiated transition, social sciences, educational program, survey
Rozsah průvodní práce
80 s. (118 570 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem předkládané diplomové práce je přechod z nedemokratického režimu do demokracii v Československu na přelomu 80. a 90. let minulého století. V průběhu půlstoletí od převzetí moci komunistickou stranou následovalo několik typů komunistického režimu v Československu. Každý tento režim má i svůj charakter a ten je zcela zásadní ve chvíli, kdy je odstraňován a dochází tak k přechodu například k demokracii.
V této diplomové práci provedu analýzu režimů a přechodů, jejich klasifikaci a charakteristické rysy. Tato analýza je důležitá pro následné srovnání vývoje komunistického režimu a poté i typu přechodu k demokracii na základě vybraných typologií.
Analýza přechodu k demokracii v Československu však není mým jediným cílem v předkládané práci. Vzhledem k tomu, že studuji učitelský obor pro střední školy, považuji za důležité zjistit, zda se téma přechodu k demokracii v Československu i s jeho momentem zlomu v podobě "sametové revoluce" vyučuje. A pokud ano, jakým způsobem je žákům téma předkládáno. S přechodem od jednoho režimu k druhému samozřejmě, jak jsem již zmínila, souvisí i typ a povaha odstraňovaného režimu. Právě z toho důvodu chci zjistit, jaký prostor je věnován též typům režimu.
Anotace v angličtině
The theme of this thesis is the transition from non-democratic regimes to democracy in Czechoslovakia in the 80s and 90s. During the half-century since the seizure of power by the Communist Party followed several types communist regime in Czechoslovakia. Each function has its own character and it is absolutely crucial when it is removed, thus promoting the transition to democracy, for example.
In this thesis, I will analyze regimes and transitions, their classification and characteristics. This analysis is important for subsequent comparison of the development of the communist regime and then the type of transition to democracy on the basis of selected typologies.
Analysis of the transition to democracy in Czechoslovakia is not my only goal in the present work. Given the scope for studying teaching high school, I consider it important to determine whether the subject of the transition to democracy in Czechoslovakia with its torque peak of a "velvet revolution" teaches. And if so, how is the topic presented to pupils. With the transition from one regime to another, of course, as I already mentioned, it is related to the type and nature of the regime being removed. Precisely for this reason I want to see what space is also dedicated mode type.
Klíčová slova
sametová revoluce, typy režimů, přechod k demokracii, , totalita, komunistická strana, disent, reforma, sjednaný přechod, základy společenských věd, rámcový vzdělávací program, dotazníkové šetření
Klíčová slova v angličtině
Velvet Revolution, the types of regimes, transition to democracy, totalitarianism, the Communist Party, dissent, reform, negotiated transition, social sciences, educational program, survey
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování diplomové práce podle projektu schváleného Oborovou radou studia.
Zásady pro vypracování
Zpracování materiálu a vypracování diplomové práce podle projektu schváleného Oborovou radou studia.
Seznam doporučené literatury
1) Hanzel, V. Zrychlený tep dějin. Nakladatelství OK centrum. Praha, 1991.
2) Mandler, E. Dvě desetiletí před listopadem 89. Nakladatelství Maxdorf. Praha, 1993.
3) Suk, J., Cuhra, J., Koudelka, F. Chronologie zániku komunistického režimu v Československu 1985-1990. Ústav pro soudobé dějiny AV ČR. Praha, 1999.
4) Dvořáková, V., Kunc, J. O přechodech k demokracii. Sociologické nakladatelství. Praha, 1994.
5) Ash, T.,G. Rok zázraků ´89. Praha, 1991.
6) Brokl, L. Problémy přechodu k pluralitní demokracii. In: Sociologický časopis, č. 4, s. 249-261.
7) Kopeček, L. Sociálně politické podmínky demokracie. In: Hloušek, V., Kopeček, L. (eds.): Demokracie. Teorie, modely, osobnosti, podmínky, nepřátelé a perspektivy demokracie. Brno, 2003a, s. 109-148.
8) Vodička, K. K příčinám zhroucení komunistického systému. In: Vodička, K., Cabada, L.: Politický systém České republiky. Praha, 2003, s. 103-114.
9) Shepherd, R., H., E. Czechoslovakia The Velvet Revolution and Beyond. New York, NY: St. Martin´s Press, Inc. 2000.
10) Glenn, J., K. Competing Challengers and Contested Outcomes to State Breakdown: The Velvet Revolution in Czechoslovakia September 1999. Social Forces. 78:187-211. Retrieved March 11, 2009.
Seznam doporučené literatury
1) Hanzel, V. Zrychlený tep dějin. Nakladatelství OK centrum. Praha, 1991.
2) Mandler, E. Dvě desetiletí před listopadem 89. Nakladatelství Maxdorf. Praha, 1993.
3) Suk, J., Cuhra, J., Koudelka, F. Chronologie zániku komunistického režimu v Československu 1985-1990. Ústav pro soudobé dějiny AV ČR. Praha, 1999.
4) Dvořáková, V., Kunc, J. O přechodech k demokracii. Sociologické nakladatelství. Praha, 1994.
5) Ash, T.,G. Rok zázraků ´89. Praha, 1991.
6) Brokl, L. Problémy přechodu k pluralitní demokracii. In: Sociologický časopis, č. 4, s. 249-261.
7) Kopeček, L. Sociálně politické podmínky demokracie. In: Hloušek, V., Kopeček, L. (eds.): Demokracie. Teorie, modely, osobnosti, podmínky, nepřátelé a perspektivy demokracie. Brno, 2003a, s. 109-148.
8) Vodička, K. K příčinám zhroucení komunistického systému. In: Vodička, K., Cabada, L.: Politický systém České republiky. Praha, 2003, s. 103-114.
9) Shepherd, R., H., E. Czechoslovakia The Velvet Revolution and Beyond. New York, NY: St. Martin´s Press, Inc. 2000.
10) Glenn, J., K. Competing Challengers and Contested Outcomes to State Breakdown: The Velvet Revolution in Czechoslovakia September 1999. Social Forces. 78:187-211. Retrieved March 11, 2009.