Tato bakalářská práce pojednává o podpoře optimálního mluvního rozvoje před-školních dětí v MŠ Rybička. Je zde popsán vývoj a tvoření lidského hlasu, vysvětlen vztah mezi somatickým vývojem dítěte a dechovým ústrojím. Dále popisuje různé typy poruch hlasu a řeči a seznamuje s možností prevence odchylek od normálního vývoje. Závěr teoretické části se zabývá mluvním rozvojem z pohledu RVP PV. Praktická část je založena na pedagogicko-empirické práci, jejímž cílem bylo zjistit, kolik dětí v MŠ Rybička má skutečně problém s hlasem (pomocí pedagogické diagnostiky hlasu dětí) a edukovat rodiče, bez kterých není možné spolupracovat na odstraňování chybných stereotypů. Cílem, který vyplynul v průběhu práce, je rozšíření Hodnocení individuálního rozvoje dítěte o oblast hlasu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with supporting the optimal development of speech by preschool children in the Kindergarten Rybička. It describes the development as well as the forming of human voice, and explains the relation between a child´s somatic development and breathing system. It also desccribes several types of voice malfunctions and introduces the possibilities of preventing the deviations from normal development. The closing of the theoretical part deals with development of speech from the RVP PV point of view. The practical (field) part is based on a pedagogic-empirical research that used the educational diagnostic of children´s voice to establish how many children in the Kindergartem Rybička do have voice problems, and to educate their parents whose cooperation is essential for eliminating the faulty stereoptypes. From this research emerged an additional goal to include the voice issue into the Assesment of a child´s individual development.
Optimal speech development, voice disorders, voice development, diagnostic of voice, education parents, evaluation of individual development
Rozsah průvodní práce
90 s. (88 821 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce pojednává o podpoře optimálního mluvního rozvoje před-školních dětí v MŠ Rybička. Je zde popsán vývoj a tvoření lidského hlasu, vysvětlen vztah mezi somatickým vývojem dítěte a dechovým ústrojím. Dále popisuje různé typy poruch hlasu a řeči a seznamuje s možností prevence odchylek od normálního vývoje. Závěr teoretické části se zabývá mluvním rozvojem z pohledu RVP PV. Praktická část je založena na pedagogicko-empirické práci, jejímž cílem bylo zjistit, kolik dětí v MŠ Rybička má skutečně problém s hlasem (pomocí pedagogické diagnostiky hlasu dětí) a edukovat rodiče, bez kterých není možné spolupracovat na odstraňování chybných stereotypů. Cílem, který vyplynul v průběhu práce, je rozšíření Hodnocení individuálního rozvoje dítěte o oblast hlasu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with supporting the optimal development of speech by preschool children in the Kindergarten Rybička. It describes the development as well as the forming of human voice, and explains the relation between a child´s somatic development and breathing system. It also desccribes several types of voice malfunctions and introduces the possibilities of preventing the deviations from normal development. The closing of the theoretical part deals with development of speech from the RVP PV point of view. The practical (field) part is based on a pedagogic-empirical research that used the educational diagnostic of children´s voice to establish how many children in the Kindergartem Rybička do have voice problems, and to educate their parents whose cooperation is essential for eliminating the faulty stereoptypes. From this research emerged an additional goal to include the voice issue into the Assesment of a child´s individual development.
Optimal speech development, voice disorders, voice development, diagnostic of voice, education parents, evaluation of individual development
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.\\
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-802-4711-102.\\
VYŠTEJN, Jan a Jiří KAHOUN. Dítě a jeho řeč. Beroun: Baroko, 1995. ISBN 80-856-4225-5.\\
LEWIS, Dennis. Tao dechu: naučte se správně dýchat. Hodkovičky: Pragma, 2000. ISBN 80-720-5753-7.\\
HUSLER, Frederick a Yvonne RODD-MARLING. Zpěv: vrozené fyzické vlastnosti hlasového orgánu: návod k rozvinutí zpěvního hlasu. Ostrava: F-Print, 1995. ISBN 80-901883-0-3.\\
KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1026-9.\\
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.\\
COBLENZER, Horst. Dech a hlas: návod k dobré mluvě. Praha: Akademie múzických umění, 2001. ISBN 80-85883-82-1.\\
VYDROVÁ, Jitka. Rady ke zpívání, aneb co může zpěvákům poradit odborný lékař. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1.\\
PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.\\
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.\\
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-802-4711-102.\\
VYŠTEJN, Jan a Jiří KAHOUN. Dítě a jeho řeč. Beroun: Baroko, 1995. ISBN 80-856-4225-5.\\
LEWIS, Dennis. Tao dechu: naučte se správně dýchat. Hodkovičky: Pragma, 2000. ISBN 80-720-5753-7.\\
HUSLER, Frederick a Yvonne RODD-MARLING. Zpěv: vrozené fyzické vlastnosti hlasového orgánu: návod k rozvinutí zpěvního hlasu. Ostrava: F-Print, 1995. ISBN 80-901883-0-3.\\
KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1026-9.\\
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.\\
COBLENZER, Horst. Dech a hlas: návod k dobré mluvě. Praha: Akademie múzických umění, 2001. ISBN 80-85883-82-1.\\
VYDROVÁ, Jitka. Rady ke zpívání, aneb co může zpěvákům poradit odborný lékař. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1.\\
PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.\\