Tato bakalářská práce zkoumá konkurenci modálních sloves moci/mohl a jejich opisné formy být schopen. Cílem práce je provést výzkum těchto modálních sloves, které vyjadřují jistotní a dispoziční modalitu.
Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá studiem odborné literatury týkající se sloves a jejich gramatických kategorií. Největší část je věnována popisu modality a jejich jednotlivých druhů. Modální slovesa can, could a to be able to jsou popsána podle druhů významů modality a jejich jednotlivých významů, konkrétně možnosti (possibility), schopnosti (ability) a dovolení (permission). V jednotlivých kapitolách jsou tyto významy popsány a ilustrovány na jednotlivých příkladech. V závěru teoretické části práce popisuje rozdíly a podobnosti slovesa can a may, protože se jejich významy mohou v některých situacích překrývat.
Vlastní analýza výskytu modálních sloves can, could a jeho opisných forem to be able to byla popsána na základě excerptů, které byly vybrány náhodně a metod, kterými byly zkoumány. V analýze byly objasněny všechny dostupné poznatky uvedených modálních sloves. Výskyt modálních sloves podle jejich individuálních významů možnosti, schopnosti a dovolení byly zkoumány na 156 příkladech. Výsledkem zkoumání sloves can a could se došlo k závěru, že se vyskytují ve všech třech významech a jsou obsaženy jak v modalitě jistotní, tak i dispoziční. Opisná forma to be able to se vyskytuje pouze s významem schopnosti a je spojena pouze s modalitou dispoziční.
V poslední části bakalářské práce byly shrnuty všechny výsledky analýzy, které se týkaly četnosti výskytu jednotlivých modálních sloves, v závislosti na jistotní a dispoziční modalitě. Modální slovesa can, could a opisná forma to be able to se vyskytuje v 38 příkladech v závislosti na jistotní modalitě a 118 příkladů je závislých na dispoziční modalitě. Závěry byly vyvozeny na základě prostudované odborné literatury a následovně provedené analýzy
Anotace v angličtině
This thesis examines the competition of the modal verb can/could and its periphrastic form to be able to. The aim is to carry out research of these modal verbs that express epistemic and deontic modality.
The work is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part deals with modality and types of modality. Modal verbs can, could and to be able to are described according to the sense of modality and their individual meanings, possibility, ability and permission.
In the analysis all practical knowledge of occurrence of modal verbs can, could and to be able to were clarified according to their individual meanings possibility, ability and permission of 156 examples.
The last chapter summarizes all the results of the analysis, which concerned the occurrence of modal verbs can/could and to be able to in their individual meanings and types of modality and then the frequency of modal verbs, depending on the epistemic and deontic modality.
Klíčová slova
modální slovesa, modalita, jistotní modalita, dispoziční modalita, moci, mohl, být schopen
Klíčová slova v angličtině
modal verbs, modality, epistemic modality, deontic modality, can, could, to be able to
Rozsah průvodní práce
38 s. (67 800)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce zkoumá konkurenci modálních sloves moci/mohl a jejich opisné formy být schopen. Cílem práce je provést výzkum těchto modálních sloves, které vyjadřují jistotní a dispoziční modalitu.
Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá studiem odborné literatury týkající se sloves a jejich gramatických kategorií. Největší část je věnována popisu modality a jejich jednotlivých druhů. Modální slovesa can, could a to be able to jsou popsána podle druhů významů modality a jejich jednotlivých významů, konkrétně možnosti (possibility), schopnosti (ability) a dovolení (permission). V jednotlivých kapitolách jsou tyto významy popsány a ilustrovány na jednotlivých příkladech. V závěru teoretické části práce popisuje rozdíly a podobnosti slovesa can a may, protože se jejich významy mohou v některých situacích překrývat.
Vlastní analýza výskytu modálních sloves can, could a jeho opisných forem to be able to byla popsána na základě excerptů, které byly vybrány náhodně a metod, kterými byly zkoumány. V analýze byly objasněny všechny dostupné poznatky uvedených modálních sloves. Výskyt modálních sloves podle jejich individuálních významů možnosti, schopnosti a dovolení byly zkoumány na 156 příkladech. Výsledkem zkoumání sloves can a could se došlo k závěru, že se vyskytují ve všech třech významech a jsou obsaženy jak v modalitě jistotní, tak i dispoziční. Opisná forma to be able to se vyskytuje pouze s významem schopnosti a je spojena pouze s modalitou dispoziční.
V poslední části bakalářské práce byly shrnuty všechny výsledky analýzy, které se týkaly četnosti výskytu jednotlivých modálních sloves, v závislosti na jistotní a dispoziční modalitě. Modální slovesa can, could a opisná forma to be able to se vyskytuje v 38 příkladech v závislosti na jistotní modalitě a 118 příkladů je závislých na dispoziční modalitě. Závěry byly vyvozeny na základě prostudované odborné literatury a následovně provedené analýzy
Anotace v angličtině
This thesis examines the competition of the modal verb can/could and its periphrastic form to be able to. The aim is to carry out research of these modal verbs that express epistemic and deontic modality.
The work is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part deals with modality and types of modality. Modal verbs can, could and to be able to are described according to the sense of modality and their individual meanings, possibility, ability and permission.
In the analysis all practical knowledge of occurrence of modal verbs can, could and to be able to were clarified according to their individual meanings possibility, ability and permission of 156 examples.
The last chapter summarizes all the results of the analysis, which concerned the occurrence of modal verbs can/could and to be able to in their individual meanings and types of modality and then the frequency of modal verbs, depending on the epistemic and deontic modality.
Klíčová slova
modální slovesa, modalita, jistotní modalita, dispoziční modalita, moci, mohl, být schopen
Klíčová slova v angličtině
modal verbs, modality, epistemic modality, deontic modality, can, could, to be able to
Zásady pro vypracování
In my work I want to aim at modal verbs can/ could and its periphrastic form to be able to.
I am going to devote general using of modal verbs and their classification. .
I am going to research a structure of can/could, be able to in positive and negative forms (their differs from the case with may/might), questions, present, future, past and perfect forms. Using be able to instead of can and could, to-infinitive, an ?ing form, past, perfect tense and future tense with will.
I am going to describe levels of probability and perform specific functions: expression of ability, permission, possibility, request and polite request, condition, suggestion in positive, negative sentences and question and their word order. I am going to explain using can with verbs of perception.
I want to do a survey at a high school to research students´ knowledge of using can, could and be able to.
Zásady pro vypracování
In my work I want to aim at modal verbs can/ could and its periphrastic form to be able to.
I am going to devote general using of modal verbs and their classification. .
I am going to research a structure of can/could, be able to in positive and negative forms (their differs from the case with may/might), questions, present, future, past and perfect forms. Using be able to instead of can and could, to-infinitive, an ?ing form, past, perfect tense and future tense with will.
I am going to describe levels of probability and perform specific functions: expression of ability, permission, possibility, request and polite request, condition, suggestion in positive, negative sentences and question and their word order. I am going to explain using can with verbs of perception.
I want to do a survey at a high school to research students´ knowledge of using can, could and be able to.
Seznam doporučené literatury
Greenbaum, S. The Oxford Reference Grammar; Oxford University Press, 2000.
Eastwood, J. Oxford Guide to English Grammar, 3thth ed.; Oxford University Press, 2002.
Murphy, R. English Grammar In Use, 3th ed.; Cambridge University Press, 2004.
Hewings, M. Advanced Grammar in Use; Cambridge University Press, 1999.
Libuše, D. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny; Academia, 2006.
PALMER, F.R.: Modality and the English Modals. Longman 1979
Manczak-Wohlfeld,A., Nizegorodcew,A., Willim,E. Praktická anglická gramatika; Nakladatelství Akademie věd České republiky 1999