Tato bakalářská práce zachycuje poslechovou činnost se skladbou B. Smetany Vltava
u předškolních dětí. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá hudebními činnostmi v mateřské škole z hlediska poslechu, stručně pojednává o životě Bedřicha Smetany a jeho tvorbě cyklu Má vlast. Také charakterizuje dvě mateřské školy, kde se experiment uskutečnil.
Praktická část této práce popisuje experiment v oblasti poslechu na MŠ. Ten se uskutečnil na dvou pracovištích za účasti 52 dětí. Pro jeho realizaci vzniklo 10 námětů k poslechovým činnostem, v jejichž centru stála skladby B. Smetany Vltava. Cílem experimentu bylo zjistit, zda lze využít tento materiál i v poslechových činnostech dětí předškolního věku. Experiment potvrdil, že Smetanova Vltava se může při dobré motivaci stát jejich součástí.
Anotace v angličtině
This bachelor's work captures the listening activity with Bedřich Smetana's composition "Vltava", with preschool children. The work is divided into two parts. The theoretical part deals with musical activities in kindergarten in terms of listening, briefly discusses the life of Bedřich Smetana and his work on cycle "Má vlast". It also characterizes two kindergartens, where the experiment took place.
The practical part of this work describes an experiment with listening in a kindergarten. It took place at two facilities with the participation of 52 children. Ten suggestions for listening activities, in whose center stood a Bedřich Smetana's track "Vltava", were created for its implementation. The aim of the experiment was to find out whether you can use this material in listening activities for preschool children. The experiment confirmed that Smetana's "Vltava" may, with a good motivation, become part of them.
Klíčová slova
Poslechové činnosti, Vltava, experiment, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Listening activities, Vltava, experiment, nursery school
Rozsah průvodní práce
66 s. ( 90 865 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce zachycuje poslechovou činnost se skladbou B. Smetany Vltava
u předškolních dětí. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá hudebními činnostmi v mateřské škole z hlediska poslechu, stručně pojednává o životě Bedřicha Smetany a jeho tvorbě cyklu Má vlast. Také charakterizuje dvě mateřské školy, kde se experiment uskutečnil.
Praktická část této práce popisuje experiment v oblasti poslechu na MŠ. Ten se uskutečnil na dvou pracovištích za účasti 52 dětí. Pro jeho realizaci vzniklo 10 námětů k poslechovým činnostem, v jejichž centru stála skladby B. Smetany Vltava. Cílem experimentu bylo zjistit, zda lze využít tento materiál i v poslechových činnostech dětí předškolního věku. Experiment potvrdil, že Smetanova Vltava se může při dobré motivaci stát jejich součástí.
Anotace v angličtině
This bachelor's work captures the listening activity with Bedřich Smetana's composition "Vltava", with preschool children. The work is divided into two parts. The theoretical part deals with musical activities in kindergarten in terms of listening, briefly discusses the life of Bedřich Smetana and his work on cycle "Má vlast". It also characterizes two kindergartens, where the experiment took place.
The practical part of this work describes an experiment with listening in a kindergarten. It took place at two facilities with the participation of 52 children. Ten suggestions for listening activities, in whose center stood a Bedřich Smetana's track "Vltava", were created for its implementation. The aim of the experiment was to find out whether you can use this material in listening activities for preschool children. The experiment confirmed that Smetana's "Vltava" may, with a good motivation, become part of them.
Klíčová slova
Poslechové činnosti, Vltava, experiment, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Listening activities, Vltava, experiment, nursery school
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a prostudování literatury k tématu
2. Poslechové činnosti v MŠ
3. Vltava v okolnosti vzniku, charakteristika díla
4. Vltava v poslechu na MŠ (aktivní práce se 3 třídami, hypotézy, realizace, porovnání výsledků)
5. Vyhodnocení
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění a prostudování literatury k tématu
2. Poslechové činnosti v MŠ
3. Vltava v okolnosti vzniku, charakteristika díla
4. Vltava v poslechu na MŠ (aktivní práce se 3 třídami, hypotézy, realizace, porovnání výsledků)
5. Vyhodnocení
Seznam doporučené literatury
BUDÍK, Jan, Zdeněk NOUZA, Ivan POLEDŇÁK, MIHULE a Antonín MATZNER. Poslechové skladby pro 6. až 9. ročník základních devítiletých škol. Praha: Supraphon, 1997.
D' ANDREA, Floriana. Rozvoj hudebního vnímání a vyjadřování. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.
HOLZKNECHT, Václav. Bedřich Smetana: život a dílo. Praha: Panton, 1984.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti předškolním vzdělávání. Praha 8: RAABE, 2006. ISBN 802-86307-26-3.
OČADLÍK, Mirko. Svět orchestru 2. díl. Praha: Orbis, 1946.
SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Praha: Supraphon, 1974.
ZEZULA, Jiří, Olga JANOVSKÁ, Libuše KURKOVÁ a Jan BUDÍK. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n.p., 1987. ISBN 14-542-87.
Seznam doporučené literatury
BUDÍK, Jan, Zdeněk NOUZA, Ivan POLEDŇÁK, MIHULE a Antonín MATZNER. Poslechové skladby pro 6. až 9. ročník základních devítiletých škol. Praha: Supraphon, 1997.
D' ANDREA, Floriana. Rozvoj hudebního vnímání a vyjadřování. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.
HOLZKNECHT, Václav. Bedřich Smetana: život a dílo. Praha: Panton, 1984.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti předškolním vzdělávání. Praha 8: RAABE, 2006. ISBN 802-86307-26-3.
OČADLÍK, Mirko. Svět orchestru 2. díl. Praha: Orbis, 1946.
SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Praha: Supraphon, 1974.
ZEZULA, Jiří, Olga JANOVSKÁ, Libuše KURKOVÁ a Jan BUDÍK. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n.p., 1987. ISBN 14-542-87.