Tato práce se zabývá vytvořením matematického modelu elektrické motokáry při jízdě na závodním okruhu, pro použití při návrhu parametrů. Klíčový bod pro sestavení matematického modelu je identifikování jízdních odporů na současné elektrické motokáře Katedry elektromechaniky a výkonové elektroniky, Fakulty elektrotechnické, Západočeské Univerzity. Za tímto účelem jsou vypočítány momenty setrvačnosti, čelní plocha motokáry, součinitele aerodynamického odporu a valivého odporu. Tyto hodnoty jsou aplikovány při výpočtech jízdních odporů motokáry třídy Superkart divize 1 v sestaveném simulačním modelu. Na základě vytvořeného matematického modelu elektrické motokáry je simulována jízda na závodním okruhu za účelem návrhu parametrů při zachování konkurenceschopnosti se závodními stroji.
Annotation in English
This Thesis deals with implementing a mathematical model of an Electric Go-kart driven on a racing track. The model should be used in order to design some important parameters. The key objective for the development of this mathematical model is to define all motion resistances of the Electric Go-kart available at the Department of Electromechanics and Power Electronics, Faculty of Electrical Engineering, University of West Bohemia in Pilsen. To develop this mathematical model, values for these parameters, moment of inertia, front part of go-kart, the coefficients of aerodynamic resistance and rolling resistance were computed. These values were further applied in the calculations of the road resistances of the go-kart class Superkart Division 1 in the developed simulation model. Conditions on a real racing circuit are simulated by the developed mathematical model, to design parameters of the Go-kart competitive to other racing machines.
Tato práce se zabývá vytvořením matematického modelu elektrické motokáry při jízdě na závodním okruhu, pro použití při návrhu parametrů. Klíčový bod pro sestavení matematického modelu je identifikování jízdních odporů na současné elektrické motokáře Katedry elektromechaniky a výkonové elektroniky, Fakulty elektrotechnické, Západočeské Univerzity. Za tímto účelem jsou vypočítány momenty setrvačnosti, čelní plocha motokáry, součinitele aerodynamického odporu a valivého odporu. Tyto hodnoty jsou aplikovány při výpočtech jízdních odporů motokáry třídy Superkart divize 1 v sestaveném simulačním modelu. Na základě vytvořeného matematického modelu elektrické motokáry je simulována jízda na závodním okruhu za účelem návrhu parametrů při zachování konkurenceschopnosti se závodními stroji.
Annotation in English
This Thesis deals with implementing a mathematical model of an Electric Go-kart driven on a racing track. The model should be used in order to design some important parameters. The key objective for the development of this mathematical model is to define all motion resistances of the Electric Go-kart available at the Department of Electromechanics and Power Electronics, Faculty of Electrical Engineering, University of West Bohemia in Pilsen. To develop this mathematical model, values for these parameters, moment of inertia, front part of go-kart, the coefficients of aerodynamic resistance and rolling resistance were computed. These values were further applied in the calculations of the road resistances of the go-kart class Superkart Division 1 in the developed simulation model. Conditions on a real racing circuit are simulated by the developed mathematical model, to design parameters of the Go-kart competitive to other racing machines.