Tato práce pojednává o využití komiksu při výuce francouzštiny na střední škole. V práci se zabýváme otázkou, proč by se mělo s komiksem pracovat. Práce mapuje současnou situaci použití komiksů v učebnicích, zároveň zkoumá terminologii a historii komiksu, které jsou pro výuku s komiksy nezbytné. Vyzdvihuje velké množství komiksů, které se dají použít při výuce. V poslední části jsou navržená cvičení pro práci s komiksem. Cílem práce je prokázat užitečnost komiksů zpestření cvičení při výuce.
Annotation in English
This thesis treats the possibilities of using comics while teaching French language at highschool. It focuses on the motivation of students, it researches the possibilities of using comics in a creative way. It maps current situation of the use of comics in textbooks at highschools. This thesis suggests various activities which prove that the comics are an amusing and creative way how to teach French language.
Keywords
komiks, FLE, francouzština, výuka, jazyky, motivace, jazyková cvičení, historie komiksu, terminologie komiksu, francouzský jazyk,způsob výuky
Keywords in English
French, motivation, FLE, comics, history of comics, terminology of comics, teaching language, language exercices, languages, way of teaching, creative exercices
Length of the covering note
100 s. (110092 znaků)
Language
FR
Annotation
Tato práce pojednává o využití komiksu při výuce francouzštiny na střední škole. V práci se zabýváme otázkou, proč by se mělo s komiksem pracovat. Práce mapuje současnou situaci použití komiksů v učebnicích, zároveň zkoumá terminologii a historii komiksu, které jsou pro výuku s komiksy nezbytné. Vyzdvihuje velké množství komiksů, které se dají použít při výuce. V poslední části jsou navržená cvičení pro práci s komiksem. Cílem práce je prokázat užitečnost komiksů zpestření cvičení při výuce.
Annotation in English
This thesis treats the possibilities of using comics while teaching French language at highschool. It focuses on the motivation of students, it researches the possibilities of using comics in a creative way. It maps current situation of the use of comics in textbooks at highschools. This thesis suggests various activities which prove that the comics are an amusing and creative way how to teach French language.
Keywords
komiks, FLE, francouzština, výuka, jazyky, motivace, jazyková cvičení, historie komiksu, terminologie komiksu, francouzský jazyk,způsob výuky
Keywords in English
French, motivation, FLE, comics, history of comics, terminology of comics, teaching language, language exercices, languages, way of teaching, creative exercices
Research Plan
Studentka je povinna průběžně pracovat na své BP/DP a výsledky své práce konzultovat s vedoucím BP/DP. V zimním semestru 2013 by měla zpracovat strukturu BP/DP a předložit vedoucímu práce podstatnou část textu.
Vedoucí práce obvykle posoudí předložený text do 10 pracovních dnů.
Do 28. 2. 2014 by měl být dokončen text stěžejních kapitol práce.
Do 2. 4. 2014 , ještě před svázáním práce, je nutné předložit vedoucímu práce celý text BP/DP.
Studentka zodpovídá za správnost pravopisu, vedoucí DP není povinen opravovat pravopisné chyby.
Research Plan
Studentka je povinna průběžně pracovat na své BP/DP a výsledky své práce konzultovat s vedoucím BP/DP. V zimním semestru 2013 by měla zpracovat strukturu BP/DP a předložit vedoucímu práce podstatnou část textu.
Vedoucí práce obvykle posoudí předložený text do 10 pracovních dnů.
Do 28. 2. 2014 by měl být dokončen text stěžejních kapitol práce.
Do 2. 4. 2014 , ještě před svázáním práce, je nutné předložit vedoucímu práce celý text BP/DP.
Studentka zodpovídá za správnost pravopisu, vedoucí DP není povinen opravovat pravopisné chyby.
Recommended resources
BREUIL, E. : Leçons illustrées de Français: [Cours spécial] : a l'usage des étrangers, des éléves parlant un patois et des classes enfantines. Paris, Libr. Larousse [1900]
BULOT, T., MARTIN, G.-V. : Sociolinguistique et didactique du français langue étrangere : deux domaines en mutation. Rouen, Université de Rouen 1991
CALLE, M., SPÁLENÝ E. : Pierre, Loulou et Minette en vacances : Un livre en images pour les enfants qui apprennent le francais. Bratislava, Mladé letá 1982
COURTILLON, J. : Élaborer un cours de FLE. Paris, Hachette 2003
CUQ, J.-P., GRUCA I. : Cours de didactique du français langue étrangere et seconde. Saint-Martin-d'Heres (Isere), PUG 2006
ČEŇKOVÁ, J. a kolektiv.: Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury : adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha, Portál 2006
GROENSTEEN, T. : La bande dessinée en France. Paris, Ministere des Affaires étrangeres 1998
GROENSTEEN, T. : Stavba komiksu. Brno, Host 2005
CHODĚRA, R. : Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Praha, Academia 2006
VLČKOVÁ, K. : Strategie učení cizímu jazyku : výsledky výzkumu používání strategií a jejich efektivity na gymnáziích. Brno, Paido 2007
Recommended resources
BREUIL, E. : Leçons illustrées de Français: [Cours spécial] : a l'usage des étrangers, des éléves parlant un patois et des classes enfantines. Paris, Libr. Larousse [1900]
BULOT, T., MARTIN, G.-V. : Sociolinguistique et didactique du français langue étrangere : deux domaines en mutation. Rouen, Université de Rouen 1991
CALLE, M., SPÁLENÝ E. : Pierre, Loulou et Minette en vacances : Un livre en images pour les enfants qui apprennent le francais. Bratislava, Mladé letá 1982
COURTILLON, J. : Élaborer un cours de FLE. Paris, Hachette 2003
CUQ, J.-P., GRUCA I. : Cours de didactique du français langue étrangere et seconde. Saint-Martin-d'Heres (Isere), PUG 2006
ČEŇKOVÁ, J. a kolektiv.: Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury : adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha, Portál 2006
GROENSTEEN, T. : La bande dessinée en France. Paris, Ministere des Affaires étrangeres 1998
GROENSTEEN, T. : Stavba komiksu. Brno, Host 2005
CHODĚRA, R. : Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Praha, Academia 2006
VLČKOVÁ, K. : Strategie učení cizímu jazyku : výsledky výzkumu používání strategií a jejich efektivity na gymnáziích. Brno, Paido 2007