Předložená práce pojednává o roli firemní kultury v implementaci strategie konkrétní firmy. Pro tyto účely byla zvolena společnost Plzeňské městské dopravní podniky. Práce se ve své první části věnuje představení společnosti a její celkové strategické analýze. Po analýzách byla zvolena nejvhodnější strategie k naplnění stanovených strategických cílů. Dále byla zvolená strategie implementována dle metodiky Balanced scorecard. Následuje část, která se již konkrétně věnuje problematice firemní kultury, nejprve teoreticky, poté se dle analýz určuje konkrétní žádoucí kultura pro společnost. Po rozboru charakteristiky interních procesů, resp. prvků důležitých k tvorbě firemní kultury ve společnosti se práce zaměřuje na stávající firemní kulturu, k jejímuž zjištění jsou využity různé metody. Stávající firemní kultura je následně porovnána se žádoucí a jsou navržena opatření změn, která povedou k dosažení žádoucího stavu firemní kultury. Do budoucna se dá nadále pozorovat vývoj společnosti Plzeňské městské dopravní podniky, a doporučené změny mohou být v případě potřeb upraveny.
Annotation in English
The present work discusses the role of corporate culture in implementing the strategy of a particular company. The company which was chosen for these purposes is Plzeňské městské dopravní podniky. This work is in its first part deals with the presentation of the company and its overall strategic analysis. After that, it was chosen the most appropriate strategy to meet its strategic objectives. Furthermore was the strategy implemented by the Balanced Scorecard. Next part which has been specifically devoted to the issue of corporate culture, at first theoretically, then according to the analysis determines the specific desired culture for the company. After analyzing the characteristics of internal processes, resp. elements important to the formation of corporate culture in the company, the work is focus on the current corporate culture, to which the findings are used different methods. Than the current corporate culture is compared with a preferred and next the proposed changes are designed which will achieve the preferred sort of corporate culture. In the future, the continue development can be watch in the Plzeňské městské dopravní podniky company, and recommended changes can be adjusted if it be necessary.
Keywords
Firemní kultura, strategie firmy, Balanced scorecard, změna firemní kultury
Předložená práce pojednává o roli firemní kultury v implementaci strategie konkrétní firmy. Pro tyto účely byla zvolena společnost Plzeňské městské dopravní podniky. Práce se ve své první části věnuje představení společnosti a její celkové strategické analýze. Po analýzách byla zvolena nejvhodnější strategie k naplnění stanovených strategických cílů. Dále byla zvolená strategie implementována dle metodiky Balanced scorecard. Následuje část, která se již konkrétně věnuje problematice firemní kultury, nejprve teoreticky, poté se dle analýz určuje konkrétní žádoucí kultura pro společnost. Po rozboru charakteristiky interních procesů, resp. prvků důležitých k tvorbě firemní kultury ve společnosti se práce zaměřuje na stávající firemní kulturu, k jejímuž zjištění jsou využity různé metody. Stávající firemní kultura je následně porovnána se žádoucí a jsou navržena opatření změn, která povedou k dosažení žádoucího stavu firemní kultury. Do budoucna se dá nadále pozorovat vývoj společnosti Plzeňské městské dopravní podniky, a doporučené změny mohou být v případě potřeb upraveny.
Annotation in English
The present work discusses the role of corporate culture in implementing the strategy of a particular company. The company which was chosen for these purposes is Plzeňské městské dopravní podniky. This work is in its first part deals with the presentation of the company and its overall strategic analysis. After that, it was chosen the most appropriate strategy to meet its strategic objectives. Furthermore was the strategy implemented by the Balanced Scorecard. Next part which has been specifically devoted to the issue of corporate culture, at first theoretically, then according to the analysis determines the specific desired culture for the company. After analyzing the characteristics of internal processes, resp. elements important to the formation of corporate culture in the company, the work is focus on the current corporate culture, to which the findings are used different methods. Than the current corporate culture is compared with a preferred and next the proposed changes are designed which will achieve the preferred sort of corporate culture. In the future, the continue development can be watch in the Plzeňské městské dopravní podniky company, and recommended changes can be adjusted if it be necessary.
Keywords
Firemní kultura, strategie firmy, Balanced scorecard, změna firemní kultury
Charakterizujte podnik, popište podnikatelské prostředí ve kterém podnik působí, analyzujte dosažené výsledky a strategické záměry.
Stanovte hlavní rysy žádoucí firemní kultury, která by podporovala strategické záměry.
Charakterizujte interní procesy a podmínky relevantní k tvorbě firemní kultury.
Zhodnoťte stávající firemní kulturu, určete její soulad s hlavními rysy žádoucí firemní kultury, stanovte podporující a brzdící elementy vůči žádoucí organizační kultuře.
Zpracujte návrh cílů a postupů uplatnění firemní kultury v procesu implementace strategie firmy.
Research Plan
Charakterizujte podnik, popište podnikatelské prostředí ve kterém podnik působí, analyzujte dosažené výsledky a strategické záměry.
Stanovte hlavní rysy žádoucí firemní kultury, která by podporovala strategické záměry.
Charakterizujte interní procesy a podmínky relevantní k tvorbě firemní kultury.
Zhodnoťte stávající firemní kulturu, určete její soulad s hlavními rysy žádoucí firemní kultury, stanovte podporující a brzdící elementy vůči žádoucí organizační kultuře.
Zpracujte návrh cílů a postupů uplatnění firemní kultury v procesu implementace strategie firmy.
Recommended resources
ARMSTRONG, Michael. A Handbook of Human Resource Management Practice. London: Kogan Page, 2006. ISBN 978-0749465506.
BROOKS, Ian. Firemní kultura: jedinci, skupiny, organizace a jejich chování. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-763-9.
DĚDINA, Jiří, CEJTHAMR, Václav. Management a organizační chování: manažerské chování a zvyšování efektivity, řízení jednotlivců a skupin, manažerské role a styly, moc a vliv v řízení organizací. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1300-4.
LUKÁŠOVÁ, Růžena, NOVÝ, Ivan. Organizační kultura - od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha: Grada Publishing, 2009, 174 s. ISBN 80-247-0648-2.
ŠULÁK, Milan, VACÍK, Emil. Strategické řízení v podnicích a projektech. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2005, 233 s. ISBN 80- 86754-35-9.
TURECKIOVÁ, Michaela. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Praha: Grada Publishing, 2004, 168 s. ISBN 80-247-0405-6.
Recommended resources
ARMSTRONG, Michael. A Handbook of Human Resource Management Practice. London: Kogan Page, 2006. ISBN 978-0749465506.
BROOKS, Ian. Firemní kultura: jedinci, skupiny, organizace a jejich chování. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-763-9.
DĚDINA, Jiří, CEJTHAMR, Václav. Management a organizační chování: manažerské chování a zvyšování efektivity, řízení jednotlivců a skupin, manažerské role a styly, moc a vliv v řízení organizací. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1300-4.
LUKÁŠOVÁ, Růžena, NOVÝ, Ivan. Organizační kultura - od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha: Grada Publishing, 2009, 174 s. ISBN 80-247-0648-2.
ŠULÁK, Milan, VACÍK, Emil. Strategické řízení v podnicích a projektech. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2005, 233 s. ISBN 80- 86754-35-9.
TURECKIOVÁ, Michaela. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Praha: Grada Publishing, 2004, 168 s. ISBN 80-247-0405-6.