Fyzická atraktivita je velmi důležitá přednost při navazování sociálníhch vztahů. Tato bakalářská práce pojednává o atraktivitě jako o faktoru, který ovlivňuje první dojem při navazování sociálních vztahů. Práce se také věnuje vnímání atraktivity jako takové a popisuje vliv atraktivity na stereotypně přisuzované schopnosti a vlastnosti. Závěr práce obsauje vlastní výzkum, který zkoumal vztahy mezi atraktivitou a jednotlivými charakterovými vlastnostmi.
Annotation in English
Physical attractiveness is an important asset in establishing social relationships. The thesis discusses attractiveness as a factor affecting the first impression in establishing social relationships. Furthermore, it discusses perceptions of attractiveness and describes the role played by attractiveness in attributing stereotypical characteristics to individuals. The final part of the thesis presents original research which aimed to analyse the relation between attractiveness and individual personal qualities.
Keywords
Atraktivita, první dojem, percepce
Keywords in English
Attractivity, first impression, perception
Length of the covering note
68 s. (103.033)
Language
CZ
Annotation
Fyzická atraktivita je velmi důležitá přednost při navazování sociálníhch vztahů. Tato bakalářská práce pojednává o atraktivitě jako o faktoru, který ovlivňuje první dojem při navazování sociálních vztahů. Práce se také věnuje vnímání atraktivity jako takové a popisuje vliv atraktivity na stereotypně přisuzované schopnosti a vlastnosti. Závěr práce obsauje vlastní výzkum, který zkoumal vztahy mezi atraktivitou a jednotlivými charakterovými vlastnostmi.
Annotation in English
Physical attractiveness is an important asset in establishing social relationships. The thesis discusses attractiveness as a factor affecting the first impression in establishing social relationships. Furthermore, it discusses perceptions of attractiveness and describes the role played by attractiveness in attributing stereotypical characteristics to individuals. The final part of the thesis presents original research which aimed to analyse the relation between attractiveness and individual personal qualities.
Keywords
Atraktivita, první dojem, percepce
Keywords in English
Attractivity, first impression, perception
Research Plan
viz "Vyhláška děkana FF č. 2/2012 ze dne 27. srpna 2012 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek" Fenomén atraktivity je ze sociálního hlediska velmi důležitým jevem, jelikož nás ovlivňuje v tom, jak přistupujeme k dalším lidem, jak je hodnotíme na první pohled a to, jak s těmito lidmi nadále jednáme. Na první pohled se může zdát, že atraktivní jedinci mají ve společnosti mnoho výhod oproti jedincům neatraktivním, např. lukrativnější zaměstnání a vyšší platy, snadněji si hledají zaměstnání a mají i více sexuálních partnerů.
Vlastnosti, které přisuzujeme neznámému jedinci jen na základě vzhledu jeho tváře, jsou velmi ovlivněny atraktivitou daného jedince. Atraktivním jedincům jsou připisovány znaky společensky žádoucí, např. velmi dobrá komunikativnost, oblíbenost a jsou bráni jako velmi společenští atd. Samozřejmě, někdy jsou to jen stereotypy a předsudky, atraktivní lidé nemusí být vždy extroverti. Cílem práce bude zjistit, zda opravdu atraktivita ovlivňuje první dojem. Výzkumná část by se opírala o posuzování fotografií s různou mírou atraktivity (výběr bude zajištěn jinou skupinou posuzovatelů). Fotografie bude předkládána v krátkém časovém úseku. Dotazování bude zaměřeno na různé hodnotící aspekty.
Harmonogram:
Červen až září - vyhledávání a studium odborné literatury
Červen - nafocení výchozí sady fotografií
Září - výběr z nich podle atraktivity skupinou posuzovatelů
Říjen až prosinec - vlastní sběr dat (předkládání fotografií pokusným osobám)
Leden - zpracování a vyhodnocení dat
Únor až březen - sepsání práce
Research Plan
viz "Vyhláška děkana FF č. 2/2012 ze dne 27. srpna 2012 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek" Fenomén atraktivity je ze sociálního hlediska velmi důležitým jevem, jelikož nás ovlivňuje v tom, jak přistupujeme k dalším lidem, jak je hodnotíme na první pohled a to, jak s těmito lidmi nadále jednáme. Na první pohled se může zdát, že atraktivní jedinci mají ve společnosti mnoho výhod oproti jedincům neatraktivním, např. lukrativnější zaměstnání a vyšší platy, snadněji si hledají zaměstnání a mají i více sexuálních partnerů.
Vlastnosti, které přisuzujeme neznámému jedinci jen na základě vzhledu jeho tváře, jsou velmi ovlivněny atraktivitou daného jedince. Atraktivním jedincům jsou připisovány znaky společensky žádoucí, např. velmi dobrá komunikativnost, oblíbenost a jsou bráni jako velmi společenští atd. Samozřejmě, někdy jsou to jen stereotypy a předsudky, atraktivní lidé nemusí být vždy extroverti. Cílem práce bude zjistit, zda opravdu atraktivita ovlivňuje první dojem. Výzkumná část by se opírala o posuzování fotografií s různou mírou atraktivity (výběr bude zajištěn jinou skupinou posuzovatelů). Fotografie bude předkládána v krátkém časovém úseku. Dotazování bude zaměřeno na různé hodnotící aspekty.
Harmonogram:
Červen až září - vyhledávání a studium odborné literatury
Červen - nafocení výchozí sady fotografií
Září - výběr z nich podle atraktivity skupinou posuzovatelů
Říjen až prosinec - vlastní sběr dat (předkládání fotografií pokusným osobám)
Leden - zpracování a vyhodnocení dat
Únor až březen - sepsání práce
Recommended resources
Blažek, V., Trnka, R. a kol. (2009): Lidský obličej. Karolinum, Praha.
Oosterhof, N.N., Todorov, A. (2008): The functional basis of face evaluation. PNAS, 105, s. 11087-11092.
Výrost, J., Slaměník, I. (eds.) (2008): Sociální psychologie, 2. Přepracované vydání. Grada, Praha.
Willis, J., Todorov, A. (2006): First Impressions. Making Up Your Mind after a 100-Ms Exposure a Face. Psychological Science, 17, s. 592-598.
Zebrowitz, L.A., Montepare, J.M. (2008): Social Psychological Face Perception: Why Appearance matters. Soc.PersonalPsycholCompass, 2, s. 1497-1512.
Recommended resources
Blažek, V., Trnka, R. a kol. (2009): Lidský obličej. Karolinum, Praha.
Oosterhof, N.N., Todorov, A. (2008): The functional basis of face evaluation. PNAS, 105, s. 11087-11092.
Výrost, J., Slaměník, I. (eds.) (2008): Sociální psychologie, 2. Přepracované vydání. Grada, Praha.
Willis, J., Todorov, A. (2006): First Impressions. Making Up Your Mind after a 100-Ms Exposure a Face. Psychological Science, 17, s. 592-598.
Zebrowitz, L.A., Montepare, J.M. (2008): Social Psychological Face Perception: Why Appearance matters. Soc.PersonalPsycholCompass, 2, s. 1497-1512.