Tato diplomová práce vychází z tvorby, uvažování a životní filosofie známého barokního architekta Jana Blažeje Santiniho - Aichela. Programem této práce je studie vzájemných vztahů mezi šperkem a objektem, rámovaná námětem geometrie a inspirovaná dílem tohoto významného architekta.
Teoretická část diplomové práce se mimo shrnutí dosavadního díla autorky snaží i stručně zmapovat život a architektonické uvažování tohoto předního českého umělce. Z architektova díla je hlavní pozornost upínána k poutnímu kostelu sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře ve Žďáru nad Sázavou. Další témata, která se v práci objevují, jsou: konstrukční princip tensegrity a proměna uvažování o současném šperku odehrávající se ve druhé polovině 20. stol.
Praktická část diplomové práce reaguje na proces tvorby a dílo Jana Blažeje Santiniho Aichela, konkrétně na zmiňovaný poutní kostel na Zelené hoře. Práce je s touto architektonickou památkou svázána svým tvaroslovím, které je inspirováno půdorysnými nákresy tohoto kostela, jeho architekturou a atmosférou, a také číselnou symbolikou odkazující k tomuto poutnímu místu. Při tvorbě je použit konstrukční princip tensegrity, který symbolicky propojuje moderní a barokní architekturu (současnost a minulost). Práce se skládá z prostorové instalace "Santiniho hvězda" na zrcadlové ploše, série pozlacených mosazných šperků a objektů, a série plastových broží. K práci jsou přidruženy i vizualizace a model prvotní rozpracované, ale nerealizované ideje "závěsné" instalace určené do zříceniny kaple sv. Jana Nepomuckého u obce Loreta na Klatovsku.
Annotation in English
This dissertation is patterned on creation, thinking and life philosophy of famous baroque architect Jan Blažej Santini-Aichel. Programme of this thesis is study of mutual relations between jewel and object, framed by geometry theme and inspired by work of this important architect.
Theoretic part of this dissertation besides summary of author's previous work makes an effort to briefly map life and architectonic thinking of this prominent Czech artist. Main attention is based on pilgrimage church of Saint John of Nepomuk on Zelená hora in Žďár nad Sázavou. Other themes of this thesis are construction principles of tensegrity and transformation of thinking about contemporary jewel in second half of twentieth century.
Practical part of this thesis is reaction to creation process and work of Jan Blažej Santini - Aichel, specifically to mentioned church on Zelená hora. Thesis is bound with this architectonic monument by morphology, which is inspired by ground plan of this church, its architecture and atmosphere and also by numerical symbolism referring to this pilgrimage site. I have used construction principle of tensegrity, which symbolically connects modern and baroque architecture (present and past). Thesis consists of three-dimensional installation "Santini's star" on mirror area, series of gold plated brass jewels and objects and of series of plastic brooches. There are also attached visualizations and model of original unfinished and never realized idea of "suspension" installation intended for ruins of chapel of Saint John of Nepomuk near the Loreta village in Klatovy district.
Keywords
šperk, objekt, Santini, tensegrity, poutní kostel sv. Jana Nepomuckého, Zelená Hora, baroko
Keywords in English
jewel, object, Santini, tensegrity, pilgrimage church of Saint John of Nepomuk, Zelená hora, baroque
Length of the covering note
70 s. (81 711 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce vychází z tvorby, uvažování a životní filosofie známého barokního architekta Jana Blažeje Santiniho - Aichela. Programem této práce je studie vzájemných vztahů mezi šperkem a objektem, rámovaná námětem geometrie a inspirovaná dílem tohoto významného architekta.
Teoretická část diplomové práce se mimo shrnutí dosavadního díla autorky snaží i stručně zmapovat život a architektonické uvažování tohoto předního českého umělce. Z architektova díla je hlavní pozornost upínána k poutnímu kostelu sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře ve Žďáru nad Sázavou. Další témata, která se v práci objevují, jsou: konstrukční princip tensegrity a proměna uvažování o současném šperku odehrávající se ve druhé polovině 20. stol.
Praktická část diplomové práce reaguje na proces tvorby a dílo Jana Blažeje Santiniho Aichela, konkrétně na zmiňovaný poutní kostel na Zelené hoře. Práce je s touto architektonickou památkou svázána svým tvaroslovím, které je inspirováno půdorysnými nákresy tohoto kostela, jeho architekturou a atmosférou, a také číselnou symbolikou odkazující k tomuto poutnímu místu. Při tvorbě je použit konstrukční princip tensegrity, který symbolicky propojuje moderní a barokní architekturu (současnost a minulost). Práce se skládá z prostorové instalace "Santiniho hvězda" na zrcadlové ploše, série pozlacených mosazných šperků a objektů, a série plastových broží. K práci jsou přidruženy i vizualizace a model prvotní rozpracované, ale nerealizované ideje "závěsné" instalace určené do zříceniny kaple sv. Jana Nepomuckého u obce Loreta na Klatovsku.
Annotation in English
This dissertation is patterned on creation, thinking and life philosophy of famous baroque architect Jan Blažej Santini-Aichel. Programme of this thesis is study of mutual relations between jewel and object, framed by geometry theme and inspired by work of this important architect.
Theoretic part of this dissertation besides summary of author's previous work makes an effort to briefly map life and architectonic thinking of this prominent Czech artist. Main attention is based on pilgrimage church of Saint John of Nepomuk on Zelená hora in Žďár nad Sázavou. Other themes of this thesis are construction principles of tensegrity and transformation of thinking about contemporary jewel in second half of twentieth century.
Practical part of this thesis is reaction to creation process and work of Jan Blažej Santini - Aichel, specifically to mentioned church on Zelená hora. Thesis is bound with this architectonic monument by morphology, which is inspired by ground plan of this church, its architecture and atmosphere and also by numerical symbolism referring to this pilgrimage site. I have used construction principle of tensegrity, which symbolically connects modern and baroque architecture (present and past). Thesis consists of three-dimensional installation "Santini's star" on mirror area, series of gold plated brass jewels and objects and of series of plastic brooches. There are also attached visualizations and model of original unfinished and never realized idea of "suspension" installation intended for ruins of chapel of Saint John of Nepomuk near the Loreta village in Klatovy district.
Keywords
šperk, objekt, Santini, tensegrity, poutní kostel sv. Jana Nepomuckého, Zelená Hora, baroko
Keywords in English
jewel, object, Santini, tensegrity, pilgrimage church of Saint John of Nepomuk, Zelená hora, baroque
Research Plan
Minimální rozsah prací
Počet: 6 variant
Formát: šperk, objekt
Popis realizace: Materiál bude upřesněn v průběhu práce. Doprovodné skici,
modely a grafický výstup.
Výstup: šperk, objekt a grafický doprovod
Průběžné plnění úkolů dle pokynů vedoucího práce (a příp. konzultanta, je-li stanoven)
a pravidelné konzultace do termínu odevzdání práce 1 x týdně v rámci semináře
ke kvalifikační práci.
Postup realizace
1) září - Teoretická část práce:
Zamyšlení se nad směřováním tvůrčí činnosti a kýženými výsledky před započetím práce.
Z toho vyplývá výběr tématu a cíl práce.
Praktická práce - sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
2) říjen - Předložení řady skic a variant řešení.
3) listopad, prosinec - Varianty pracovní verze, volba nejvhodnější varianty,
průběžná práce na praktické části závěrečné práce.
4) leden, únor - Předložení adekvátně rozpracované praktické části závěrečné práce,
předložení rozpracované teoretické části závěrečné práce v souladu s doporučenou osnovou
(pro udělení zápočtu).
5) březen - Realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní
teoretické práce.
6) duben - Finalizace a odevzdání:
(finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce,
příprava prezentace, odevzdání obou částí práce pro udělení zápočtu).
Obhajoba
červen - Obhajoba + prezentace kvalifikační práce na CD/DVD (v podobě pro tisk)
Research Plan
Minimální rozsah prací
Počet: 6 variant
Formát: šperk, objekt
Popis realizace: Materiál bude upřesněn v průběhu práce. Doprovodné skici,
modely a grafický výstup.
Výstup: šperk, objekt a grafický doprovod
Průběžné plnění úkolů dle pokynů vedoucího práce (a příp. konzultanta, je-li stanoven)
a pravidelné konzultace do termínu odevzdání práce 1 x týdně v rámci semináře
ke kvalifikační práci.
Postup realizace
1) září - Teoretická část práce:
Zamyšlení se nad směřováním tvůrčí činnosti a kýženými výsledky před započetím práce.
Z toho vyplývá výběr tématu a cíl práce.
Praktická práce - sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
2) říjen - Předložení řady skic a variant řešení.
3) listopad, prosinec - Varianty pracovní verze, volba nejvhodnější varianty,
průběžná práce na praktické části závěrečné práce.
4) leden, únor - Předložení adekvátně rozpracované praktické části závěrečné práce,
předložení rozpracované teoretické části závěrečné práce v souladu s doporučenou osnovou
(pro udělení zápočtu).
5) březen - Realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní
teoretické práce.
6) duben - Finalizace a odevzdání:
(finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce,
příprava prezentace, odevzdání obou částí práce pro udělení zápočtu).
Obhajoba
červen - Obhajoba + prezentace kvalifikační práce na CD/DVD (v podobě pro tisk)
Recommended resources
KŘÍŽOVÁ, A. Proměny českého šperku na konci 20. století.
Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0920-5.
STEHLÍKOVÁ, D. Encyklopedie zlatnictví, stříbrnictví
a klenotnictví. Praha: Libra, 2003. ISBN 80-85983-90-7.
RILEYOVÁ, N. Dějiny užitého umění. Praha: Slovart, 2004.
ISBN 80-7209-549-8.
TAKIS, A., PACQUEMENT a DABIN, V.. Takis. Paris: Diffusion,
Seuil, 1993, 302 p. ISBN 29-089-0120-X.
HULTÉN, P. a TINGUELY J. Jean Tinguely: a magic stronger
than death. Milan: Gruppo Editoriale Fabbri,
1987, 384 p. ISBN 08-965-9819-5.
KRAUSS, R. E., SERRA, R., ROSENSTOCK, L. a CRIMP, D.
Richard Serra: sculpture. New York: Museum of Modern Art,
c1986, 184 p. ISBN 08-707-0590-3.
SMITH, E. L., CELANT, G., KOEPPLIN, D. a ROSENTHAL, M. Arttoday.
Současné světové umění: an anthology. 1. vyd. Praha:
Slovart, 1996, 511 s. ISBN 80-858-7197-1.
Recommended resources
KŘÍŽOVÁ, A. Proměny českého šperku na konci 20. století.
Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0920-5.
STEHLÍKOVÁ, D. Encyklopedie zlatnictví, stříbrnictví
a klenotnictví. Praha: Libra, 2003. ISBN 80-85983-90-7.
RILEYOVÁ, N. Dějiny užitého umění. Praha: Slovart, 2004.
ISBN 80-7209-549-8.
TAKIS, A., PACQUEMENT a DABIN, V.. Takis. Paris: Diffusion,
Seuil, 1993, 302 p. ISBN 29-089-0120-X.
HULTÉN, P. a TINGUELY J. Jean Tinguely: a magic stronger
than death. Milan: Gruppo Editoriale Fabbri,
1987, 384 p. ISBN 08-965-9819-5.
KRAUSS, R. E., SERRA, R., ROSENSTOCK, L. a CRIMP, D.
Richard Serra: sculpture. New York: Museum of Modern Art,
c1986, 184 p. ISBN 08-707-0590-3.
SMITH, E. L., CELANT, G., KOEPPLIN, D. a ROSENTHAL, M. Arttoday.
Současné světové umění: an anthology. 1. vyd. Praha:
Slovart, 1996, 511 s. ISBN 80-858-7197-1.
Enclosed appendices
1 CD ROM
Appendices bound in thesis
illustrations, plans
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Thesis defence evaluation
Excellent
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Název práce:
Navržená známka vedoucího práce: 1
Navržená známka oponenta: 1
V úvodu obhajoby byla představena vysokoškolská kvalifikační práce nejprve formou prezentace na PC a poté formou nainstalovaného díla ve výstavním prostoru.
Komise byla podrobně seznámena s hodnocením vedoucího práce a posudkem oponenta včetně navrhovaného hodnocení. Dále se komise seznámila i s teoretickou částí vysokoškolské kvalifikační práce.