Bakalářská práce je zaměřena na kresebném projevu dětí a souvislosti kresby s rodinným prostředím dítěte. Teoretická část se zabývá kresbou a jejími prvky, dále pak teorií vývoje dětské kresby z hlediska věku dítěte a dalšími psychologickými aspekty projevující se v kresbě. Praktická část na základě kreseb od dětí zkoumá spojitost mezi rodinným prostředím a kresbou "začarované rodiny", kde je rodina vyobrazena jako zvířata. Analyzuji kresby dětí žijících v rodinách, v pěstounské péči a v zařízení pro okamžitou pomoc.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on drawing expression of children and related artwork with the family environment of the child. The theoretical part deals with drawing and its elements, then the theory of the development of children's drawings in terms of the age of the child and other psychological aspects manifested in the artwork. The practical part is based on drawings from children and examines the link between family environment and drawing "the enchanted family", where the family is portrayed as animals. It analyzed the drawings of children living in families, foster care and institution for immediate help.
Klíčová slova
dětská kresba, kresba rodiny, specifikace kresebného projevu, vývoj kresby dle vývoje dítěte, diagnostika, rodinné prostředí dítěte
Klíčová slova v angličtině
children's artwork, drawing of family, specification of child drawing, child developments and drawings, diagnosis, the child's family environment
Rozsah průvodní práce
154 s. (177 997 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na kresebném projevu dětí a souvislosti kresby s rodinným prostředím dítěte. Teoretická část se zabývá kresbou a jejími prvky, dále pak teorií vývoje dětské kresby z hlediska věku dítěte a dalšími psychologickými aspekty projevující se v kresbě. Praktická část na základě kreseb od dětí zkoumá spojitost mezi rodinným prostředím a kresbou "začarované rodiny", kde je rodina vyobrazena jako zvířata. Analyzuji kresby dětí žijících v rodinách, v pěstounské péči a v zařízení pro okamžitou pomoc.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on drawing expression of children and related artwork with the family environment of the child. The theoretical part deals with drawing and its elements, then the theory of the development of children's drawings in terms of the age of the child and other psychological aspects manifested in the artwork. The practical part is based on drawings from children and examines the link between family environment and drawing "the enchanted family", where the family is portrayed as animals. It analyzed the drawings of children living in families, foster care and institution for immediate help.
Klíčová slova
dětská kresba, kresba rodiny, specifikace kresebného projevu, vývoj kresby dle vývoje dítěte, diagnostika, rodinné prostředí dítěte
Klíčová slova v angličtině
children's artwork, drawing of family, specification of child drawing, child developments and drawings, diagnosis, the child's family environment
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury zaměřené na oblast diagnostiky ve speciální pedagogice, sociokulturní a socioekonomickou oblast dítěte, kresbu a malbu
Popis a kategorizace základních pojmů
Definování výzkumného problému a formulace hypotéz
Příprava testové baterie pro analýzu výtvarných děl
Příprava vzorku probandů
Výzkumné šetření
Analytická činnost a vyhodnocení výsledků
Interpretace a závěr
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury zaměřené na oblast diagnostiky ve speciální pedagogice, sociokulturní a socioekonomickou oblast dítěte, kresbu a malbu
Popis a kategorizace základních pojmů
Definování výzkumného problému a formulace hypotéz
Příprava testové baterie pro analýzu výtvarných děl
Příprava vzorku probandů
Výzkumné šetření
Analytická činnost a vyhodnocení výsledků
Interpretace a závěr
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání: Dětská kresba z pohledu psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071784494.
SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071785458.
VÁGNEROVÁ, Marie, KLÉGROVÁ, Jarmila. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 88024615387.
ZÍKOVÁ, Tereza, JAKOUBEK, Marek a kol. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele střední školy. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 9788026100546.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 807178544X.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání: Dětská kresba z pohledu psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071784494.
SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071785458.
VÁGNEROVÁ, Marie, KLÉGROVÁ, Jarmila. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 88024615387.
ZÍKOVÁ, Tereza, JAKOUBEK, Marek a kol. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele střední školy. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 9788026100546.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 807178544X.