Tato bakalářská práce se zaměřuje na reprezentaci obrazu maskulinity a diskurzu s ním spojeným, a to v seriálu "Mužství" časopisu Reflex. Cílem práce je odhalit poselství, které články o proměňující se podobě maskulinity a šířícím se diskurzu krize čtenáři předávají. Tato práce tedy směřuje ke snaze analyzovat, jakým způsobem autoři seriálu článků konstruují maskulinitu, jak představují samotné muže, a to zejména pak ve vztahu k femininitě. Dále bylo hlavním záměrem ukázat, jaké oblasti jsou zobrazovány jako ty, jež dnešní muže především ohrožují, což zároveň konotuje myšlenku krize. Práce využívá metody sémiotické analýzy a konceptu otevřeného a uzavřeného textu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the representation of the image of masculinity as well as on the discourse associated with it in the Reflex magazine's articles about masculinity. The main objective is to reveal the message conveyed by the articles about the changing form of masculinity and spreading the discourse of crisis to readers. Therefore, the thesis' aim is to analyze how the authors of articles construct the masculinity and how they depict today's men, especially in relation to the feminine position. Furthermore, another aim of the thesis is to define the areas which are primarily seen as a thread to the today's men, and consequently which generate the idea of the crisis of masculinity. This thesis uses the method of semiotic analysis and the concept of open and closed text.
masculinity, hegemonic masculinity, plurality of masculinities, discourse of crisis in masculinity, media, Reflex magazine
Rozsah průvodní práce
72 s.(126 003 znaků),13 s. př.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na reprezentaci obrazu maskulinity a diskurzu s ním spojeným, a to v seriálu "Mužství" časopisu Reflex. Cílem práce je odhalit poselství, které články o proměňující se podobě maskulinity a šířícím se diskurzu krize čtenáři předávají. Tato práce tedy směřuje ke snaze analyzovat, jakým způsobem autoři seriálu článků konstruují maskulinitu, jak představují samotné muže, a to zejména pak ve vztahu k femininitě. Dále bylo hlavním záměrem ukázat, jaké oblasti jsou zobrazovány jako ty, jež dnešní muže především ohrožují, což zároveň konotuje myšlenku krize. Práce využívá metody sémiotické analýzy a konceptu otevřeného a uzavřeného textu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the representation of the image of masculinity as well as on the discourse associated with it in the Reflex magazine's articles about masculinity. The main objective is to reveal the message conveyed by the articles about the changing form of masculinity and spreading the discourse of crisis to readers. Therefore, the thesis' aim is to analyze how the authors of articles construct the masculinity and how they depict today's men, especially in relation to the feminine position. Furthermore, another aim of the thesis is to define the areas which are primarily seen as a thread to the today's men, and consequently which generate the idea of the crisis of masculinity. This thesis uses the method of semiotic analysis and the concept of open and closed text.
masculinity, hegemonic masculinity, plurality of masculinities, discourse of crisis in masculinity, media, Reflex magazine
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je reprezentace krize mužství v českém prostředí, a to v sérii článků časopisu Reflex o krizi maskulinity. Teoretickým východiskem práce je vymezení konceptu hegemonní maskulinity a dalších typů maskulinit, jež se v průběhu doby proměňují. Cílem práce je odhalit poselství, které články o krizi maskulinity čtenáři předávají. Metoda kvalitativní sémantické analýzy, z níž práce vychází, umožňuje odhalit významy skryté nejen v samotném textu, ale i fotografiích. K interpretaci článků a jazyka, kterým je text tvořen, je dále použita metoda diskurzivní analýzy. Práce také využívá konceptu otevřeného a uzavřeného textu, jehož jedním z rysů je princip preferovaného čtení. Práce sleduje, jakým způsobem jsou v textech konstruovány obrazy maskulinity a zda daný text dokáže čtenáře aktivovat v přemýšlení o krizi maskulinity, tedy nabízí vícero alternativních výrazů na místo jednoho jediného, či zda poskytuje pouze jeden význam, který je vydáván za skutečný a opravdový. První kompletní verze práce bude vedoucí předložena nejpozději do 31. 3. 2014.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je reprezentace krize mužství v českém prostředí, a to v sérii článků časopisu Reflex o krizi maskulinity. Teoretickým východiskem práce je vymezení konceptu hegemonní maskulinity a dalších typů maskulinit, jež se v průběhu doby proměňují. Cílem práce je odhalit poselství, které články o krizi maskulinity čtenáři předávají. Metoda kvalitativní sémantické analýzy, z níž práce vychází, umožňuje odhalit významy skryté nejen v samotném textu, ale i fotografiích. K interpretaci článků a jazyka, kterým je text tvořen, je dále použita metoda diskurzivní analýzy. Práce také využívá konceptu otevřeného a uzavřeného textu, jehož jedním z rysů je princip preferovaného čtení. Práce sleduje, jakým způsobem jsou v textech konstruovány obrazy maskulinity a zda daný text dokáže čtenáře aktivovat v přemýšlení o krizi maskulinity, tedy nabízí vícero alternativních výrazů na místo jednoho jediného, či zda poskytuje pouze jeden význam, který je vydáván za skutečný a opravdový. První kompletní verze práce bude vedoucí předložena nejpozději do 31. 3. 2014.
Seznam doporučené literatury
1) Badinter, Elizabeth. 2005. XY. O mužské identitě. Praha: Paseka.
2) Connell, Bob. 2002. "Hegemonic maskulinity." Pp. 60-63 in Stevi Jackson, Sue Scott (eds.). Gender: A sociological reader. New York: Routlege.
3) Mac an Ghaill, Máirtín. 2007. Gender, culture and society: contemporary femininities and masculinities. New York: Palgrave Macmillan.
4) Morgan, David. 2006. "The crisis of masculinity." Pp. 109-123 in Mary Evans, Judith Lorber, Kathy Davis (eds): Handbook of gender and women's studies. London: SAGE.
5) Řeháčková, Dana. 2006. "Konstruování maskulinity v časopisech životního stylu pro muže." Sociologický časopis 42 (2): 291-306.
6) Zábrodská, Kateřina. 2009. Variace na gender. Praha: Academia.
Seznam doporučené literatury
1) Badinter, Elizabeth. 2005. XY. O mužské identitě. Praha: Paseka.
2) Connell, Bob. 2002. "Hegemonic maskulinity." Pp. 60-63 in Stevi Jackson, Sue Scott (eds.). Gender: A sociological reader. New York: Routlege.
3) Mac an Ghaill, Máirtín. 2007. Gender, culture and society: contemporary femininities and masculinities. New York: Palgrave Macmillan.
4) Morgan, David. 2006. "The crisis of masculinity." Pp. 109-123 in Mary Evans, Judith Lorber, Kathy Davis (eds): Handbook of gender and women's studies. London: SAGE.
5) Řeháčková, Dana. 2006. "Konstruování maskulinity v časopisech životního stylu pro muže." Sociologický časopis 42 (2): 291-306.
6) Zábrodská, Kateřina. 2009. Variace na gender. Praha: Academia.