Tématem této bakalářské práce je zmapování nelehké a dlouhotrvající cesty žen k rovnoprávnosti v přístupu k vědění, přístupu ke knihám, které vědění zprostředkovávají, a přístupu ke vzdělání. Při této složité cestě ženy k rovnoprávnému postavení a vzdělání byla velice důležitým komponentem právě kniha. Kniha je nositelem inspirace ke změnám. Díky knihám může dojít ke změně vnitřního světa každého čtenáře, ale i ke změnám vnějšího světa a jeho dění. Ženy byly po staletí uměle odsouvány muži z centra vědění i dění, byly nucené své nadání potlačovat a realizovat se pouze jako manželky, matky a hospodyně. Jen výjimečně se v minulosti některým ženám podařilo své schopnosti uplatnit i mimo prostor domácnosti. Práce se zaměřuje především na společenské postavení a možnost přístupu žen ke vzdělání, ke knihám a k informacím v různých historických dobách. Dále pojednává o několika konkrétních významných ženách, které se zasloužily velkým dílem o pokrokové změny v postavení žen a možnosti jejich vzdělávání a profesním uplatnění. Získaná možnost neomezeného přístupu žen ke knihám a vědění přinesla světu vzdělané a sebevědomé ženy, které mají plnohodnotný přínos pro společnost, v obdobné míře jako muži.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is concerned with mapping a women's long and arduous journey to equal rights in terms of their access to science and access to literature and education. The most significant means on the women's difficult journey to the equality and education was just a book as it conveys the knowledge and carries the inspiration to make changes. Via books the inner world of every reader as well as the outer world and its course of events can undergo changes. For many centuries women had been pushed away from the centre of science and events by men. They were mostly forced to suppress their abilities and they fulfilled themselves merely as wives, mothers and housewives, except for some few women who achieved success beyond the household. The thesis focuses particularly on women's social status and on the possibility of access to education, literature and information within various historical periods. Furthermore, the thesis deals with a number of notable women who considerably contributed to progressive changes in women's social status as well as to facilities for their education and vocational achievement. The acquired possibility of unlimited access to books and science has given the world many educated and self-confident women who have made an adequate contribution to society, nearly as much as men have done.
Klíčová slova
Kniha, čtenářství, knižní kultura, informace, dějiny ženy, dívčí školy, vzdělanost žen, společenské postavení ženy, ženská emancipace.
Klíčová slova v angličtině
Book, Books and Reading, Women History, Girls' Schools, Women's Education; Women's Social Status, Emancipation of Women.
Rozsah průvodní práce
70 s. (98 269 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce je zmapování nelehké a dlouhotrvající cesty žen k rovnoprávnosti v přístupu k vědění, přístupu ke knihám, které vědění zprostředkovávají, a přístupu ke vzdělání. Při této složité cestě ženy k rovnoprávnému postavení a vzdělání byla velice důležitým komponentem právě kniha. Kniha je nositelem inspirace ke změnám. Díky knihám může dojít ke změně vnitřního světa každého čtenáře, ale i ke změnám vnějšího světa a jeho dění. Ženy byly po staletí uměle odsouvány muži z centra vědění i dění, byly nucené své nadání potlačovat a realizovat se pouze jako manželky, matky a hospodyně. Jen výjimečně se v minulosti některým ženám podařilo své schopnosti uplatnit i mimo prostor domácnosti. Práce se zaměřuje především na společenské postavení a možnost přístupu žen ke vzdělání, ke knihám a k informacím v různých historických dobách. Dále pojednává o několika konkrétních významných ženách, které se zasloužily velkým dílem o pokrokové změny v postavení žen a možnosti jejich vzdělávání a profesním uplatnění. Získaná možnost neomezeného přístupu žen ke knihám a vědění přinesla světu vzdělané a sebevědomé ženy, které mají plnohodnotný přínos pro společnost, v obdobné míře jako muži.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is concerned with mapping a women's long and arduous journey to equal rights in terms of their access to science and access to literature and education. The most significant means on the women's difficult journey to the equality and education was just a book as it conveys the knowledge and carries the inspiration to make changes. Via books the inner world of every reader as well as the outer world and its course of events can undergo changes. For many centuries women had been pushed away from the centre of science and events by men. They were mostly forced to suppress their abilities and they fulfilled themselves merely as wives, mothers and housewives, except for some few women who achieved success beyond the household. The thesis focuses particularly on women's social status and on the possibility of access to education, literature and information within various historical periods. Furthermore, the thesis deals with a number of notable women who considerably contributed to progressive changes in women's social status as well as to facilities for their education and vocational achievement. The acquired possibility of unlimited access to books and science has given the world many educated and self-confident women who have made an adequate contribution to society, nearly as much as men have done.
Klíčová slova
Kniha, čtenářství, knižní kultura, informace, dějiny ženy, dívčí školy, vzdělanost žen, společenské postavení ženy, ženská emancipace.
Klíčová slova v angličtině
Book, Books and Reading, Women History, Girls' Schools, Women's Education; Women's Social Status, Emancipation of Women.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se vztahuje k části státní bakalářské zkoušky "Knihovnictví a informační služby".
Cíl práce:
Cílem práce je vyhledat a zpracovat materiály k zadanému tématu - knihy jako nástroje ženy na cestě k emancipaci, samostatně o něm pojednat a dospět k odůvodněným závěrům.
Metody práce:
Při zpracování lze využít metody analýzy, komparace, kompilace, deskripce a interpretace.
Zásady:
1. Bakalářská práce vyjde od obecné charakteristiky problému.
2. Jádrem práce bude analýza zadaného tématu v literatuře.
3. Bakalářská práce se v závěru zaměří na celkové zhodnocení zjištěných skutečností.
4. Studentka prostuduje doporučenou literaturu a doplní ji vlastní rešerší k zadanému tématu.
5. Rešerši a základní osnovu práce předloží vedoucí práce do 23. 12. 2013.
6. Průběh vzniku bakalářské práce bude pravidelně konzultovat s vedoucí práce.
7. Bakalářská prace bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se vztahuje k části státní bakalářské zkoušky "Knihovnictví a informační služby".
Cíl práce:
Cílem práce je vyhledat a zpracovat materiály k zadanému tématu - knihy jako nástroje ženy na cestě k emancipaci, samostatně o něm pojednat a dospět k odůvodněným závěrům.
Metody práce:
Při zpracování lze využít metody analýzy, komparace, kompilace, deskripce a interpretace.
Zásady:
1. Bakalářská práce vyjde od obecné charakteristiky problému.
2. Jádrem práce bude analýza zadaného tématu v literatuře.
3. Bakalářská práce se v závěru zaměří na celkové zhodnocení zjištěných skutečností.
4. Studentka prostuduje doporučenou literaturu a doplní ji vlastní rešerší k zadanému tématu.
5. Rešerši a základní osnovu práce předloží vedoucí práce do 23. 12. 2013.
6. Průběh vzniku bakalářské práce bude pravidelně konzultovat s vedoucí práce.
7. Bakalářská prace bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
ČADKOVÁ, Kateřina, ed., LENDEROVÁ, Milena, ed. a STRÁNÍKOVÁ, Jana, ed. Dějiny žen, aneb, Evropská žena od středověku po poloviny 20. století v zajetí historiografie: sborník příspěvků z IV. pardubického bienále 27.- 28. dubna 2006. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. 601 s. ISBN 80-7194-920-5.
MALÍNSKÁ, Jana. Do politiky prý žena nesmí - proč?: vzdělání a postavení žen v české společnosti v 19. a na počátku 20. století. Vyd. 1. Praha: Libri, 2005. 173 s. Gender sondy; sv. 3. ISBN 80-7277-295-3.
LENDEROVÁ, Milena. Eva nejen v ráji: žena v Čechách od středověku do 19. století; Milena Lenderová editor. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2002. 198 s. ISBN 80-246-0375-6.
ELSHTAIN, Jean Bethke. Veřejný muž, soukromá žena: ženy ve společenském a politickém myšlení. Vyd. 1. Praha: ISE, 1999. 373 s. ISBN 80-86130-07-X.
BAHENSKÁ, Marie. Počátky emancipace žen v Čechách: dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století. Vyd. 1. Praha: Libri, 2005. 175 s. Gender sondy; sv. 2. ISBN 80-86429-38-5.
VODÁKOVÁ, Alena, ed. a Vodáková, Olga, ed. Rod ženský: kdo jsme, odkud jsme přišly, kam jdeme?. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. 356 s. Knižnice Sociologických aktualit; sv. 8. ISBN 80-86429-18-0.
SECKÁ Milena, Americký klub dam. Krůček k ženské vzdělanosti, Národní muzeum, Praha, 348 stran, ISBN: 978-80-7036-366-9
UTRIO, Kaari. Dcery Eviny: historie evropské ženy. Vyd. 1. Havlíčkův Brod: Hejkal, 1994. 210 s. ISBN 80-901646-0-9.
KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 224 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2429-4.
MANGUEL, Alberto. Dějiny čtení. Vyd. 2. Brno: Host, 2012. 464 s. ISBN 978-80-7294-714-0.
MANGUEL, Alberto. Knihovna v noci. Vyd. 1. Brno: Host, 2009. 302, lii s. ISBN 978-80-7294-336-4.
CEJPEK, Jiří et al. Dějiny knihoven a knihovnictví. Vyd. 2. dopl. V Praze: Karolinum, 2002. 247 s., [8] s. obr. příl. ISBN 80-246-0323-3.
CARRIÉRE, Jean-Claude, ECO, Umberto a TONNAC, Jean-Philippe de. Knih se jen tak nezbavíme. Vyd. 1. Praha: Argo, 2010. 237 s. ISBN 978-80-257-0266-6
KOMENSKÝ, Jan Amos. Jak dovedně užívat knih, hlavního nástroje vzdělávání. Muzeum J. A. Komenského, Uherský Brod, 1986. 29 s.
BAHENSKÁ, Marie, HECZKOVÁ Libuše, MUSILOVÁ, Dana. Ženy na stráž! České feministické hnutí 19. A 20. století. Vyd. 1. Praha: Masarykův ústav a Archív AV ČR, 2010. 336 s. ISBN 978-80-86495-70-5
Seznam doporučené literatury
ČADKOVÁ, Kateřina, ed., LENDEROVÁ, Milena, ed. a STRÁNÍKOVÁ, Jana, ed. Dějiny žen, aneb, Evropská žena od středověku po poloviny 20. století v zajetí historiografie: sborník příspěvků z IV. pardubického bienále 27.- 28. dubna 2006. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. 601 s. ISBN 80-7194-920-5.
MALÍNSKÁ, Jana. Do politiky prý žena nesmí - proč?: vzdělání a postavení žen v české společnosti v 19. a na počátku 20. století. Vyd. 1. Praha: Libri, 2005. 173 s. Gender sondy; sv. 3. ISBN 80-7277-295-3.
LENDEROVÁ, Milena. Eva nejen v ráji: žena v Čechách od středověku do 19. století; Milena Lenderová editor. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2002. 198 s. ISBN 80-246-0375-6.
ELSHTAIN, Jean Bethke. Veřejný muž, soukromá žena: ženy ve společenském a politickém myšlení. Vyd. 1. Praha: ISE, 1999. 373 s. ISBN 80-86130-07-X.
BAHENSKÁ, Marie. Počátky emancipace žen v Čechách: dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století. Vyd. 1. Praha: Libri, 2005. 175 s. Gender sondy; sv. 2. ISBN 80-86429-38-5.
VODÁKOVÁ, Alena, ed. a Vodáková, Olga, ed. Rod ženský: kdo jsme, odkud jsme přišly, kam jdeme?. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. 356 s. Knižnice Sociologických aktualit; sv. 8. ISBN 80-86429-18-0.
SECKÁ Milena, Americký klub dam. Krůček k ženské vzdělanosti, Národní muzeum, Praha, 348 stran, ISBN: 978-80-7036-366-9
UTRIO, Kaari. Dcery Eviny: historie evropské ženy. Vyd. 1. Havlíčkův Brod: Hejkal, 1994. 210 s. ISBN 80-901646-0-9.
KASPER, Tomáš a KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 224 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2429-4.
MANGUEL, Alberto. Dějiny čtení. Vyd. 2. Brno: Host, 2012. 464 s. ISBN 978-80-7294-714-0.
MANGUEL, Alberto. Knihovna v noci. Vyd. 1. Brno: Host, 2009. 302, lii s. ISBN 978-80-7294-336-4.
CEJPEK, Jiří et al. Dějiny knihoven a knihovnictví. Vyd. 2. dopl. V Praze: Karolinum, 2002. 247 s., [8] s. obr. příl. ISBN 80-246-0323-3.
CARRIÉRE, Jean-Claude, ECO, Umberto a TONNAC, Jean-Philippe de. Knih se jen tak nezbavíme. Vyd. 1. Praha: Argo, 2010. 237 s. ISBN 978-80-257-0266-6
KOMENSKÝ, Jan Amos. Jak dovedně užívat knih, hlavního nástroje vzdělávání. Muzeum J. A. Komenského, Uherský Brod, 1986. 29 s.
BAHENSKÁ, Marie, HECZKOVÁ Libuše, MUSILOVÁ, Dana. Ženy na stráž! České feministické hnutí 19. A 20. století. Vyd. 1. Praha: Masarykův ústav a Archív AV ČR, 2010. 336 s. ISBN 978-80-86495-70-5