Práce se zabývá výkladem novoplatónské filosofie významného renesančního myslitele, Marsilia Ficina. Pozornost je soustředěna především na představení Ficinovy nauky o lidské lásce a koncepce dvou Venuší. Vyložené motivy Ficinovy filosofie se práce následně snaží nalézt a interpretovat ve vybraných dílech renesančních výtvarných umělců soustředěných kolem rodu Medici, jimiž jsou Sandro Botticelli a Michelangelo Buonarroti.
Annotation in English
This dissertation discusses Marsilio Ficino, an important Renaissance thinker, and his interpretation of the Neoplatonic philosophy. It focuses mostly on the introduction of Ficino's teachings about love and on double conception of Venus. The analysed motives are then being identified and interpreted in chosen pieces of Renaissance artists who were concentrated around the Medici family; Sandro Botticelli and Michelangelo Buonarotti.
Renaissance Florence, the Medici, neoplatonism, Marsilio Ficino, Sandro Botticelli, Michelangelo Buonarotti, Love, Venus (the goddess), Amor, Nuditas Virtualis.
Length of the covering note
62 s. (87 929 znaků)
Language
CZ
Annotation
Práce se zabývá výkladem novoplatónské filosofie významného renesančního myslitele, Marsilia Ficina. Pozornost je soustředěna především na představení Ficinovy nauky o lidské lásce a koncepce dvou Venuší. Vyložené motivy Ficinovy filosofie se práce následně snaží nalézt a interpretovat ve vybraných dílech renesančních výtvarných umělců soustředěných kolem rodu Medici, jimiž jsou Sandro Botticelli a Michelangelo Buonarroti.
Annotation in English
This dissertation discusses Marsilio Ficino, an important Renaissance thinker, and his interpretation of the Neoplatonic philosophy. It focuses mostly on the introduction of Ficino's teachings about love and on double conception of Venus. The analysed motives are then being identified and interpreted in chosen pieces of Renaissance artists who were concentrated around the Medici family; Sandro Botticelli and Michelangelo Buonarotti.
Renaissance Florence, the Medici, neoplatonism, Marsilio Ficino, Sandro Botticelli, Michelangelo Buonarotti, Love, Venus (the goddess), Amor, Nuditas Virtualis.
Research Plan
Bakalářská práce se vztahuje k části státních závěrečných zkoušek z filozofie.
Záměrem bakalářské práce bude nalézt a interpretovat motivy novoplatónské filosofie ve výtvarných dílech vybraných renesančních umělců. Kritické reflexi a analýze budou podrobeny především filosofické texty Marsilia Ficina a výtvarná díla reprezentativních představitelů florentské školy, úzce svázané s rodem Medici (především S. Botticelliho, F. Lippiho a M. Buonarrotiho). Cílem práce bude formulovat hypotézu o potenciálním vlivu Ficinovy filosofie na analyzovaná výtvarná díla a zodpovědět otázku, nakolik se umělci ústředními kategoriemi novoplatónské koncepce mohli inspirovat.
Studentka vyhledá a prostuduje literaturu ke zvolenému tématu, bude reflektovat doporučenou literaturu (včetně cizojazyčné).
Studentka vypracuje osnovu, formuluje zásadní problémy.
Studentka bude dodržovat harmonogram vypracování práce.
BP bude pravidelně konzultována s vedoucím práce.
Před odevzdáním práce bude celý text předložen k posouzení vedoucímu (maximálně do konce března 2014).
BP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Autorka bude respektovat upozornění proděkana na zásady přejímání myšlenek, údajů či textů jiných autorů.
Research Plan
Bakalářská práce se vztahuje k části státních závěrečných zkoušek z filozofie.
Záměrem bakalářské práce bude nalézt a interpretovat motivy novoplatónské filosofie ve výtvarných dílech vybraných renesančních umělců. Kritické reflexi a analýze budou podrobeny především filosofické texty Marsilia Ficina a výtvarná díla reprezentativních představitelů florentské školy, úzce svázané s rodem Medici (především S. Botticelliho, F. Lippiho a M. Buonarrotiho). Cílem práce bude formulovat hypotézu o potenciálním vlivu Ficinovy filosofie na analyzovaná výtvarná díla a zodpovědět otázku, nakolik se umělci ústředními kategoriemi novoplatónské koncepce mohli inspirovat.
Studentka vyhledá a prostuduje literaturu ke zvolenému tématu, bude reflektovat doporučenou literaturu (včetně cizojazyčné).
Studentka vypracuje osnovu, formuluje zásadní problémy.
Studentka bude dodržovat harmonogram vypracování práce.
BP bude pravidelně konzultována s vedoucím práce.
Před odevzdáním práce bude celý text předložen k posouzení vedoucímu (maximálně do konce března 2014).
BP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Autorka bude respektovat upozornění proděkana na zásady přejímání myšlenek, údajů či textů jiných autorů.
Recommended resources
BURKE, P. Italská renesance: Kultura společnosti v Itálii. Praha : Mladá fronta, 1996. ISBN 80-20405-89-5.
FICINO, M. Commentary on Plato's Symposium on Love. Texas : Spring Publications, 1985. ISBN 0-88214-601-7.
FICINO, M. The Letters of Marsilio Ficino. Volume 4. London : Stephard-Walwyn, 1988. ISBN 0-85683-070-4.
GOMBRICH, Ernst, Hans. Příběh umění. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0416-7.
GOMBRICH, Ernst, Hans. Botticelli's Mythologies: A Study in the
Neoplatonic Symbolism of His Circle. Journal of the Warburg and Courtauld
Institutes, 1945, vol. 8.
KARFÍK, F. Duplex Venus. Marsilio Ficino a druhý život jednoho filozofického mýtu. In:Nechutová Jana (ed). Druhý život antického mýtu. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. ISBN 80-7325-042-X.
PANOFSKY, Erwin. Studies in Iconology: Humanistic Themes in the Art of the
Renaissance. Oxford: Westview Press, 1972. ISBN 06-430025-0.
PIJOAN, José. Dějiny umění. [Díl] 5. Praha: Odeon, 1979. ISBN 01-501-84.
PLATÓN. Symposion. Praha : Oikoymenh, 2005. ISBN 80-7298-139-0.
PLÓTÍNOS. Dvě pojednání o kráse. Praha : Rezek, 1994. ISBN 80-901796-2-2.
Recommended resources
BURKE, P. Italská renesance: Kultura společnosti v Itálii. Praha : Mladá fronta, 1996. ISBN 80-20405-89-5.
FICINO, M. Commentary on Plato's Symposium on Love. Texas : Spring Publications, 1985. ISBN 0-88214-601-7.
FICINO, M. The Letters of Marsilio Ficino. Volume 4. London : Stephard-Walwyn, 1988. ISBN 0-85683-070-4.
GOMBRICH, Ernst, Hans. Příběh umění. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0416-7.
GOMBRICH, Ernst, Hans. Botticelli's Mythologies: A Study in the
Neoplatonic Symbolism of His Circle. Journal of the Warburg and Courtauld
Institutes, 1945, vol. 8.
KARFÍK, F. Duplex Venus. Marsilio Ficino a druhý život jednoho filozofického mýtu. In:Nechutová Jana (ed). Druhý život antického mýtu. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. ISBN 80-7325-042-X.
PANOFSKY, Erwin. Studies in Iconology: Humanistic Themes in the Art of the
Renaissance. Oxford: Westview Press, 1972. ISBN 06-430025-0.
PIJOAN, José. Dějiny umění. [Díl] 5. Praha: Odeon, 1979. ISBN 01-501-84.
PLATÓN. Symposion. Praha : Oikoymenh, 2005. ISBN 80-7298-139-0.
PLÓTÍNOS. Dvě pojednání o kráse. Praha : Rezek, 1994. ISBN 80-901796-2-2.