Hlavním cílem práce je implementovat biomechanický model
motocyklisty. Motocykl je vozidlo, které zapadá do skupiny zranitelných,
pokud dojde k nehodě. Několik způsobů, jak modelovat lidské tělo, jejich
anatomické a fyziologické vlastnosti, a mechanismy traumatu jsou
vyhodnoceny a shrnuty z hlediska motocyklisty. Jsou také zkoumány
způsoby a postupy, jak analyzovat trauma a zranění. Podrobné informace
jsou zpracovány pro každou část lidského těla. Je také představen MKP
model HUMOS2 k popisu trauma ve tkáních. 2D model motocyklu a řidiče je
také realizován a diskutován. Model lidského těla je realizován
přístupem MBS. Tento model se používá v mnoha situacích jako střet s
chodcem nebo čelní náraz s vozidlem. Vliv ochranných pomůcek jako např.
přilby je analyzován na modelu HUMOS2.
Annotation in English
The main propose of our work is the implementation of a
Motorcyclist Biomechanical Model. Being the PTW a vehicle that fits in
the fragile group of road user, their involvement in road collisions is
a systemic problem in our days. The several ways to model the human
body, their anatomical and physiologic characteristics, and trauma
mechanisms are evaluated and summarized in the motorcyclist point of
view. Scores and ways to analyse the trauma and injury are also
explored. Detailed information is compiled for each section of the human
body. It?s also presented a FEM model, HUMOS2, to access trauma in body
tissues. A 2D model of a PTW and is driver is implemented and discussed.
The Human Body Model using multibody formulation is implemented. The
model is used in several scenarios, as a pedestrian hit or a frontal
crash with a vehicle. Influence of protective equipment as a helmet is
analysed on HUMOS2.
Human modelling, multibody, injury assessment, motorcyclist, crash analysis
Length of the covering note
215
Language
CZ
Annotation
Hlavním cílem práce je implementovat biomechanický model
motocyklisty. Motocykl je vozidlo, které zapadá do skupiny zranitelných,
pokud dojde k nehodě. Několik způsobů, jak modelovat lidské tělo, jejich
anatomické a fyziologické vlastnosti, a mechanismy traumatu jsou
vyhodnoceny a shrnuty z hlediska motocyklisty. Jsou také zkoumány
způsoby a postupy, jak analyzovat trauma a zranění. Podrobné informace
jsou zpracovány pro každou část lidského těla. Je také představen MKP
model HUMOS2 k popisu trauma ve tkáních. 2D model motocyklu a řidiče je
také realizován a diskutován. Model lidského těla je realizován
přístupem MBS. Tento model se používá v mnoha situacích jako střet s
chodcem nebo čelní náraz s vozidlem. Vliv ochranných pomůcek jako např.
přilby je analyzován na modelu HUMOS2.
Annotation in English
The main propose of our work is the implementation of a
Motorcyclist Biomechanical Model. Being the PTW a vehicle that fits in
the fragile group of road user, their involvement in road collisions is
a systemic problem in our days. The several ways to model the human
body, their anatomical and physiologic characteristics, and trauma
mechanisms are evaluated and summarized in the motorcyclist point of
view. Scores and ways to analyse the trauma and injury are also
explored. Detailed information is compiled for each section of the human
body. It?s also presented a FEM model, HUMOS2, to access trauma in body
tissues. A 2D model of a PTW and is driver is implemented and discussed.
The Human Body Model using multibody formulation is implemented. The
model is used in several scenarios, as a pedestrian hit or a frontal
crash with a vehicle. Influence of protective equipment as a helmet is
analysed on HUMOS2.