Informace o kvalifikační práci Metody rozvoje učitelské a žákovské kreativity ve vyučování českému jazyku na gymnáziu - se zaměřením na komunikativní dovednosti. Tvůrčí aplikace diachronního přístupu k jazyku
- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Název v angličtině
Hlavní téma
Metody rozvoje učitelské a žákovské kreativity ve vyučování českému jazyku na gymnáziu - se zaměřením na komunikativní dovednosti. Tvůrčí aplikace diachronního přístupu k jazyku
Hlavní téma v angličtině
Methods of Developing Teachers' and Students' Creativeness in Czech Language Teaching in a Grammar School - Focusing on Communication Skills. Creative Application of Diachronic Approach to Language
Název dle studenta
Metody rozvoje učitelské a žákovské kreativity ve vyučování českému jazyku na gymnáziu - se zaměřením na komunikativní dovednosti. Tvůrčí aplikace diachronního přístupu k jazyku
Předkládaná disertační práce prezentuje východiska a možnosti kreativního využití diachronního přístupu k jazyku ve vyučování mateřskému jazyku (příp. i cizích jazyků) se zvláštním zřetelem na prohlubování a rozvíjení komunikativních dovedností žákyň a žáků.
Hlavním cílem práce je navrhnout efektivní postupy a metody, jak diachronní přístup aplikovat právě v komunikační výchově na gymnáziích (především na jejich vyšším stupni). Těžištěm práce je tak soubor úkolů, založený na tematickém pojetí tvořivého uplatnění vývoje jazyka a řeči v komunikační výchově.
Kombinací různých postupů vznikl přehled teoretických východisek a praktických úkolů, námětů a aktivit pro tvůrčí aplikaci diachronního přístupu k jazyku v komunikační výchově.
Anotace v angličtině
The presented dissertation presents the grounds and opportunities for creative application of diachronic approach to language in native language (or foreign language) teaching with special focus on deepening and improving of communication skills of students.
The main goal of the thesis is to suggest effective procedures and methods, the method of applying the diachronic approach in the communication education in grammar schools (especially in higher classes). The core of the thesis thus consists of a set of assignments, based on a thematic approach to creative application of the development of language and speech in communication education.
The combination of diverse approaches gave rise to the outline of theoretical grounds and practical assignments, ideas and activities for creative application of the diachronic approach to language in the communication education.
Klíčová slova
diachronní přístup k jazyku, integrace vývoje jazyka do vyučování, jazykové vyučování, komunikační výchova, mateřský jazyk, tvořivost, vývoj jazyka a řeči
Klíčová slova v angličtině
Creativeness, Communication education, Development of language and speech, Diachronic approach to language, Integration of language development, Language Teaching, Native language
Rozsah průvodní práce
199 s. (309 076 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná disertační práce prezentuje východiska a možnosti kreativního využití diachronního přístupu k jazyku ve vyučování mateřskému jazyku (příp. i cizích jazyků) se zvláštním zřetelem na prohlubování a rozvíjení komunikativních dovedností žákyň a žáků.
Hlavním cílem práce je navrhnout efektivní postupy a metody, jak diachronní přístup aplikovat právě v komunikační výchově na gymnáziích (především na jejich vyšším stupni). Těžištěm práce je tak soubor úkolů, založený na tematickém pojetí tvořivého uplatnění vývoje jazyka a řeči v komunikační výchově.
Kombinací různých postupů vznikl přehled teoretických východisek a praktických úkolů, námětů a aktivit pro tvůrčí aplikaci diachronního přístupu k jazyku v komunikační výchově.
Anotace v angličtině
The presented dissertation presents the grounds and opportunities for creative application of diachronic approach to language in native language (or foreign language) teaching with special focus on deepening and improving of communication skills of students.
The main goal of the thesis is to suggest effective procedures and methods, the method of applying the diachronic approach in the communication education in grammar schools (especially in higher classes). The core of the thesis thus consists of a set of assignments, based on a thematic approach to creative application of the development of language and speech in communication education.
The combination of diverse approaches gave rise to the outline of theoretical grounds and practical assignments, ideas and activities for creative application of the diachronic approach to language in the communication education.
Klíčová slova
diachronní přístup k jazyku, integrace vývoje jazyka do vyučování, jazykové vyučování, komunikační výchova, mateřský jazyk, tvořivost, vývoj jazyka a řeči
Klíčová slova v angličtině
Creativeness, Communication education, Development of language and speech, Diachronic approach to language, Integration of language development, Language Teaching, Native language
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Sestavit návrh aktivit a úkolů založených na tvůrčím uplatnění diachronního přístupu
k jazyku v komunikační výchově.
Metody:
kritická analýza odborné literatury, didaktizace vybraných poznatků z oblasti vývoje
jazyka a řeči, kritická analýza pramenů a výběr vhodného materiálu pro sestavení
souboru aktivit, ověřování návrhů úkolů v praxi, pozorování a dotazníkové šetření.
Postup vypracování:
Vypracovat seznam sekundární literatury a pramenů k tématu.
Sestavit základní sturkturu práce.
Na základě studia litratury sestavit teoretická východiska.
Zhodnotit didatkický potenciál teoretických východisek.
Vybrat vhodná témata pro didaktizaci.
Sestavit návrh souboru úkolů, které budou prověřeny v praxi a doplněny o výsledky
pozorování a vyhodnocení reakcí žáků.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Sestavit návrh aktivit a úkolů založených na tvůrčím uplatnění diachronního přístupu
k jazyku v komunikační výchově.
Metody:
kritická analýza odborné literatury, didaktizace vybraných poznatků z oblasti vývoje
jazyka a řeči, kritická analýza pramenů a výběr vhodného materiálu pro sestavení
souboru aktivit, ověřování návrhů úkolů v praxi, pozorování a dotazníkové šetření.
Postup vypracování:
Vypracovat seznam sekundární literatury a pramenů k tématu.
Sestavit základní sturkturu práce.
Na základě studia litratury sestavit teoretická východiska.
Zhodnotit didatkický potenciál teoretických východisek.
Vybrat vhodná témata pro didaktizaci.
Sestavit návrh souboru úkolů, které budou prověřeny v praxi a doplněny o výsledky
pozorování a vyhodnocení reakcí žáků.
Seznam doporučené literatury
CUŘÍN, František: Vývoj spisovné češtiny. Praha : SNP, 1985.
ČECHOVÁ, Marie; STYBLÍK, Vlastimil: Čeština a její vyučování. Didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a pro studenty učitelství. Praha : SPN, 1998.
KARLÍK, Petr; NEKULA, Mirek; PLESKALOVÁ, Jana (eds): Encyklopedický slovník češtiny. Praha : Lidové noviny, 2002.
KOEDER, Anja: Von Ferdinand de Saussure zu einer formalen diachronischen Semantik. Konstanz : Universität Konstanz, 1999.
LA COMBE, Pierre Judet De; WISMANN, Heinz: L'Avenir des langues: Repenser les humanités. Paris : Les Éditions du CERF, 2004.
MAREŠ, Jiří; KŘIVOHLAVÝ, Jaro: Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, 1995.
ŠLOSAR, Dušan: Tisíciletá. Praha : Dokořán, 2005.
Seznam doporučené literatury
CUŘÍN, František: Vývoj spisovné češtiny. Praha : SNP, 1985.
ČECHOVÁ, Marie; STYBLÍK, Vlastimil: Čeština a její vyučování. Didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a pro studenty učitelství. Praha : SPN, 1998.
KARLÍK, Petr; NEKULA, Mirek; PLESKALOVÁ, Jana (eds): Encyklopedický slovník češtiny. Praha : Lidové noviny, 2002.
KOEDER, Anja: Von Ferdinand de Saussure zu einer formalen diachronischen Semantik. Konstanz : Universität Konstanz, 1999.
LA COMBE, Pierre Judet De; WISMANN, Heinz: L'Avenir des langues: Repenser les humanités. Paris : Les Éditions du CERF, 2004.
MAREŠ, Jiří; KŘIVOHLAVÝ, Jaro: Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, 1995.
ŠLOSAR, Dušan: Tisíciletá. Praha : Dokořán, 2005.